بازاریابی اطلاعات

بازاریابی اطلاعات چیست؟ آیا تابه‌حال آن را انجام داده‌اید؟ بازاریابی اطلاعات یک‌راه سریع برای ساختن کسب‌وکاری قدرتمند، قابل‌اعتماد و سودآور است که می‌تواند به‌صورت آنلاین و بدون نیاز به حضور فیزیکی مشتری، درآمد فوق‌العاده‌ای برایتان به وجود آورد.

امروزه بازاریابی اطلاعات در سرتاسر دنیا استفاده می‌شود و شرکت­­هایی که وارد این زمینه شده‌اند، سودهای بزرگی کسب کرده‌اند.

به‌صورت کلی، در این روش ما باید اطلاعات کاربردی که به هر طریقی جمع‌آوری کرده‌ایم را با مبلغی مشخص بفروشیم؛ مثلاً دوره‌های آنلاین آموزشی یا کتاب‌های دیجیتال و حتی کتاب فیزیکی، به‌عنوان نمونه‌هایی از بازاریابی اطلاعات به شمار می‌آیند.

بازاریابی اطلاعات چیست؟

نوشته های مشابه

بازاریابی اطلاعات عبارت است از تولید، رشد دادن و درنهایت فروش محصولات دیجیتالی که مردم به کمک آن می‌توانند مشکلات خودشان را بهتر حل کرده یا درزمینهٔ‌هایی خاص، به اهدافشان دست یابند.

مثلاً هنگامی‌که شروع به خواندن کتابی مرتبط با «سئو» می‌کنید، شما در حال ارتقا دانش سئو خودتان هستید تا درنهایت به کمک آن در آینده، بتوانید کسب کار خودتان یا دیگران را رشد داده و به درآمدهای بزرگی برسید.

همان‌طور که می‌دانید، هر جا که مشکلی وجود داشته باشد، باید راه‌حل‌هایی نیز برایش به وجود بیاید؛ مثلاً هنگامی‌که انسان‌ها به دنبال راهی ارزان‌تر و سریع‌تر برای سفر کردن به نقاط مختلف دنیا بودند، هواپیما اختراع شد.

بازاریابی اطلاعات نیز دقیقاً قصد دارد با همین رویه، یک کسب‌وکار پرسود را به وجود آورد و درآمد زیادی ایجاد نماید.

برای درک این موضوع، کافی است یک سر به اینستاگرام خودتان بزنید؛ به‌سادگی می­توانید کسب‌وکارهای زیادی را ببینید که بر اساس اطلاعات کار می‌کنند و در هر کمپین فروش، میلیاردها تومان فروش دارند!

مثلاً پیجی که به فروش آموزش زبان می‌پردازد، درواقع در حال انجام بازاریابی اطلاعات است. به این صورت که افرادی شروع به جمع‌آوری اطلاعاتی در این زمینه کرده‌اند و درنهایت با آن‌یک محصول آموزشی به وجود آورده‌اند که هزاران و شاید میلیون‌ها نفر به دنبالش هستند.

در بازاریابی اطلاعات، اغلب محصولات به‌صورت کتاب‌ها، ویدیوهای آموزشی، نرم‌افزارها، آموزش آنلاین، مصاحبه‌های صورتی و … هستند که امروزه طرفداران زیادی نیز دارند.

همان‌طور که مشخص است، اطلاعات امروزه دارای اهمیت بالایی هستند و به‌جرئت می‌توان آنان را باارزش‌ترین چیز در دنیا معرفی کرده زیرا برای جمع‌آوری آنان زحمت‌های بسیار فروانی کشیده شده و می‌توانند مشکلات اصلی و فرعی انسان‌ها را برطرف کنند.

یکی از اصلی‌ترین دلایل محبوبیت بازاریابی اطلاعات در دنیا این است که افراد می‌توانند باِ سرعت به اطلاعات موردنیاز خودشان دست پیدا کنند و مشکلاتشان را برطرف نمایند؛ مثلاً اگر شما در تربیت کردن سگ خانگی‌تان مشکل داشته باشید، کافی است این مسئله را با گوگل یا شبکه‌های اجتماعی در میان بگذارید.

شاهد خواهید بود که حجم عظیمی از دوره‌های آموزشی وجود دارند که روش‌های تربیت سگ را به شما آموزش می‌دهند و کافی است با پرداخت مبلغ موردنیاز، به ویدیوها یا مقاله‌های آموزش دسترسی پیدا کنید.

درگذشته بااینکه نسخه‌های سنتی بازاریابی اطلاعات مثل کتاب‌ها وجود داشتند، شما به‌سادگی نمی‌توانستید به آنان دسترسی پیدا کنید؛ مثلاً اگر در تربیت حیوان خانگی‌تان به مشکل می‌خوردید، احتمالاً باید مدت زیادی را صرف رفتن به کتاب‌خانه‌های مختلف می‌کردید تا درنهایت شاید کتابی با موضوع موردنظرتان را یافت می‌کردید!

پس اگر درزمینهٔ یا زمینه‌هایی تخصص دارید و یا می می‌توانید محتوایی سرگرم‌کننده برای مردم بسازید، بازاریابی اطلاعات می‌تواند به‌شدت برایتان مفید باشد؛ در چنین شرایطی کافی است که کسب‌وکار خودتان را راه‌اندازی کنید و درنهایت به‌مرورزمان و انجام تبلیغات کافی، خودتان را به‌عنوان یک متخصص در آن حوزه معرفی کنید.

مثلاً اگر درزمینهٔ سئو تخصص دارید و می‌توانید آن را به دیگران آموزش دهید، راه‌اندازی یک سایت و پیج اینستاگرام و تولید دوره‌های آموزشی مرتبط با آن، می‌توان در طولانی‌مدت سودهای بزرگی را برایتان به وجود آورد.

در چنین شرایطی بدون حتی خرج یک ریال برای جابجایی محصول، می‌توانید آن را به دست مشتریان برسانید و حتی زحمت پشتیبانی‌تان نیز بسیار کم خواهد بود.

این‌یک فرصت بسیار خوب برای کسانی است که عمیقاً عاشق یک زمینه هستند و می‌خواهند در آن دائماً به فعالیت بپردازند؛ اگر به نوشتن کتاب علاقه دارید، اگر به زبان انگلیسی علاقه دارید و می‌خواهید آن را به دیگران آموزش دهید و …، همگی از ویژگی­هایی هستند که در بازاریابی اطلاعات می‌توانند شمارا به موفقیت برسانند.

یکی از زیبایی‌های بازاریابی اطلاعات این است که شما یک‌بار محصولتان را تولید کرده و منتشر می‌کنید اما آن می‌تواند به تعداد نامحدودی به افراد مختلف به فروش برود؛ ۱۰۰ تا ۲۰۰۰ تا ۱ میلیون‌تا و هرچقدر که مشتریان نیاز داشته باشند!

درصورتی‌که در محصولات فیزیکی اصلاً چنین چیزی امکان‌پذیر نیست؛ مثلاً یک کتاب به تعداد محدودی چاپ می‌شود و شما برای فروش آن باید یک نسخه فیزیکی از آن داشته باشید؛ اما در دنیای بازاریابی اطلاعات، اصلاً چنین موضوعی صادق نبوده و چون تمامی اطلاعات الکترونیک هستند، چنین محدودیتی ندارند.

علاوه بر تمامی این‌ها، شما در این روش یکسری هزینه‌های اضافی که در بازاریابی سنتی باید بپردازید وجود ندارد؛ مثلاً برای رساندن یک کالا مانند PS5 به مشتری، شما باید هزینه‌های نگهداری آن در انبار را پرداخت کرده و درنهایت هزینه‌ای نیز برای ارسال آن توسط پست و … بپردازید.

از طرفی دیگر، قیمت‌هایی که می‌توانید برای محصولاتتان تعریف کنید همیشه انعطاف‌پذیر هستند و می‌توانید در بازه‌های زمانی مختلف یا به مناسبت‌های گوناگون، قیمت‌های کاملاً متفاوتی در نظر بگیرید؛ هرچقدر کیفیت اطلاعات ارائه‌شده توسط شما بالاتر باشد، توانایی افزایش قیمت شما بیشتر و بیشتر خواهد بود و این یعنی یک سود خالص.

در بازاریابی اطلاعات کار بازاریابان بسیار ساده‌تر از بازاریابی سنتی است؛ زیرا تمامی محصولاتی که ارائه می‌کنید دیجیتال بوده و درنهایت تمامی فرآیند فروش و رساندن به دست مشتری به‌صورت آنلاین انجام می‌شود.

این به این معنی است که شما دیگر هزینه‌ای را بابت اجاره فضا برای شرکت نخواهید پرداخت و درنهایت راه‌اندازی استارتاپ در ابعاد گسترده بسیار ساده‌تر خواهد بود.

در بازاریابی اطلاعات کارمندان شما می‌توانند در هرجایی از دنیا حضورداشته باشند و به‌صورت آنلاین و تنها با دسترسی به یک لپ‌تاپ و اینترنت، وظایف خودشان را انجام دهند که این باعث کاهش هزینه قابل‌توجهی خواهد شد.

درواقع تنها هزینه‌های که برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار بر پایه اطلاعات نیاز است بپردازید، برای خرید دامین و هاست میزبانی شما خواهد بود که مطمئناً باعث ورشکستی شما نخواهد شد

پس به‌صورت کلی، برای ورود به دنیای بازاریابی اطلاعات موانع اندکی پیش روی شما خواهند بود و این مدل کسب‌وکار امروزه از محبوبیت بالایی برخوردار است زیرا برخلاف کسب‌وکارهای سنتی و آفلاین، نیاز به هزینه‌های گزافی برای ورود ندارد و می‌تواند به کمک استراتژی‌های ساده و کاربردی، شما به سودآوری برساند.

چرا باید بازاریابی اطلاعات را انجام دهیم؟

حالا که متوجه شدیم بازاریابی اطلاعات چیست، نوبت آن است که برخی از مزایای این مدل کسب‌وکار را برایتان شرح دهیم تاکمی بیشتر برای ورود به آن قانعتان کنیم! این روش بازاریابی به دلیل داشتن معایب کم و مزایای بالا، از بهترین راه‌ها برای ورود به دنیای کسب‌وکار است و هر فردی با هر مقدار سرمایه، توانایی رشد و پیشرفت در آن را دارد.

در زیر اصلی‌ترین مزایای این روش بازاریابی را مشاهده می‌کنید:

۱ – محصول شما یک‌بار تولید اما هزاران بار به فروش می‌رود

در بازاریابی سنتی، شما در قبال یک کالای فیزیکی که به مشتریان ارائه می‌کنید، پولی دریافت می‌کنید؛ یعنی اگر محصولتان به هر دلیلی به اتمام برسد یا شما آن را به مشتری تحویل ندهید، طبیعتاً درآمدی نیز نخواهید داشت.

یا حتی اگر یک خدمت مثل طراحی سایت را ارائه کنید، تنها تا زمانی پول می‌گیرید که یک عمل که طراحی سایت است را انجام دهید و بلافاصله پس از توقف این کار و عدم صرف وقت، درآمدتان قطع خواهد شد.

اما در دنیای اطلاعات چنین شرایطی اصلاً وجود ندارد؛ مثلاً شما شروع به نوشتن یک کتاب الکترونیک با موضوع «آموزش سئو» می‌کنید و پس از اتمام، آن را درفروشگاه معتبر در این زمینه عرضه می‌کنید.

پس‌ازاین کار، هیچ محدودیتی برای تعداد فروش وجود ندارد و شما می‌توانید آن را هزاران و میلیون‌ها بار به فروش برسانید بدون اینکه نگران اتمامش باشید.

از طرفی دیگر، در این روش کسب‌وکار به کارمندانی که دارید نیازی ندارد و شما می‌توانید به‌تنهایی بازاریابی اطلاعات را به‌خوبی انجام دهید. مثلاً در بازاریابی‌های سنتی برای اینکه بتوانید میزان ظرفیت فروشتان را افزایش دهید، طبیعتاً باید تولیدتان بالاتر رود و این افزایش تولید نیاز به کارمندان بیشتر را برایتان به وجود می‌آورد.

یعنی اگر به هر طریقی کارمندانتان کارشان را به‌درستی انجام ندهند یا حضور نداشته باشند، عملاً فروش برای شما غیرممکن خواهد شد و این یعنی دائماً فکرتان درگیر این خواهد بود که آیا کارمندان کارشان را به‌درستی و به‌موقع انجام می‌دهند یا خیر.

بااینکه تولید یک محصول بر پایه اطلاعات که ظرفیت سودآوری به مقدار بسیار زیادی را دارد ممکن است مدت‌ها طول بکشد، اما شما یک‌بار که آن را تولید کردید، دیگر هیچ وظیفه‌ای بر دوشتان نخواهد بود و کافی است آن را یک‌بار به فروشگاه معتبر درزمینهٔ موردنظر ارائه کنید تا مدت‌های طولانی بعد از عرضه، همچنان درآمد داشته باشید.

پس بازاریابی اطلاعات علاوه بر اینکه درفروش محصولات محدودیتی ندارد، نیازی به عوامل خارجی نیز نخواهد داشت و شما می‌توانید با اشتراک‌گذاری تکنیک­ها، دانش و تجربیات مفید خودتان با دیگران، درآمدهای هنگفتی به جیب بزنید.

۲ – امکان تکرار خرید محصولات این دسته بیشتر است

یکی مزیت‌های فوق‌العاده بازاریابی اطلاعات این است که شما می­توانید به‌سادگی هنگام فروش یک محصول به مخاطب، دیگر محصولات مرتبط در آن حوزه را که خود  یا دیگران تولید کرده‌اید را به او توصیه کنید و مطمئن باشید که اگر به‌درستی این کار را انجام دهید، حتماً خریدی را انجام خواهد داد.

یکی از فن‌هایی که تولیدکنندگان محصول برای افزایش فروش انجام می‌دهند این است که بازاریاب‌های حوزه اطلاعات را پیداکرده و بحث مشتری یابی را به آنان می­سپارند. از طرفی دیگر، شما می‌توانید با پرداخت هزینه‌ای مشخص به افراد مختلف، وظیفه تولید محصول را به آنان بسپارید و درنهایت خودتان زمان آزاد بیشتری برای مشتری یابی به دست آورید.

ازآنجایی‌که معمولاً اطلاعات در زمینه‌های تخصصی تولید می‌شوند و مخاطبان چنین افرادی نیز مردم عادی نیستند، شانس فروش شما بسیار بالاتر می‌رود و درنهایت با اجرای یکسری تکنیک‌ها، می‌توانید بقیه محصولات خودتان را نیز به آنان بفروشید.

البته یکی از اصلی‌ترین نکته‌هایی که باید در این قسمت رعایت کنید این است که از قیمت‌های نجومی و غیرمنطقی یا بیش‌ازحد پایین خودداری کنید و استراتژی قیمت‌گذاری‌تان را به‌درستی تعیین نمایید.

به‌صورت کلی، مقداری سودی که شما می‌توانید با فروش اطلاعات به دست آورید بسیار بالا می‌تواند باشد اما برای رسیدن به این هدف، نیاز به استراتژی‌های مناسب و تبلیغات در محل‌های مناسب دارید تا مشتریان بالقوه را به بالفعل تبدیل کنید و درنهایت به سود موردنظرتان برسید.

۳ – درآمدتان کمترین زحمت ممکن را دارد

در بازاریابی اطلاعات، تمامی کارها و فرآیندهای شما به‌صورت آنلاین انجام می‌شود و این یعنی نیازی نیست که خودتان دائماً با مشتریان سروکله بزنید تا شاید از میانشان یک مشتری به دست آورید.

به کمک این روش بازاریابی، شما فقط یک‌بار محصولتان را تولید کرده و سپس آن را در مکان‌های مناسب منتشر می‌کنید و درنهایت تبلیغاتتان را انجام می‌دهید؛ سپس تمامی مراحل مانند خرید بر عهده مشتری خواهد بود و نیازی نیست شما دائماً با او تعامل داشته باشید.

مثلاً فردی که لوازم خودرو می‌فروشد یا به تعمیر آن مشغول است؛ برای کسب درآمد دائماً باید با مشتریان درگیر باشد و به‌صورت حضوری با او صحبت کند؛ اما در بازاریابی اطلاعات اصلاً چنین نیست.

مثلاً فردی که یک کتاب الکترونیک تولید می­کند، برای فروش آن دائماً مشتریان به خانهٔ او نخواهند آمد بلکه با در اختیار داشتن یک گوشی و با مراجعه به سایت، محصول موردنظرشان را انتخاب کرده و خریدشان را نهایی می‌کنند.

یکی از مثال‌های خوب دیگر از بازاریابی اطلاعات، تولیدکنندگان محتوای یوتیوب است؛ افرادی که در این شبکه اجتماعی فعالیت هستند و محتوا تولید می‌کنند، در تمام اوقات روز و حتی در تعطیلات نیز بدون نیاز به کوچک‌ترین زحمتی، در حال کسب درآمد هستند.

هک رشد

۴ – بدون تعداد کارمندان زیاد نیز قابل انجام است

اگر امروز تصمیم بگیرید که یک شرکت تولید موبایل راه‌اندازی کنید، باید ده‌ها و شاید صدها کارمند مختلف را استخدام کنید تا کارهای بخش‌های مختلف شرکت را انجام دهند؛ اما در بازاریابی اطلاعات، اصلاً با چنین مسئله مواجه نخواهید بود.

در بازاریابی‌های سنتی، کارمندان نقش بسیار پررنگی درفروش کالای یک شرکت داشتند و عملاً بدون آن‌ها، هیچ کاری قابل انجام نبود؛ اما در بازاریابی اطلاعات، شما می‌توانید بدون هیچ کارمندی و در بدترین حالت با یک یا دو کارمند، تمامی کارهایتان را انجام دهید و سودهای هنگفتی که وارد حسابتان می‌شود را مشاهده کنید.

در اکثر کسب‌وکارهایی که بر پایه اطلاعات هستند، یکسری کارها مثل نگهداری از پایگاه داده یا پاسخگویی به سؤالات مشتریان،برون‌سپاری می‌شود که هزینه این کار بسیار کمتر از استخدام کارمند است و این از مزیت‌های اصلی این روش کسب‌وکار به شمار می‌آید.

فرض کنید کسب‌وکاری را ایجاد کرده‌اید که با هزینه‌های بسیار اندک و بدون داشتن هیچ کارمندی، در طول سال میلیون‌ها تومان درآمد دارد و شما برای کسب این درآمد هیچ زحمتی نمی‌کشید! این اتفاق چقدر برایتان خوش‌آیند است؟

۵ – می‌توانید با سرمایه کم آن را شروع کنید

برای راه‌اندازی هر کسب‌وکاری به شکل سنتی آن، به هزینه‌های بسیار زیادی نیاز دارید؛ اجاره کردن مکانی برای راه‌اندازی شرکـت، خریداری کردن کامپیوترهای مختلف، میز و صندلی‌های افراد مختلف و … همگی از چیزهایی هستند که شما باید هزینه‌شان را بپردازید.

از طرفی دیگر، شما برای اینکه بتوانید اطلاعات خودتان را بفروشید نیازی به مجوزهایی مانند جواز کسب و … (که هرکدام سختی‌های بسیاری دارند) ندارید و می‌توانید در کمتر از چند هفته کسب‌وکارتان را به‌صورت کامل راه‌اندازی کنید.

برای راه‌اندازی و شروع فعالیت در بازاریابی اطلاعات، کافی است بازاری که به اطلاعات شما علاقه دارد را پیداکرده و درنهایت اطلاعات موردنیاز آنان را به بهترین شکل ممکن جمع‌آوری کنید و در مرحله بعد با انجام تبلیغات مختلف، افراد را جذب کرده و درنهایت با فن‌های متقاعدسازی، آنان را به خرید ترغیب کنید.

تنها هزینه‌ای که شما در این روش باید بپردازید، هزینهٔ یافتن مشتریان است که در ابتدای راه چندان زیاد نخواهد بود اما عملاً بدون این هزینه، کسب‌وکار شما وارد مسیر درستی نخواهد شد و سرعت پیشرفتتان پایین می‌آید.

۶ – میزان سود زیادی می‌توانید به دست آورید

هیچ کسب‌وکاری وجود ندارد که بگوید به دنبال سود نیست؛ تمامی ما انسان‌ها دوست داریم از کاری که انجام می­دهیم سودهای بزرگی کسب کنیم و برای رسیدن به این خواسته، هر کاری را انجام می‌دهیم.

در بازاریابی اطلاعات نیز، شرکت‌های زیادی وجود دارند که در ابعاد بزرگ و کوچک در حال فعالیت هستند و با یک نگاه ساده می­توان متوجه درآمد فوق‌العاده‌شان از این کار شد. اگر بتوانید مشتری‌های بالقوه را به‌درستی تشخیص دهید و خواسته‌هایشان را بیاید و درنهایت با معرفی محصولی مناسب آنان را علاقه‌مند به خرید کنید، سودهایی که در انتظارتان است بسیار بزرگ خواهد بود، به صورتی که فکرش را هم نمی‌توانید بکنید!

بااینکه به‌ظاهر شاید این مدل کسب‌وکار نسبت به مدل سنتی آن نیاز به‌زحمت ساده‌ای داشته باشد، اما در عمل اصلاً این‌چنین نیست؛

از آنجایی‌که کار شما در این روش فروش اطلاعات است، باید برای به دست آوردن این اطلاعات دائماً در حال تلاش و کوشش باشید و اگر درزمینهٔ‌هایی مانند سئو که نیاز به به‌روزرسانی دائمی دارند فعالیت کنید، باید همیشه دانشتان بروز باشد تا اطلاعات که می‌فروشید قدیمی و به‌دردنخور نشوند.

اما اگر در این زمینه قدرتمند عمل کنید، در آینده و با تولید محصولات دیگر، کار بسیار آسانی برای فروش خواهید داشت و می‌توانید به کمک محصول اصلی که الآن دارید، آنان را نیز به فروش برسانید.

این روش در بلندمدت سود بسیار زیادی را می‌تواند نصیب شما کند و با کمترین تعامل و تعداد کارمند، شمارا به فروش خواهد رساند؛ اما در کوتاه‌مدت، باید استراتژی‌هایتان را به‌صورت بسیار جدی و مستمر ادامه دهید و در صورت نتیجه گرفتن ناامید نشوید.

چگونه بازاریابی اطلاعات را انجام دهیم؟

حالا که متوجه شدید بازاریابی اطلاعات چیست و چه مزایایی دارد، نوبت آن است به شما بگوییم چگونه می‌توانید کسب‌وکار اطلاعاتی خودتان را راه‌اندازی کنید.

در زیر مراحل راه‌اندازی یک کسب‌وکار بر پایه بازاریابی اطلاعات را مشاهده می‌کنید:

  1. بازار هدفتان را تعیین کنید
  2. مشکلات بازار را به‌وسیله اطلاعتان حل کنید
  3. یک صفحه ساده برای فروش محصولتان بسازید
  4. قیف بازگشت مشتری را طراحی کرده و پاسخگویی خودکار را فعال کنید
  5. ترافیک‌ها را به صفحه فروش خودتان بفرستید و قیف فروشتان را پرکنید

قدم اول: بازار هدفتان را تعیین کنید

این مرحله برای کسانی است که خودشان تولیدکننده یک محصول هستند و می‌خواهند به کمک اطلاعاتی که دارند چیزی تولید کنند.

در این مرحله باید ببینید که چه مشکلاتی در بازار هدف موردنظر شما وجود دارد و شما کدام‌یک از آنان را می‌توانید به بهترین شکل ممکن برطرف کنید.

مثلاً اگر یک پزشک هستید و می‌خواهید درزمینهٔ آموزش در فضای مجازی فعالیت کنید، باید ببینید مشکلات مردم غالباً چیست و درنهایت دانش شما کدام‌یک را می‌تواند حل کند.­

قدم دوم: یک مشکل را با اطلاعاتتان برطرف کنید

این مرحله در بازاریابی اطلاعات اهمیت بسیار زیادی دارد. مردم به دنبال این هستند که به همان اندازه‌ای که برای اطلاعات موردنیازشان هزینه می‌کنند، ارزش به دست آورند و درصورتی‌که شما نتوانید این کار را برایشان انجام دهید، مطمئناً نتیجه‌ای نخواهید گرفت.

در این مرحله شما باید بر اساس بازار هدفتان و مشکلات شناسایی‌شده، راهکارهایی ارزشمند ارائه دهید که مردم حاضرند برای آنان پول پرداخت کنند.

قدم سوم: یک صفحه ساده برای فروش محصولاتتان بسازید

اصلی‌ترین هدف ما در این روش بازاریابی، طبیعتاً فروش به ساده­ترین شکل ممکن است؛ بنابراین داشتن یک وب‌سایت یا یک صفحه لندینگ پیج ساده بسیار اهمیت دارد.

انجام این کار به کمک سیستم‌های مدیریت محتوایی مثل وردپرس بسیار ساده است و شما در کمتر از یک ساعت می­توانید سایت خودتان را راه‌اندازی کنید.

قدم چهارم: قیف بازگشت مشتری و فروش خودکار را راه‌اندازی کنید

انجام این مرحله مانند راه‌اندازی خلبان خودکار است؛ یعنی اینکه کاری کنید که حتی در زمان‌هایی که حضور ندارید نیز درآمد کسب کنید و به رشد کردن ادامه دهید.

بسیاری افرادی که به روش‌های مختلف مثل تبلیغات جذب می‌کنید، ممکن است علاقه‌مند به خرید از شما باشند اما در آن لحظه، پول موردنیاز برای خرید را نداشته باشند. بنابراین هدایت آنان از طریق یک قیف و دریافت اطلاعات تماسشان بسیار مهم است.

مثلاً می‌توانید قبل از خروج یک کاربر از سایت، پیشنهادهایی مانند امکان خرید اقساطی یا دریافت ایمیل برای ارسال یک هدیه باارزش رایگان به او بدهید تا ترغیب به ارائه اطلاعاتش شود.

قدم پنجم: ترافیک را به صفحات فروشتان هدایت کنید

مرحله آخر نیز که برای هر کسب‌وکاری مهم است، به دست آوردن ترافیک است. اگر در خارج از کشور بودید، قطعاً فیس‌بوک بهترین راه برای به دست آوردن ترافیک بود اما به دلیل فیلتر آن در ایران، مجبوریم به سراغ روش‌های دیگری برویم.

تبلیغات در استوری یا پست اینستاگرام از ارزان‌ترین روش‌ها به شمار می‌آید؛ همچنین، تبلیغات کلیکی در سایت‌ها و حتی در گوگل نیز گزینه مناسبی به شمار می‌آید.

جمع‌بندی و نتیجه گیری

به‌صورت کلی بازاریابی اطلاعات فرآیندی است که در طی آن به جمع­آوری یکسری اطلاعات باارزش که باعث رفع مشکلات مردم می‌شود می‌پردازیم و در ادامه با تبدیل آن به محصولات قابل‌فروش، سود مناسبی را به دست می­آوریم.

بازاریابی اطلاعات از کم‌هزینه‌ترین مدل‌های کسب‌وکار است که شرکت­های زیادی با آگاهی از فرصت‌های موجود در آن به سمتش کشیده شده‌اند و با یک نگاه ساده می‌توان تعداد طرفداران آن را مشاهده کرد.

اگر مهارتی دارید که می‌توانید آن را به دیگران آموزش دهید یا توانایی تولید محتواهایی رادارید که دیگران را سرگرم می‌کند، بدون شک بازاریابی اطلاعات برایتان بسیار عالی خواهد بود و آینده‌ای درخشانی انتظار شمارا می‌کشد؛ زیرا عصر، عصر اطلاعات است و هر فردی در این زمینه و فوق عمل کند، در زندگی‌اش نیز موفق خواهد بود.

منبع : mahdiaraqi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *