مزيت رقابتي يا UPS همان چيزي است که شما را نسبت به رقبايتان برتر مي کند. در واقع هر کسب و کار اينترنتي يا حتي سنتي بايد مزيت رقابتي داشته باشد. يا بايد نسبت به رقيبانش وجه تمايز داشته باشد. اين وجه تمايز ممکن است از کيفيت محصولات تا شعار هر کسب و کاري باشد. در اين مقاله قصد دارم درباره مزيت رقابتي و مزاياي آن در کسب و کارتان صحبت کنم. پس اگر مي خواهيد بدانيد مزيت رقابتي چيست؟ و چرا بايد داشته باشيم؟ در اين مقاله همراه من باشيد.

مزيت رقابتي چيست؟ و چرا بايد داشته باشيم؟

مزيت رقابتي عاملي است که مشتريان، شما را نسبت به رقبايتان ترجيح مي دهند. همان چيزي است که کسب و کار شما را معروف مي کند. همان چيزي است که نام برند شما را در ذهن مخاطبانتان حک مي کند.

مزيت رقابتي شايد به خاطر قيمت کم يا قيمت زياد محصولاتتان ايجاد شود. به محصولات شرکت اپل نگاه کنيد. شايد قيمت محصولاتش نسبت به رقباش خيلي بيشتر باشد. ولي افراد خيلي خاصي هستند که از محصولات شرکت اپل استفاده مي کنند. افرادي که مي خواهند با بقيه فرق داشته باشند. افرادي که مي خواهند خاص باشند.

براي ايجاد مزيت رقابتي بايد ابتدا به رفتار رقبايتان توجه کنيد. ببينيد محصولاتشان چه مزيت هايي دارند. ببينيد کيفيت محصولاتشان در چه حدي است. شما بايد از هر لحاظ بهتر از آن ها باشيد. شايد پشتيباني رقباي شما ضعيف باشد. ولي شما در هر زمان و مکان پاسخ گوي نياز مخاطبانتان باشيد. اين هم مي تواند عاملي باشد تا شما را از رقبايتان متمايز مي کند.

چگونه مزيت رقابتي ايجاد کنيم؟

يکي از راه هايي که شما بتوانيد مزيت رقابتي براي خود ايجاد کنيد اين است که وعده اي بهتر به مخاطبانتان بدهيد. باورهاي رايج آنها را به چالش بکشيد. يعني باوري که الان در ذهنشان هست را نقض کنيد.

مثلا همه مي گويند فقط با ورزش کردن مي توان چربي هاي بدن را سوزاند. فردي محصولي ارائه مي کند و مي گويد که با محصول ما بدون ورزش کردن مي توانيد سريع چربي سوزي کنيد و لاغر شويد.

يا اينکه محتواي ارزشمند و يونيکي ارائه کنيد که رقباي خود نداشته باشند و آن ها بيايند از شما کپي کنند. مردم عاشق محتواي ارزشمندي هستند که تازه است و نيازشان را به راحتي رفع کند.

يکي از راه هاي ديگر ايجاد مزيت رقابتي اين است که بازار هدف خود را دقيقا مشخص کنيد و روي يک قشر خاص تمرکز کنيد. منظور همان نيچ مارکتينگ است. اگر در زمينه سئو و بهينه سازي سايت کار مي کنيد مخاطبانتان کاملا مشخص است و ديگر نبايد مثلا روي طراحي سايت هم کار کنيد. اين کار ممکن است شما را مانند بقيه رقبايتان کند. فراموش نکنيد که تخصصي کار کردن، شما را از بقيه رقبايتان متمايز مي کند.

آيا کاهش قيمت محصولات مزيت رقابتي ايجاد مي کند؟

در بعضي از مواقع کم بودن قيمت محصولات خود نسبت به رقبايتان ممکن است مزيت رقابتي براي شما محسوب شود. ولي در بعضي از مواقع هم ممکن است کاهش شديد قيمت محصولات، برند شما را نابود کند.

زماني که قصد داريد قيمت محصولات خود را از رقباي خود کمتر کنيد بايد به اين نکته توجه کنيد که حتما بايد کيفيت محصول شما بهتر از رقبيتان باشد. مثلا محصولي که قصد فروش آن را داريد يک محصول دانلودي داراي فيلم هاي آموزشي است. شما مي توانيد قيمتي کمتر از محصول رقيبتان براي آن محصول در نظر بگيريد به شرط اينکه محتواي شما نسبت به محصول رقيبتان قوي تر باشد. مثلا مدت زمان فيلم هاي آموزشي موجود در محصولتان بيشتر از محصول رقيبتان باشد. اين هم يک مزيت رقابتي است.

پيشنهاد مي کنم مقاله چگونه کاربران کسب و کار اينترنتي خود را حفظ کنيم؟ را هم بخوانيد

از طرفي مانند شرکت اپل مي توانيد قيمت محصولات خود را بيشتر از رقبايتان در نظر بگيريد ولي به شرط اينکه کيفيت بالايي هم ارائه دهيد. با اين حال مخاطبانتان به شما اعتماد مي کنند و پيش خود مي گويند حتما کيفيت شما بالاتر از رقبايتان است که قيمت محصولاتتان هم از آن ها بيشتر است.

مزيت رقبابتي هر چيزي که شما را نسبت به رقيبانتان بهتر جلوه دهد شامل مي شود. مثلا پشتيباني يا هديه هاي ويژه اي که در قبال خريد هر محصول به مشتريان خود مي دهيد ممکن است باشد.

بهترين مزيت رقابتي براي شما اين است که در کار خود مرجع باشيد.

صحبت پاياني

سخن آخر اين است که اگر مزيت رقابتي نداريد بهتر است اصلا رقابت نکنيد! بهتر است اصلا کسب و کار اينترنتي خود راه راه اندازي نکنيد. بله اگر دقيقا مي خواهيد بگوييد من هم يکي مثل بقيه هستم هيچ وقت نمي توانيد در کسب و کار خود موفق شويد. عامل موفقيت شما در کسب و کارتان ايجاد مزيت رقابتي است. اين چيزي است که در بسياري از کسب و کارهاي اينترنتي مشاهده نمي کنيم. اميدوارم از اين مقاله استفاده کافي را برده باشيد.

منبع : hamyareweb.co

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *