SWOT مخفف عبارات Strengths ،Weaknesses ،Opportunities و Threats به‌معنای نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهاست؛ به‌ همین دلیل تجزیه‌وتحلیل ماتریس SWOT راهی برای ارزیابی نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای نهاد موردنظر محسوب می‌شود. در حالت کلی، تحلیل سوات در رابطه با محصولات، تیم‌ها، سازمان‌ها، رهبران تیم یا نهادهای دیگر کاربرد دارد؛ این تحلیل در بسیاری از محیط‌های تجاری برای درک بهتر نحوه برنامه‌ریزی برای آینده نهاد مربوط استفاده می‌شود

در ادامه جزئیات بیشتری را در رابطه با تحلیل ماتریس SWOT بیان می‌کنیم، دلایل استفاده از آنها را شرح می‌دهیم و نحوه تحلیل سوات را در قالب مثال‌های ملموسی تشریح خواهیم کرد؛ همچنین درمورد روش‌های استفاده از دانش حاصل از تحلیل سوات صحبت می‌کنیم که می‌توانید در روند استخدام تان در فرصت های استخدامی جدید از آنها استفاده کنید.

تحلیل ماتریس swot چیست؟

تجزیه‌وتحلیل ماتریس SWOT ابزاری است که هم به‌صورت شخصی و هم در محل کار می‌توانید برای ارزیابی و تصمیم‌گیری درمورد موضوعات مدنظر از آن استفاده کنید؛ در این تجزیه‌وتحلیل عوامل داخلی و خارجی تأثیرگذار روی موضوع موردنظر بررسی می‌شوند. فاکتورهای داخلی عوامل منفی (نقاط ضعف) یا مثبتی (نقاط قوت) هستند که در سازمانتان وجود دارند و می‌توانند به‌نوعی تغییر پیدا کنند یا تحت‌تأثیر قرار بگیرند. از سوی دیگر، فاکتورهای خارجی عوامل منفی (تهدیدها) یا مثبتی (فرصت‌ها) هستند که خارج از حیطه پوششی موضوع ارزیابی‌شده قرار دارند و لزوما نمی‌توانند توسط شما یا سازمانتان تغییر کنند یا تحت‌تأثیر قرار بگیرند. در ادامه به هریک از این جنبه‌های نگاه دقیق‌تری می‌اندازیم. 

نقاط قوت

در ماتریس SWOT تحلیل نقاط قوت موضوع موردنظرتان باید ویژگی‌های داخلی یا به‌عبارتی ابعاد مثبت سازمان، فرد، محصول یا نهادی که ارزیابی می‌کنید را شامل شود. برخی از مواردی که ممکن است برای درک نقاط قوت موضوع از خودتان بپرسید، عبارت‌اند از:

نقاط ضعف

تحلیل نقاط ضعف درماتریس SWOT مربوط تمام زمینه‌های داخلی را شامل می‌شود که در رابطه با موضوع موردارزیابی به بهبود نیاز دارند یا آسیب‌پذیر هستند. برخی از مواردی که ممکن است برای درک این نقاط ضعف از خودتان بپرسید، عبارت‌اند از:

فرصت‌ها

بخش فرصت‌های موضوع موردنظرتان تمام فرصت‌های خارجی مرتبط با آن را شامل می‌شود. برخی از مواردی که ممکن است برای درک بهتر فرصت‌های خارجی از خودتان بپرسید، عبارت‌اند از:

تهدیدها

بخش تهدیدات در ماتریس SWOT ، تمامی تهدیدهای خارجی را شامل می‌شود که می‌تواند روی موضوع موردنظرتان تأثیری منفی بگذارد. برخی از مورادی که ممکن است برای درک بهتر تهدیدهای این موضوع از خودتان بپرسید، عبارت‌اند از:

چرا باید از تحلیل ماتریس SWOT استفاده کنیم؟

تجزیه‌وتحلیل ماتریس SWOT برای به‌دست‌آوردن اطلاعات بیشتری درمورد تمام جنبه‌های یک مسئله، تیم، فرد یا نهادهای دیگر به کار گرفته می‌شود. این ارزیابی‌ها در بسیاری از کسب‌وکارها، به‌طور تقریبی در هر صنعتی و همچنین برای اهداف شخصی در راستای ارزیابی میزان پیشرفت افراد، جهت تحقق اهدافشان، استفاده می‌شود. در واقع، افراد از تجزیه‌وتحلیل ماتریس SWOT استفاده می‌کنند تا پیش از تعیین هرگونه اهداف تیمی یا سازمانی مطمئن شوند که برای رسیدن به نقاط عطف معینی از اهداف خود به‌درستی کار می‌کنند. به‌طور کلی، این نوع ارزیابی‌ها را می‌توان در شرایط مختلفی استفاده کرد. در ادامه چند مثال را ارائه می‌دهیم که استفاده از تحلیل ماتریس SWOT در آنها می‌تواند نتایج مفیدی را به ‌دنبال داشته باشد:

نحوه انجام‌دادن تجزیه‌وتحلیل ماتریس SWOT

در حالت کلی، روش‌های مختلفی برای انجام‌دادن تحلیل ماتریس SWOT وجود دارند. در ادامه چند گام اساسی را برای انجام‌دادن این تحلیل بیان می‌کنیم:

۱. موضوعی را که قصد دارید تحلیل کنید،‌ به‌طور صریح مشخص کنید

موضوع موردنظرتان می‌تواند یکی از مواردی همچون تحلیل میزان پیشرفت در راستای تحقق هدفی خاص، ارزیابی عملکرد کار تیمی یا کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با بازار هدف یا محصولی خاص باشد؛ برای کسب نتایج بهتر، در ابتدا موضوع موردنظرتان را برای تحلیل به‌روشنی مشخص کنید. در حقیقت،‌ انجام‌دادن این کار به شما کمک می‌کند تا بینش واضح‌تری در رابطه با موضوع داشته باشید و در نتیجه، ارزیابی کلی بهتری خواهید داشت. در ادامه مثال‌هایی را برای تحلیل توسط ابزار ماتریس SWOT ارائه کرده‌ایم:

۲. چارچوب ماتریس SWOT را ترسیم کنید

برای انجام‌دادن تجزیه‌وتحلیل ماتریس SWOT، مربع بزرگی را ایجاد کنید و آن را به ۴ بخش مربعی کوچک‌تر تقسیم کنید. در مربع بالا و سمت راست، نقاط قوت را ثبت خواهید کرد و در مربع بالا و سمت چپ نقاط ضعف موضوع موردنظرتان را ثبت خواهید کرد؛ همچنین در مربع پایین و سمت راست، فرصت‌ها را یادداشت می‌کنید و در مربع پایین و سمت چپ نیز تهدیدات موجود را فهرست خواهید کرد.

همچنین اگر موضوع موردنظرتان شخصی است و می‌خواهید برای آن تحلیل ماتریس SWOT را انجام دهید، در صورت تمایل می‌توانید چارچوب مربوط را در دفترچه یادداشتی ترسیم یا آن را در داکیومنت یا فایل اکسلی به‌صورت آنلاین ترسیم کنید؛ همچنین اگر تحلیل ماتریس SWOT را برای پیشبرد اهداف تیمی انجام می‌دهید، ترسیم کار روی تخته سفید یا قراردادن آن در دسترس همه کارکنان می‌تواند ایده کمک‌کننده‌ای برای شرکت‌کردن همه آنان در تحلیل ماتریس SWOT باشد؛ البته اگر فکر می‌کنید که ترسیم این چارچوب روی داکیومنت یا دفترچه یادداشت ساده‌تر است، می‌توانید از این کار صرف‌نظر کنید.

۱. برای کار روی هر بخش زمان بگذارید

برای کارکردن روی تمامی نقاط قوت و ضعف‌های داخلی و همچنین فرصت‌ها و تهدیدهای خارجی، باید به‌اندازه کافی به بررسی هر بخش زمانی را اختصاص دهید؛ بنابراین اگر انجام‌دادن این کار را با تیمتان تمرین کنید، همه اعضای تیم می‌توانند در ارزیابی و تحلیل حوزه‌ها شرکت کنند و در نهایت، به نتایج مفیدی دست پیدا می‌کنید؛ به‌عبارتی، انجام‌دادن این کار موجب می‌شود تا دیدگاه‌های مختلفی در اختیارتان قرار بگیرد و در نتیجه می‌توانید به درک جامع‌تری در رابطه با تحلیل ماتریس SWOT موضوع موردنظرتان برسید.

 مطلب مرتبطمدیریت زمان چیست و چگونه زمان را مدیریت کنیم؟ (راهنمای جامع مدیریت زمان)

۲. نتیجه را ترسیم کنید و اقدامات اصلی را انجام دهید

پس از اتمام ترسیم جدول ماتریس SWOT، وقت بگذارید تا متوجه شوید که چگونه اطلاعات ثبت‌شده می‌توانند در روند تحلیلتان کمک‌کننده باشند؛ به‌عنوان مثال، اگر در حال ترسیم جدول ماتریس SWOT در رابطه با یکی از متقاضیان شغلی شرکتتان هستید، پس از اتمام کار، آیا او را فرد مناسبی برای فرصت شغلی موردنظرتان می‌بینید؟ آیا ویژگی‌های مثبت او می‌تواند مهارت‌های موردنیاز کسب‌وکارتان را برآورده کند؟ آیا می‌توان نقاط ضعف یا تهدیدات وی را برطرف کرد؟

پس از کامل‌کردن ماتریس SWOT، بازبینی آن پس از گذشت مدت‌زمان مشخصی می‌تواند بسیار مفید باشد؛ به‌عنوان مثال، اگر جدول ماتریس SWOT شما، در رابطه با موضوعی که در تلاش برای بهبود آنها و دستیابی به ارتقاء شغلی هستید، نقاط ضعف خاصی را نشان می‌دهد، ممکن است پس از کار روی حوزه‌های ضعفتان بتوانید جدول سوات خود را بازبینی کنید و به‌دنبال بهبود سایر کمبودهای خودتان باشید. در واقع، انجام‌دادن این کار کمک می‌کند تا درک بهتری از روند تغییر کار خود پس از تلاش برای رسیدن به اهداف موردنظرتان داشته باشید.

 مطلب مرتبطراهنمای جامع رسیدن به هدف

مثالی از تحلیل ماتریس SWOT

در این قسمت مثالی را از تجزیه‌وتحلیل کامل جدول ماتریس SWOT برای یکی از مثال‌های ابتدای مقاله تشریح می‌کنیم. توجه داشته باشید که ما برای هریک از بخش‌ها فقط ۳ مورد را ذکر می‌کنیم؛ باوجود این، در صورت نیاز خودتان می‌توانید موارد و اطلاعات دیگری را هم به هریک از بخش‌های ماتریس SWOT اضافه کنید.

تجزیه‌وتحلیل ماتریس SWOT: استراتژی بازاریابی رسانه‌های اجتماعی

نقاط قوت:

نقاط ضعف:

فرصت‌ها:

تهدیدها:

جمع‌بندی

به‌طور کلی،‌ تحلیل ماتریس SWOT می‌تواند برای ارزیابی موضوعاتی خاص مفید باشد؛ همچنین تحلیل این بخش‌ها کمک می‌کند تا نسبت به موضوعات مدنظرتان درک بهتری به ‌دست آورید یا اینکه در نتیجه تحلیل جدولتان، به موارد عملیاتی مفیدی برسید؛ به‌عنوان مثال، ممکن است در بخش نقاط ضعف مواردی را ببینید که به‌راحتی بهبود می‌یابند؛ در نتیجه، در راستای رفع این نقاط ضعف خود اهداف شخصی یا تیمی‌ای را در نظر می‌گیرید تا با دستیابی به آنها ضعف‌های خود یا تیمتان را برطرف کنید

منبع : karboom.io

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *