بازاریابی اخلاقی

رعایت اخلاق حرفه ای در مارکتینگ و بازاریابی شاید در نگاه اول چندان با کسب سود و رسیدن به نتایجی که مد نظر صاحبان کسب و کار است هم راستا نباشد. اما در بلند مدت حتما منافع سازمان را با خود به همراه خواهد داشت .

بسیاری از فعلان دنیای کسب و کار خیلی سریع نگاهی به بازار می اندازند و بداخلاقی رقبا و فضای حاکم بر بازار آنها را را متقاعد می کند که رعایت نکردن اخلاق حرفه ای در بازاریابی اشکالی ندارد و اگر چنین نکنند از رقبا عقب خواهند ماند .

بازاریابی غیر اخلاقی معمولا سودهای کوتاه مدت جذابی دارد .اما به خصوص در جامعه امروز این سودها واقعا کوتاه مدت هستند و برای کسانی که می خواهند بردی ماندگار و موفق داشته باشند اصلا قابل اتکا نیستند .

برای انتخاب روشهای بازاربی  اگر کمی قضاوت را به تاخیر بیاندازیم و ببینیم که فضای آزاد امروز اطلاعاتی به مخاطبین اجازه می دهد که بببینید ، متوجه شوند و در مورد ما قضاوتی داشته باشند که شاید کاملا با اهداف بازاریابی ما متفاوت است ، شاید کمی تامل کنیم .

در نگاه بلند مدت رعایت  بازاریابی اخلاقی حتما به نفع صاحب کسب و کار خواهد بود .

البته به شرط اینکه این سه موضوع را فراموش نکند :

اول ، بازاریابی درست و اخلاقی خود را به شکلی پیوسته و هدفمند دنبال کند .

دوم ، به آنچه می گوید وفادار بماند .

سوم ، در فضای اطلاعاتی رعایت اصول اخلاقی خود را با افتخار بیان کند و بدون زیر سوال بردن رقبا در مورد تعهد خود به این موضوع هم گفتگو کند.

اما بازاریابی اخلاقی چیست ؟ چه مواردی را شامل می شوند؟

من فکر می کنم که این این اصول در فرهنگ های مختلف متفاوت هستند و فرهنگهای مختلف تعبیر متفاوتی در این زمینه دارند اما حتما بخشهای مشترکی وجود دارد که در تمام فرهنگ ها به عنوان اصول اخلاقی بازاریابی  شناخته می شوند .

اخلاق حرفه ای در بازاریابی و مسولیت اجتماعی شامل مواردی می شود چون :

بازاریابی اخلاقی  فلسفه ای است که تمرکز آن بر روی صداقت، انصاف و مسئولیت متمرکز است.

در بازاریابی اخلاقی نکات زیر به عنوان فرض های اولیه اند :

و تمام این موارد باید به عنوان استاندارد مشترک از اخلاق  در ارتباطات بازاریابی شرکت لحاظ شود تا مشتریان بتوانند آنرا باور کنند و نمونه های متفاوتی و متناقضی را در شرکت و صاحب برند نیابند .

 منبع : مدیران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *