اگر برای تبلیغات آنلاین کسب و کار خود به دنبال استراتژی مبتنی بر نتایج هستید، پرفورمنس مارکتینگ یا بازاریابی عملکرد که به آن بازاریابی عملگرا نیز گفته می‌شود، انتخاب خوبی برای شما خواهد بود. این روش، نحوه دسترسی افراد به تبلیغات را تغییر داده و بر روی مخاطبان هدف تمرکز می‌‌‌‌کند. در بازاریابی عملکردی، تبلیغ‌دهنده زمانی هزینه تبلیغ را پرداخت می‌‌کند که نتیجه مورد انتظار او حاصل شده باشد، به همین دلیل، این شیوه از تبلیغات در فضای آنلاین با نام پرفورمنس مارکتینگ شناخته می‌شود.

نتیجه مورد انتظار برای پروموشن، در هر کسب و کاری می‌تواند متفاوت باشد. برای مثال ممکن است که هدف شما از تبلیغات جذب ترافیک و کلیک بیشتر برای یک صفحه از سایتتان باشد. ممکن است برای کسب و کار دیگری، هدف از تبلیغات، دانلود یک نرم‌افزار خاص توسط کاربران باشد. در هر صورت فرقی نمی‌کند که نتیجه تبلیغات چه باشد، زیرا شما به عنوان تبلیغ‌دهنده زمانی هزینه را پرداخت خواهید کرد که عمل تبدیل ایجاد شده باشد و مخاطب، اقدام مورد نظر را انجام بدهد. در این مطلب از وبلاگ کاپریلا همراه ما باشید تا پرفورمنس مارکتینگ را بررسی باهم مورد بررسی قرار دهیم. 

تعریف پرفورمنس مارکتینگ 

همانطور که اشاره کردیم، پرفورمنس مارکتینگ بر مبنای کیفیت عملکرد انجام می‌گیرد. تبلیغ‌دهندگان بر اساس عملکرد و یا تعداد، هزینه تبلیغ را پرداخت خواهند کرد. در گذشته بازاریابی عملکرد فقط در تبلیغات کلیکی PPC (پرداخت به ازای هر کلیک) خلاصه می‌شد. اما امروزه بازاریابی عملکرد موارد گسترده‌تری را در بر می‌گیرد. شما تبلیغات آنلاین را شروع می‌کنید و پس از دستیابی به نتیجه مورد نظر، هزینه را پرداخت می‌کنید. این شیوه از بازاریابی، یک گزینه مطلوب برای تبلیغات شرکت‌ها و افرادی است که به دنبال نتیجه‌گرایی هستند در نظر گرفته می‌شود، زیرا مطمئن خواهند بود که هزینه‌های پرداختی برای تبلیغات موثر بوده و هزینه آن‌ها سوخت نشده است.

برای اینکه بتوان در پرفورمنس مارکتینگ، بهترین نتیجه را به دست آورد لازم است که فعالیت‌ها به صورت هدفمند در کانال‌های مختلف انجام گیرد. باید چندین کانال و گزینه از جمله کانال‌های صوتی، ویدیویی، شبکه‌های اجتماعی‌، تصاویر، متن‌، سئو گوگل و سایر موتورهای جستجو، جستجوی محلی (Local) و… را هدف قرار دهید. به طور کلی مخاطبان خود را بشناسید و بفهمید آن‌ها چه سلایق و علایقی دارند و بیشتر در چه کانال‌هایی حضور دارند و چه نوع محتواهایی برای آنها جذابیت بیشتری دارد.

بهترین نتیجه و معیار موفقیت برای بازاریابی عملکرد این است که این تبلیغات توسط مخاطبان هدف دیده شود.

در انجام یک بازاریابی عملگرا در دنیای دیجیتال مارکتینگ، سه گروه تاثیر زیادی رو نتیجه به دست آمده از این روش دارند. این سه گروه عبارت‌اند از:

تبلیغ‌دهندگان

تبلیغ‌دهنده در واقع همان شرکت یا سازمانی است که می‌خواهد برای محصولات و یا خدمات خود تبلیغات انجام دهد.

بازاریاب‌های آنلاین و آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ

بازاریاب‌های دیجیتال (دیجیتال مارکترها) و یا آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ، از طریق کانال‌های بازاریابی آنلاین مختلف، پرفورمنس مارکتینگ را برای محصولات و خدمات تبلیغ‌دهنده اجرا می‌کنند.

ناشران تبلیغ

ناشران شرکت‌هایی هستند که در ازای دریافت مبالغی تبلیغات دیجیتالی را در وب سایت خود انجام می‌دهند. هر کدام از این وب‌ سایت‌ها، دسترسی به گروه خاصی از مخاطبان را فراهم می‌کنند. بازاریابان مجازی، ناشران را برای نمایش تبلیغ به مخاطبان انتخاب می‌‌‌کنند، با این کار در واقع مخاطبانی که می‌خواهند هدف قرار دهند را در نظر می‌گیرند. یعنی معامله‌ای بین بازاریاب و ناشر انجام می‌گیرد. وقتی مخاطبان هدف بازاریاب، در سایت ناشر باشد، تبلیغ برای ‌آن نشان داده می‌شود و بدین شکل نتایج موثرتری ایجاد خواهد شد.

انجام تبلیغات در انواع کانال‌های هدفمند بازاریابی باعث می‌شود که دیجیتال مارکتر به مخاطبان و مشتریان بالقوه بیشتری دسترسی داشته باشد و بتواند آنها را بیشتر درگیر کند. اجرای پرفورمنس مارکتینگ را می‌توان با تبلیغات بنری در سایت شروع کرد و سپس به روش‌های دیگر مثل شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های تلویزیونی اینترنتی، کوچ نمود و بدین شکل از طریق رسانه‌‌َهای مختلف با مخاطبتان ارتباط برقرار کرد.

شیوه‌های پرداخت هزینه تبلیغات در پرفورمنس مارکتینگ

در یک فرایند پرفورمنس مارکتینگ، هزینه تبلیغات در همان ابتدای کمپین تعیین می‌شود و شیوه‌های پرداخت توسط ناشر و یا پلتفرم تعیین می‌گردد. دیجیتال مارکترها می‌توانند تصمیم بگیرند که کدام شیوه را برای پرداخت انتخاب کنند. سه روش اصلی برای پرداخت وجود دارد که به شرح زیر است:

پرداخت به ازای هر کلیک (PPC):

در روش Pay Per Click، بازاریابان (نماینده تبلیغ‌دهنده برای اجرای پرفورمنس مارکتینگ هستند) به ازای هر کلیکی که مخاطبان انجام می‌دهند، پول پرداخت می‌‌‌کنند. یعنی وقتی مخاطبان بر روی تبلیغ مورد نظر کلیک کنند، بازاریاب هزینه را پرداخت خواهد کرد، در غیر این صورت هزینه‌ای را پرداخت نمی‌کندتبلیغات گوگل ادز برای نتایج جستجوی گوگل از نوع تبلیغات کلیکی است.

 هزینه به ازای هر کلیک (CPC):

روش CPC یا Cost Per Click در واقع تعریف دیگری برای روش PPC است. همچنین یک شاخص کلیدی عملکرد (KPI) هم می‌باشد که مارکترها برای بررسی کیفیت عملکرد، از آن استفاده می‌کنند. اگر برای یک کمپین جستجوی گوگل، هزینه به ازای هر کلیک 2 لیر ترکیه باشد و برای کمپین تبلیغات نمایشی، هزینه به ازای هر کلیک 1 لیر باشد، بازاریاب، می‌تواند تبلیغات را از نوع کمپین‌های نمایشی انتخاب کند که هزینه کمتری دارد. البته این موضوع به اهداف و استراتژی کمپین بستگی دارد.

هزینه به ازای هر هزار نمایش (CPM):

CPM مخفف Cost Per Mille و یکی از ساده‌ترین روش‌های پرداختی است که تبلیغ‌دهنده، به ازای هر هزار نمایش‌، هزینه پرداخت می‌کند. یعنی به جای اینکه هزینه به ازای هر کلیک پرداخت شود، با نمایش تبلیغات به هزار نفر، هزینه پرداخت می‌گردد. این روش برای کمپین‌هایی به کار برده می‌شود که هدف، آگاهی‌رسانی و ایجاد آگاهی از برند یا محصول باشد. همچنین می‌تواند کسانی را که به برند شما علاقه دارند، درگیر کند و نام شما را در ذهن آنها ماندگار نماید. روش CPM می‌تواند در پلتفرم‌های مختلفی مورد استفاده قرار گیرد. هنگام پرداخت هزینه برای بازدیدها باید دقت شود که هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی به درستی انجام شده باشد، تا اطمینان حاصل گردد که تبلیغات برای مخاطبان هدف نمایش داده می‌شود.

انواع کانال‌های پرفورمنس مارکتینگ

کانال‌های مختلف بازاریابی عملکرد، در دسترس تبلیغ‌دهندگان و بازاریابان می‌باشد که می‌توانند از آن استفاده کنند. روش‌های مختلف بازاریابی عملکرد، می‌تواند به صورت برنامه‌ریزی شده انجام شود، در این صورت، محتواها به پلتفرم‌ها و ناشران تحویل داده شده و تبلیغ‌دهنده، هزینه‌ها را به ازای انجام شدن اقدام (Action) مورد نظر، پرداخت می‌کند. یک استراتژی اصلی اثبات شده برای پرفورمنس مارکتینگ در فضای آنلاین وجود دارد، که آن هم چیزی نیست به جز قالب‌های تصویری با تاثیرگذاری بالا.

کاربران اینترنتی،‌ همواره سعی می‌کنند تبلیغات نمایش داده شده در سایت و شبکه‌های اجتماعی را رد کنند و علاقه‌ای به مشاهده آنها ندارند. اما طرح‌ها و قالب‌های جذاب برای تبلیغات می‌تواند توجه کاربران را جلب کند و آنها را به کلیک و مشاهده تبلیغات ترغیب نماید.

فیلم‌ها، طراحی Mobile First (وبسایتی که از همان ابتدا برای نمایش در موبایل طراحی شده است)، بهینه‌سازی خلاقانه، شخصی‌سازی و بسیاری قالب‌های تبلیغاتی این اطمینان را می‌دهند که تبلیغات شما به صورت موثرتری انجام خواهد شد و به خوبی دیده می‌شود. قالب‌های جذاب، این اطمینان را ایجاد می‌کنند که تبلیغات بعد از اینکه به مخاطبان هدف نشان داده شد، آنها را جذب کرده و برای دیدن کامل تبلیغ تشویق می‌کند.

شبکه‌های اجتماعی

در‌ ‌ایران بیش از 70 درصد مردم، حداقل از یکی از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند که این مورد بیانگر این است که بخش زیادی از مردم در شبکه‌‌های اجتماعی حضور دارند. دیجیتال مارکترها می‌توانند از طریق شبکه‌های اجتماعی، مخاطبان هدف را پیدا کنند. البته که هر کدام از شبکه‌های اجتماعی، مخاطبان منحصر به فرد خود را دارد.

در میان رسانه‌های اجتماعی، در حالی که اینستاگرام کاربران متنوع از تمام گروه‌های شغلی و شخصیتی را دارد و کاربران با هدف‌های مختلفی در آن فعالیت می‌کنند، شبکه‌هایی مثل لینکدین ، کاربران را به دستیابی به یک هدف خاص جذب می‌کندلینکدین برای بازاریابی B2B است و بیشتر کاربران حرفه‌ای با اهداف شغلی و تجاری را جذب می‌‌نماید. لینکدین، پلتفرمی است که کاربران معمولا برای ارتقای اهداف شغلی و زندگی حرفه‌ای خود، روی آن تمرکز می‌کنند. اسنپ چت، فیسبوک، توییتر و تیک تاک نیز بیشتر کاربران عمومی را جذب می‌کند.

از رسانه‌های اجتماعی، معمولا برای جلب توجه مخاطبان، برقراری ارتباط و افزایش تعامل با آنها، هدایت به سمت فروش و افزایش آگاهی از برند و محصول، استفاده می‌شود. استفاده از محتوای پروموشن مناسب برای اجرای پرفورمنس مارکتینگ در شبکه‌های اجتماعی بسیار مهم است. بازاریابی عملکرد در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

برای پرفورمنس مارکتینگ در شبکه‌های اجتماعی معیارهای پرداختی مختلفی را می‌توان در نظر گرفت. اما معمولا از معیار پرداختی ثابت در صورت تبلیغات فردی و در صورت تبلیغات درون برنامه‌ای موارد از CPM استفاده می‌شود. شبکه‌های اجتماعی، چندین روش را ارائه می‌دهند تا اطمینان حاصل شود که تبلیغات به مخاطبانی که به آن محصول و خدمات علاقه‌مند هستند، ارائه می‌گردد.

تبلیغات نمایشی برنامه‌ریزی شده

تبلیغات برنامه‌ریزی شده یکی از بهترین روش‌ها برای بازاریابی عملگرا است که نتایج مثبت را به دنبال خواهد داشت. در حال حاضر تقریباً انواع اشکال پرفورمنس مارکتینگ می‌تواند به صورت برنامه‌ریزی شده انجام شود، اما در میان انواع اشکال آن، تبلیغات نمایشی یکی از رایج‌ترین موارد است.

برای تبلیغات نمایشی برنامه‌ریزی شده می‌توان به ناشران (سایت‌ها) یا شبکه‌های تبلیغاتی خاص مانند کاپریلا مراجعه کرد و تبلیغات بنری را با هدف‌گذاری پیشرفته در این سایت‌ها قرار داد. این دسته از سایت‌ها و یا همان ناشران، برای انجام تبلیغات بهتر و موثرتر، اطلاعات مربوط به مخاطبان خود را دسته بندی و جمع‌آوری می‌کنند.

اگر شما فروشنده اتومبیل هستید، کاملا طبیعی و منطقی است که شما تبلیغات خود را در یک مجله آنلاین حوزه خودرو منتشر کنید. همچنین شما ممکن است که به بخش خاصی از این مجله آنلاین علاقه‌مند باشید و بخواهید خوانندگان و مخاطبان آن بخش را هدف قرار دهید.

مزیت تبلیغات نمایشی برنامه‌ریزی شده این است که می‌توانید هم به همان مخاطبان هدف و سایر مخاطبان در دنیای وب دسترسی داشته باشید و تبلیغات را خود به آنها نیز نمایش دهید. خوانندگان مجله اتومبیل، همچنین ممکن است که خواننده اخبار نیز باشند. از این رو شما می‌توانید آنها را با تبلیغات بنری بیشتری، دوباره هدف بگیرید. ممکن است خواننده‌ای داشته باشید که به اتومبیل‌های پیشرفته ورزشی علاقه دارد و در عین حال از یک سایت مدیریت ثروت بازدید می‌کند. شما می‌توانید این مخاطبان را با تبلیغات در هر دو سایت هدف قرار دهید.

تبلیغات همسان

تبلیغات همسان به نوعی از تبلیغات گفته می‌شود که از نگاه مخاطب در برخورد اولیه یک تبلیغ به نظر نمی‌رسد. این دسته از تبلیغات در سایت‌ها، به عنوان یک مقاله پیشنهادی قرار می‌گیرد و همچنین می‌تواند در قالب یک محتوای فوری به کاربر نشان داده شود. البته تبلیغات همسان خود دارای چندین دسته‌بندی است که در مقالات بعدی به آن خواهیم پرداخت.

بازاریابی موتور جستجو (SEM)

بازاریابی موتورهای جستجو در دسته تبلیغات Piad search و PPC قرار می‌گیرد. این شیوه بازاریابی نتایج سرچ ارگانیک را با سایر اشکال بازاریابی ترکیب می‌کند.اگر در نتایج جستجو گوگل، تبلیغات در جایگاه نخست ظاهر شده باشد، معمولا با عنوان تبلیغات PPC شناخته می‌شود. بازاریاب‌ها در کنار تبلیغات عملکردی، از بهینه سازی موتورهای جستجو نیز استفاده می‌کنند. به دست آوردن کلیک از طریق بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو (SEO)، به الگوریتم‌های گوگل متکی است و باید مطابق با آن الگوریتم‌ها، پیش رفت و به پرفورمنس مارکتینگ متکی نیست. اما برخی از بازاریابان، از نتایج کمپین‌های سئو برای پرداخت هزینه‌های SEM و پرفورمنس مارکتینگ استفاده می‌‌کنند.

تبلیغات موبایلی با تاثیرات بالا در پرفورمنس مارکتینگ

تلفن همراه یکی از محبو‌ب‌ترین ابزارها برای بازاریابی عملکردی است. موبایل همیشه همراه کاربران و مخاطبان است. در حال حاضر شما کم‌تری کسی را می‌بینید که از موبایل استفاده نکند و آن را هر لحظه و هرجا با خود همراه نداشته باشد. مخاطبان هر روز با حجم زیادی از تبلیغات موبایلی روبرو می‌شوند و آنها را در گوشی تلفن همراه خود مشاهده می‌کنند. از این رو تبلیغات موبایلی با اثرگذاری بالا وارد می‌شوند.

آنها روش‌های جدیدی از تبلیغات موبایلی هستند که می‌تواند مخاطب را به میزان زیادی درگیر کند و با او تعامل ایجاد نماید. اپلیکیشن‌های کاربردی، کاربران را به وجد می‌آورند و توجه‌ آنها را به خود جلب می‌‌کنند. تبلیغات موبایلی با تاثیر بالا نیز از این فرمول استفاده می‌کنند. آنها از طرح‌های جذاب و هوشمندانه برای جلب توجه مخاطب استفاده می‌کنند.

ویدیو و کانال‌های تلویزیونی اینترنتی

تبلیغات ویدیوی جذاب، ارزش بصری زیادی را ارائه می‌دهند. قالب ویدیویی تبلیغات به منظور افزایش آگاهی از برند و هر چه بیشتر شناساندن آن به مخاطب به کار گرفته می‌شود. تبلیغات ویدیویی اگر مانند سایر اشکال بازاریابی به صورت برنامه‌ریزی شده انجام شود، بهترین عملکرد و نتیجه را خواهد داشت. شما می‌توانید تبلیغات ویدیویی خود را درون یک ویدیو قرار دهید و یا اینکه قبل و بعد پخش یک ویدیو، برای مثال قبل و بعد یک فیلم در حال پخش قرار دهید. این تبلیغات  همچنین می‌تواند در موبایل برای مخاطبان به نمایش گذاشته شود.

عملکرد تبلیغات ویدیویی در کانال‌های تلویزیون اینترنتی مانند فیلیمو، نماوا و… بهتر است. آنها هدف‌گذاری بیشتری را در نظر می‌گیرند که تبلیغات تلویزیونی سنتی نمی‌تواند به این اندازه هدفمند باشد. یک کانال تلویزیونی اینترنتی، این امکان را به شما می‌دهد که  مخاطبان هدف خود را به راحتی در حالی که آنها در خانه در حال استراحت و تماشای محتوای مورد علاقه خود هستند، تحت تاثیر قرار دهید و تبلیغات را به آنها نمایش دهید.

مزایای پرفورمنس مارکتینگ چیست؟

چه چیزی پرفورمنس مارکتینگ را از دیگر روش‌ها متمایز می‌‌‌کند؟‌ مهم‌ترین ویژگی و مزیت در بازاریابی عملکردی، نتایج قابل اندازه‌گیری آن است که افراد را به روی آوردن به این شیوه از بازاریابی تشویق می‌کند. در ادامه به پنج مزیت اصلی بازاریابی عملکرد اشاره کردیم:

قابل پیگیری بودن نتیجه

تبلیغات عملکردمحور، به صورت کاملا دقیق قابل اندازه‌گیری است. از آنجا که در این روش به ازای هر کلیک یا نمایش هزینه را پرداخت می‌کنید، پیگیری هزینه تبلیغات و بهینه‌سازی کانال‌هایی که در آن تبلیغات انجام می‌دهید، ساده و آسان‌تر خواهد بود. چون می‌توانید هزینه هر کلیک و یا هر عمل انجام شده را پیگیری کنید، همچنین این امکان برای شما ایجاد می‌شود که عملکرد و نرخ کلیک‌ها را در یک بازه زمانی بسنجید و متوجه شوید که در یک زمان مشخص، چند بازدید داشتید.

از بازاریابان همیشه خواسته می‌شود که نرخ بازگشت سرمایه (ROI) را توجیه کنند. بازاریابی عملکردی با توجه به قابل پیگیری بودن نتایج، این امکان را برای بازاریاب فراهم می‌کند. در این شیوه، بازاریاب خواهد فهمید که آیا هر کدام از تبلیغات عملکردی او در رسانه‌های مختلف تبدیل داشته است و نرخ تبدیل‌ آنها نیز چقدر بوده است.

پرداخت به ازای کسب نتیجه

بدترین چیز برای مارکترها این است که تبلیغات به خوبی دیده نشود و یا اینکه به مخاطبان هدفمند نمایش داده نشود، زیرا هر تبلیغاتی زمانی اثرگذاری خود را دارد و هزینه صرف شده را بازمی‌گرداند که به مخاطبان هدف آن ارائه گردد.

در بازاریابی عملکردی، ناشران تبلیغات را به شکلی منتشر می‌کنند تا در معرض دید مخاطبان هدف قرار گیرد. بنابراین این شیوه از بازاریابی، علاوه بر اینکه نرخ تبدیل را بهبود می‌دهد، می‌تواند بازدیدهای هدفمند زیادی را نیز جذب کند.

در پرفورمنس مارکتینگ، چون که تبلیغ‌دهندگان، هزینه تبلیغ را زمانی پرداخت می‌‌‌کنند که تبدیل اتفاق افتاده باشد، هزینه پوچ شده و از دست رفته نیز پایین می‌آید.

امکان برقراری ارتباط با مخاطبان جدید

بازاریابی عملکردی، کانال‌ها و قالب‌های زیادی را ارائه می‌دهد، برای مثال شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات همسان، تبلیغات صوتی و تبلیغات نمایشی را می‌توان اشاره کرد. این کانال‌ها هر کدام، برند شما را برای مخاطبان خود به نمایش می‌گذارند و به آنها معرفی می‌کنند. بدین شکل برند شما برای مخاطبان جدید و متنوع زیادی ارائه می‌شود. شما می‌توانید مخاطبان جدید زیادی را جذب نمایید. با بازاریابی عملکرد همچنین می‌توانید تبلیغات خود را در چندین وب سایت منتشر کرده تا برای مخاطبان آن سایت‌ها به نمایش درآید.

امکان بهینه‌سازی کمپین‌ها در پرفورمنس مارکتینگ

یک معنا و تعریف برای بازاریابی عملکردی این است که می‌توان در زمان واقعی، عملکرد را ردیابی کرد. بنابراین این امکان وجود دارد بازاریابی عملگرا را در طول یک چرخه حیات کمپین، بهینه کرد. زمانی که در کانال‌های مختلف تبلیغات انجام داده‌‌اید، لازم است که عملکرد را مورد بررسی قرار دهید و بر روی کانا‌ل‌هایی که عملکرد بهتری داشتند، تمرکز بیشتری نمایید و توجه خود را به آن کانال‌ها افزایش دهید. با توجه به معیارهایی که در نظر می‌گیرید و با ناشر توافق می‌کنید، قرار گیری تبلیغ شما در سایت ناشر، به صورت بهینه خواهد بود و این نمایش تبلیغات، تا به دست‌ آوردن کلیک‌های هدفمند در بازه زمانی کمپین ادامه خواهد داشت.

مدیریت بودجه در پرفورمنس مارکتینگ

در پرفورمنس مارکتینگ، بازاریابان باید در ابتدا، اهداف خود را مشخص ‌کنند، بدین جهت برنامه‌ریزی برای این تبلیغات ساده است. همچنین هزینه تبلیغات در هر کانالی متفاوت است. اما بیشتر آنها هزینه ایده آل را اعلام می‌کنند. با این حال ممکن است که قیمت در طول یک کمپین، تغییر کند. ولی می‌توان گفت که در بازاریابی عملکرد، پیگیری و تخمین هزینه‌ها راحت است. ضمن اینکه بسیاری از کانال‌ها و پلتفرم‌ها، این امکان را ایجاد می‌کند که شما برای هزینه پرداختی خود محدودیت تعیین نمایید.

منبع : کاپریلا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *