تفاوت تجارت الکترونیک و فروشگاه اینترنتی

تجارت الکترونیک انواع متفاوتی دارد اما به طور کلی به هرگونه تراکنش و مبادله ای که در فضای آنلاین انجام شود، ای کامرس یا تجارت الکترونیک می گویند.
اما فروشگاه های اینترنتی وب سایت هایی هستند که کالا و یا خدماتی را به صورت دسته بندی شده نمایش می دهند و کاربران با کلیک بر روی هر محصول و یا خدمت می توانند توضیحات تکمیلی راجع به آنها را مشاهده و در صورت نیاز محصولات و خدمات مورد نیاز خود را خریداری کنند، بنابراین فروشگاه اینترنتی زیرمجموعه ای از ای کامرس می باشد.

انواع تجارت الکترونیک و فروشگاه های اینترنتی

بسیاری از صاحبان کسب و کارهای مبتنی بر تجارت الکترونیک تفاوت بین انواع کسب و کارهای مبتنی بر تجارت الکترونیک را نمی دانند و یا با نحوه راه اندازی ای کامرس آشنایی ندارند. ای کامرس یا تجارت الکترونیک انواع متفاوتی دارد که همه‌ی آنها در حال رشد هستند.

پیش‌بینی می‌شود فروش آنلاین فروشگاه های اینترنتی در سال ۲۰۲۰ حدود ۷۸ درصد افزایش یابد.

بنابراین اگر قصد دارید کسب و کار آنلاین راه اندازی کنید، ابتدا باید با انواع تجارت الکترونیک آشنا شوید.

انواع تجارت الکترونیک (ای کامرس) و فروشگاه های اینترنتی

به طور کلی تمامی فروشگاه های آنلاینی که فروشندگان را به خریداران متصل میکنند زیرمجموعه ای از ای کامرس هستند و از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات خود در فضای آنلاین استفاده می کنند.
برای اینکه نوع کسب و کار آنلاین خود را مشخص کنید ابتدا باید مشخص کنید که خریدار محصول یا خدمت ارائه شده توسط شما چه کسی است؟
پاسخ این سوال به شما می گوید کسب و کار شما B2B ، B2C ، C2C ، C2B و یا .. است.
در ادامه روش های متدوال خرید و فروش های اینترنتی را بررسی می کنیم.

B2B (BUSINESS TO BUSINESS) : مدل تجارت واحد تجاری با واحد تجاری

در این مدل یک کسب و کار محصولات مورد نیاز سایر کسب و کارهای را تامین می کند. این مدل تجارت الکترونیک نسبت به سایر مدل ها نیاز به سرمایه بیشتری برای راه اندازی دارد.
به طور کلی کسب و کارهایی که از مدل B2B استفاده می کنند پایه های اصلی صنعت و رابط بین تولیدکنندگان و عمده فروشان هستند.
عمده فروشانی که محصولات خود را به تعدادی فروشنده خرد دیگر می فروشند نیز در این دسته قرار می گیرند.
یکی از بهترین کسب و کارهایی که از این مدل استفاده می کند شرکت چینی علی بابا می باشد.

انواع مدل های فروشگاه های اینترنتی و تجارت الکترونیک – B2B

B2C (BUSINESS TO CUSTOMER) : مدل تجارت واحدتجاری با مصرف کننده

بسیاری از افراد هنگامیکه از تجارت الکرونیک صحبت می کنید به این مدل فکر می کنند و تصورشان از کسب و کار آنلاین این مدل است. کسب و کارهایی که از این مدل استفاده می کنند عمیق ترین بخش بازار را تشکیل می دهند و بسیاری از واحدهای تجاری که از این مدل استفاده می کنند علاوه بر فضای آنلاین در فضای آفلاین نیز فعالیت می کنند.
به طور کلی مدل B2C یک مدل خرده فروشی سنتی است که با گذشت زمان وارد فضای آنلاین نیز شده است.
مثال های زیادی برای این مدل از کسب و کار وجود دارد، تمامی سایت های فروش آنلاینی که برای خرید محصولات مورد نیاز خود از آنها استفاده می کنید مثال هایی از این نوع مدل تجارت الکترونیک هستند.
برای مثال بانی مد و دیجی کالا از این مدل استفاده می کنند.

انواع مدل های فروشگاه های اینترنتی و تجارت الکترونیک – B2C

C2C (CUSTOMER TO CUSTOMER) : مدل تجارت مصرف کننده با مصرف کننده

با افزایش تجارت الکترونیک و افزایش اعتماد افراد به خرید و فروش آنلاین این مدل از کسب و کار اینترنتی ظهور کرد. در این مدل سایت ها و پلتفرم هایی طراحی می شوند تا افراد بتوانند محصولات خود را برای فروش روی سایت قرار دهند و یا محصولات مورد نیاز خود را خریداری کنند. در این مدل مصرف کننده ها که می تواننند فروشنده یا خریدار باشند مبلغی را به عنوان کمیسیون به سایت موردنظر پرداخت می کنند.
این مدل نیازمند طراحی دقیق تری نسبت به مدل های قبلی می باشد و اگر ارتباط بین مصرف کننده ها و کمیسیون ها به درستی مشخص و طراحی نشوند کسب و کارهای با این مدل شانس کمتری برای زنده ماندن نسبت به سایر مدل ها دارند.
برای مثال پلتفرم کمدا بستری را بوجود آورده است تا افراد بتوانند محصولات خود را به افرادی دیگری بفروشند.

انواع مدل های فروشگاه های اینترنتی و تجارت الکترونیک – C2C

C2B(CUSTOMER TO BUSINESS) : تجارت مصرف کننده با واحد تجاری

این مدل که نسبت به سایر مدل ها شیوع کمتری دارد ولی در حال رشد است مناسب افرادی است که محصولاتی برای فروش دارند. در این مدل افراد محصولات خود را به واحدهای تجاری و مشاغل دیگر می فروشند و برابر با یک واحد تجاری فعالیت می کند و نیازهای واحدهای تجاری بزرگ تر را برطرف می کنند.
برای مثال اگر شما یک مجسمه ساز هستید می توانید تولیدات خود را برای فروش در اختیار دیجی کالا یا سایر پلتفرم های فروش آنلاین قرار دهید.

انواع مدل های فروشگاه های اینترنتی و تجارت الکترونیک – C2B

تجارت دولتی یا مدیریت عمومی چیست؟

مدل های ذکر شده در بالا ساختارهای اولیه تجارت الکترونیک هستند اما به جز این مدل ها، مدل های دیگری نیز وجود دارند که دولت در آنها با واحدهای تجاری و مصرف کننده های در ارتباط است و معاملاتی را با مشاغل خرد و واحدهای تجاری بزرگتر انجام میدهد.
برای مثال در مدل B2G که B2A هم نامیده می شود، کسب و کارهایی محصولات و خدماتی را برای واحدهای دولتی و مدیریتی تولید می کنند. و یا در مدل C2G معاملات بین مصرف کننده و دولت شکل میگیرد که این مدل در حال حاضر رواج ندارد و تقریبا استفاده نمی شود.
دو مدل دیگر برای ارتباط دولت با کارآفرینان استفاده می شود مدل های G2B و G2C هستند که فروش محصولات و خدمات به افراد و کسب و کارها می باشد که در حال رشد است.

مدل های درآمدی فروشگاه های اینترنتی

بعد از انتخاب نوع کسب و کار مهم ترین نکته مدیریت منابع و سرمایه است؛ بنابراین بنیانگذاران کسب و کار باید بتوانند مدل های درآمدی محتلف را بشناسند و مدل متناسب با کسب و کار خود را انتخاب کنند.

یکی از ساده ترین و کم ریسک ترین مدل های درآمدی مدل  ” دراپ شیپینگ (Drop Shipping) ” است و بعد از آن مدل های “انبارداری و عمده فروشی”، “تولید اختصاصی”، “برچسب سفید” و “اشتراک” سایر مدل های پرطرفدار بین صاحبان کسب و کارهای آنلاین و فروشگاه های اینترنتی هستند.

آینده فروشگاه های اینترنتی و انواع تجارت الکترونیک

پیش بینی می شود تا سال ۲۰۴۰ تقریبا ۹۵% خریدها کاملا آنلاین انجام می شود؛ بنابراین اگر هنوز محصولات و خدمات خود را حضوری میفروشید پیشنهاد می کنیم کسب و کار آنلاین خود را نیز در کنار فروش سنتی خودتان راه اندازی کنید.

رشد علم و تکنولوژی بسیاری از جنبه های مختلف زندگی انسانی را تحت تاثیر قرار داده است و همه ی صنایع کم و بیش با این رشد همراه شده اند و برای رشد بیشتر در حال ایجاد تغییرات بیشتری هستند. فروش خدمات و محصولات و به طور کلی تجارت الکترونیک که فروشگاه های اینترنتی بخشی از آن هستند نیز تغییرات بسیاری کرده اند و پیش بینی می شود تا چندسال آینده کسب و کارها و نحوه ی ارائه محصولات و خدمات آنها نیز به طور کلی محول شوند.

یکی از این تغییرات تجسم محصول می باشد؛  تجسم محصول این امکان را به مشتریان کسب و کارها می دهد تا قبل از خرید محصول بتوانند به طور کامل محصول موردنظر خود را بررسی کنند و بهترین گزینه را برای خرید انتخاب کنند.

علاوه بر تجسم محصول، طبق پیش بینی ها ۸۸% مشتریان کسب و کارهای آنلاین قبل از خرید محصول جزییات نوشه شده راجع به محصول را بادقت بررسی می کنند؛ در همین راستا علم هوش مصنوعی، ربات ها و دستیاران آنلاین نیز به کمک کسب و کار ها می آیند و به مشتریان شما کمک می کنند تا پیشنهاد های شخصی سازی شده و متناسب با نیاز خود را دریافت کنند.

برای رشد بیشتر باید با تغییرات مثبت همراه شوید و از موقعیت ها و امکانات استفاده کنید تا از بین رقبا حذف نشوید.

همه ی کسب و کارهای آنلاین به سوددهی نمیرسند!

شاید تصور کنید با انتخاب درست نوع کسب و کار و مدل درآمدی و همراه شدن با علم روز می توانید سود فراوانی بدست آورید؛ اما بسیاری از کسب و کارها با وجود انتخاب درست این پیش نیاز ها نیست موفق نمی شوند.

یکی از دلایل عدم موفقیت کسب و کارهای نوپا، عدم شناخت محیط و مشتریان و ارائه کالا یا خدمت نامناسب می باشد. ممکن است شما کالایی را با قیمت بسیار مناسب ارائه دهید اما تا زمانی که مشتریان شما به آن کالا احتیاج نداشته باشند نمی توانید محصول خود را بفروشید.

برخی از کالاها فروش بسیار خوبی دارند و از ابتدا به سوددهی می‌رسند اما برخی از کالاها نیازمند بازاریابی و تلاش بیشتری برای فروش هستند؛ به همین علت در ” بهترین و سودآورترین کالاها برای فروش در فروشگاه اینترنتیویژگی های کالاهایی که می توانند کسب و کار شما را رشد دهند بررسی کرده ایم.

منبع : zibal.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *