طراحی ریسپانسیو (Responsive) یا واکنش گرا از جمله راهکار های طراحی سایت است که با گسترش روز افزون کسب و کار ها در دنیای مجازی بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است. در حال حاضر داشتن نسخه موبایل برای اکثریت وب سایت ها، به خصوص سایت کسب و کارها، تبدیل به یکی از اصلی ترین المان ها شده است. در زمینه طراحی وب سایت و توسعه وب، همه چیز به سرعت در حال تغیر و پیشرفت است. به همین دلیل نمیتوان اندازه ای استاندارد برای صفحات وب سایت تعریف کدحال بهترین راهکار چیست؟

پس از رخ دادن این دسته از مشکلات و پیشرفت تکنولوژی، طراحی واکنش گرا یا ریسپانسیو بودن وب سایت ها مرسوم شد.

سایت ریسپانسیو چیست؟

وب سایت واکنش گرا به سایتی اطلاق می شود که متناسب با سایز مرورگر کاربران تغییر کند. برای مثال کاربری که از طریق موبایل یا لپ تاپ واد وب سایت مشخصی می شود، آن سایت متناسب با سایز صفحه نمایش کاربر تغییر می کند. طراحی ریسپانسیو وب سایت به کاربران کمک می کند تا هنگام مطالعه و بازدید از وب سایت مد نظر خود، نیازی به زوم نداشته و صفحه مد نظر متناسب با صفحه نمایشگر تنظیم شود.

چگونگی واکنش کاربران نسبت به صفحاتی با طراحی زیبا و ریسپانسیو در مقابل صفحات نامنظم

طراحی وب سایت واکنشگرا، روشی است که نشان می دهد توسعه و طراحی صفحات می بایست بر اساس اندازه صفحه، پلتفرم، رفتار و محیط کاربران وابسته باشد. طراحی وب سایت ریسپانسیو سبب صرفه جویی در زمان و منابع مالی کسب و کارها می شود، چرا که شما توانایی طراحی صفحات مجزا و اختصاصی برای هر دستگاهی که کاربران از آن ها استفاده می کنند را ندارید! فراموش نکنید که طراحی واکنشگرا یک سرمایه گذاری اساسی جهت ایجاد آگاهی نسبت به برند و نام تجاری شما، بهبود تجربه کاربری و بالا بردن نرخ تبدیل بازدیدکنندگان وب ساییتان به مشتری است.

تاثیر ریسپانسیو بودن وب سایت در سئو

یکی از سوالاتی که برای بسیاری از کاربران پیش می‌آید، این است که آیا طراحی ریسپانسیو سایت در سئو تاثیرگذار است؟ پاسخ مثبت است. طراحی ریسپانسیو صفحات وب سایت، به کاربران این امکان را می دهد تا بدون محدودیت زمان و مکان در هر جایی که بخواهند، وب سایت شما را مرور کنند. همچنین می تواند تعامل شما با مخاطبانتان را گسترده تر کرده و درآمد و مشتریانتان را به طرز چشمگیری افزایش دهد. تحقیقاتی که به روی تعداد کثیری از کاربران صورت گرفته است نشان می دهد حدود 90 درصد از مشتریان از موبایل استفاده می کنند و طراحی نامناسب صفحات می تواند باعث نارضایتی آن ها از کسب وکار مد نظر شود. طبق الگوریتم موبایل فرندلی گوگل، گوگل وب سایت هایی که که ریسپانسیو بودن صفحات خود را در اولویت قرار داده اند، امتیاز بالاتری می دهد.

خواندن

در 4 مرحله سایت خودت رو طراحی کن!

دلیل دیگری که گوگل از طراحی وب سایت ریسپانسیو پشتیبانی می کند این است که همه مطالب در یک دامنه یکسان قرار دارند و باعث می شود بازدیدکنندگان به راحتی با سایت درگیر شده و مطالب را با دوستان خود به اشتراک بگذارند. برای مثال به اشتراک گذاشتن یک وب سایت با یک دوست در تلفن همراه را در نظر بگیرید. اگر شخص دریافت کننده از کامپیوتر برای دسترسی به وب سایت فرستاده شده استفاده کند، محتوای به اشتراک گذاشته شده اکنون در متناسب با قالب موبایل بارگذاری می شود. امروزه تجربه کاربری (user experience) یک فاکتور خیلی مهم در رتبه بندی سایت شما در گوگل میباشد و به همین دلیل طراحی ریسپانسیو وب سایت روی سئو سایت تأثیر مثبت دارد.

اصول طراحی سایت ریسپانسیو

در حوزه طراحی وب سایت، طراحی سایت واکنشگرا یک الزام است. با توجه به افزایش تعداد افرادی که با استفاده از تلفن همراه خود به وب سایت دسترسی پیدا می کنند، انتخاب قالبی سازگار با این نوع دستگاه بسیار مهم است. برای طراحی سایت فروشگاهی این نکته به دلیل اینکه مشتری قصد خرید کالایی را دارد بسیار مهم تر است. قانون طراحی سایت ریسپانسیو باید توسط همه وب سایت ها، از جمله خرده فروشان آنلاین، سایت های خبری، انتشارات علمی و سایت های آموزشی به طور جدی رعایت شود. نکته دیگری که می بایست مورد توجه قرار بگیرد، اهمیت طراحی وب واکنش گرا است. هنگامی که کاربران با تلفن همراه از سایت شما بازدید می کنند، الگوریتم های Google ممکن است این تغییر را شناسایی کنند. نتیجه این روش این است که شهرت سایت و رتبه بندی گوگل وب سایت شما بهبود می یابد.

تفاوت طراحی واکنش گرا با طراحی fluid (روان) و طراحی adaptive (انطباق پذیر)

تفاوت اصلی بین طراحی ریسپانسیو و طراحی fluid این است که در طراحی fluid، تمرکز بر روی ابعاد نسبی است به طوری که همه اجزا درصد یکسانی را در صفحه های مختلف اشغال می کنند. با این حال، در طراحی ریسپانسیو با استفاده از CSS Media Query ویژه، اندازه صفحه نحوه نمایش اجزای مختلف را تعیین می کند. در طراحی adaptive ابعاد به صورت مجموعه ای در طراحی سازگار یا قابل انعطاف تعیین می شوند و طرح های کاملاً مجزا بر اساس اندازه صفحه یا دستگاهی که استفاده می کند برای کاربر نمایش داده می شوند.

خواندن

تجربه کاربری (ui) و رابط کاربر (ux) چه تاثیری بر وب سایت شما دارد؟

نمایش صفحه یک وب سایت ریسپانسیو (واکنشگرا) در قالب های گوناگون موبایل، لپ تاب و

·                  مزیت طراحی سایت ریسپانسیو در SEO و UX

مهمترین مزیت طراحی ریسپانسیو کاهش زمان و تلاش لازم برای ایجاد صفحات در دستگاه های مختلف است. برای مدیران سایت، استفاده از طراحی واکنشگرا به این معنی است که فقط یک نسخه از سایت باید به روز شود. در نتیجه، همه مواد در یک نقطه قرار داشته و همه چیز را آسان تر می کند.
همچنین برای طراحان و توسعه دهندگان سایت، آسان تر یا سازمان یافته تر از ایجاد چندین صفحه مختلف است. با این حال، نباید زمان و تلاش لازم برای طراحی یک سایت پاسخگو ایمن و بدون نقص را دست کم گرفت. در هر صورت، همه کد های CSS در یک مکان قرار دارند و برای انجام جزئی تنظیمات، نیازی به به روزرسانی بسیاری از پرونده ها نخواهید داشت.

خواندن

معرفی و معانی انواع کدهای HTTP Status و خطاهای اینترنت

از کجا بفهمیم یک سایت ریسپانسیو طراحی شده است؟

یک وب سایت ریسپانسیو می تواند به روش های مختلفی ساخته شود. تعدادی ابزار رایگان و تجاری وجود دارد که می تواند با وارد کردن URL وب سایت مد نظرتان سایت را مورد بررسی قرار دهید. با این حال، می توانید به سادگی خودتان آن را امتحان کنید. اگر صفحه یک وب سایت را به حداکثر برسانید و آن را کوچکتر و بزرگتر کنید (در Google Chrome، می توانید این کار را با فشردن همزمان کلیدهای کنترل و مثبت یا کنترل و منفی انجام دهید)، و هنوز هم می توانید تمام جملات را به طور کامل بخوانید، صفحه از اندازه مناسبی برخوردار است و تصاویر و فیلم ها به خوبی نمایش داده می شوند، این وب سایت را می توان واکنش گرا دانست.

تبلیغات ریسپانسیو

گوگل در به روز رسانی خود اخیرا قابلیت جدید را برای کاربران خود ایجاد کرد. که نام این قابلیت تبلیغات ریسپانسیو یا تبلیغات واکنش گرا است. اگر بخواهیم کمی راجب این قابلیت سخن بگوییم می توان گفت تبلیغ مدنظر شما با توجه به عبارت سرچ شده می تواند تغییر کند. تبلیغات ریسپانسیو مسبت به تبلیغات معمولی بازخورد بیشتری دارد و میزان کیلیک شما به میزان قابل توجه ای بالا می رود. شما با نوشتن متن بیشتر شانس خود را برای جذب کاربر بالا می برید.

سخن پایانی

به دلیل استفاده روزافزون از تلفن های هوشمند و سایر دستگاه ها برای کاوش در اینترنت، طراحی ریسپانسیو دیگر انتخاب نیست. این یک ضرورت بدون چون و چرا شده است. با این حال، به یاد داشته باشید که طراحی ریسپانسیو برای همه مشکلات نوعی مشکل محسوب نمی شود و شما را از تغییر منظره موبایل عایق نخواهد کرد. طراحی وب واکنشگرا تصوری است که اگر به درستی اعمال شود، می تواند تجربه کاربر را بهبود بخشد، اما همه چالش های کاربر را برطرف نمی کند. در نتیجه، شما باید مرتباً در آخرین فن آوری ها، ابزارها و رزولوشن ها به روز بوده تا بتوانید با دیگران رقابت کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان این حوزه می توانید با آژانس آنلاین مارکتینگ دانا پیوست تماس بگیرید.

منبع : danapeyvast.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *