بازاریابی آفلاین ( offline markting)

بازاریابی آفلاین دقیقاً همان چیزی است که به نظر می رسد، هر بازاریابی که آنلاین نیست پس آفلاین است :). از جزوه، تراکت، بروشور گرفته تا تبلیغات رادیویی و همه چیز در این بین بازاریابی آفلاین خواهد بود. بازاریابی آفلاین و آنلاین ممکن است از نظر رویکرد متفاوت باشد اما اگر به درستی با ادغامی درست استفاده شوند  می توانند به یکدیگر کمک کند و یک استراتژی کامل و یکپارچه ایجاد کند. بازاریابی آفلاین می تواند به ارتقا awareness سطح آگاهی از برند شما، جلب جزئیات محصول یا خدمات به دست مشتریان و البته افزایش فروش کمک کند. با هر استراتژی بازاریابی آفلاین ممکن است اهداف شما متفاوت باشد، بنابراین در انتخاب مسیر بازاریابی آفلاین که می خواهید انتخاب کنید باید مواردی را در نظر بگیرید که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

از جمله بارز ترین روش های بازاریابی آفلاین می توان به تبلیغات تلوزیونی و رادویی یا تبلیغاتی که در بیلبورد ها انجام می شود نیز اشاره کرد. باتوجه به اینکه امروزه فضای مجازی و سرویس های آنلاین بسیار گسترده شده اند و بسیاری از مشاغل از طریق بازاریابی آنلاین کسب و کار خود را تبلیغ می کنند، بازاریابی به صورت آفلاین کارایی گذشته را ندارد و استفاده از این روش در میان بازاریابان بسیار کم رنگ شده است. اغلب برند های مطرح کشور در فضای مجازی به شکل آنلاین تبلیغات خود را انجام می دهند و کمتر شرکتی امروزه برای تبلیغات خود از تراکت یا بروشور استفاده می کند.

البته برای بازاریابی آفلاین تکنیک های متنوعی وجود دارد و اگر این نوع بازاریابی طبق اصول و تکنیک های مشخص شده انجام شود، قطعا نتیجه اثر بخشی خواهد داشت. لازم به ذکر است که در بعضی موارد بازاریابی آفلاین مرتبط با بازاریابی آنلاین است؛ به عبارت بهتر در بازاریابی های آفلاین تغییراتی انجام می شود که مخاطبان را به سمت بازاریابی آنلاین هدایت می کند. به عنوان مثال زمانی که شرکت های مختلف از تبلیغات کاغذی مانند تراکت استفاده می کنند، درون این تبلیغات اطلاعاتی مانند آدرس و لینک های اینترنتی درج شده است که نشان از ارتباط موثر بازاریابی آنلاین و آفلاین باهم است.

چه افرادی از بازاریابی آفلاین استفاده می کنند؟

  1. کسب و کارهای نوپا و کوچک
  2. کسب و کارهای خانوادگی
  3. کسب و کارهای بین المللی

شرکت های مطرح ایران از طریق بازاریابی های آفلاین درباره محصولاتشان اطلاعات کاملی به مشتریان می دهند و به طور کلی برند های بزرگ دنیا علاوه بر تبلیغات آنلاین از طریق بازاریابی آفلاین نیز اقدام به تبلیغات می کنند. مشاغل خانگی از طریق استراتژی بازاریابی های آفلاین کسب و کار خود را گسترش می دهند و تا به این لحظه از روش بازاریابی به صورت آفلاین نیز رضایت داشته اند.

شرکت های ساختمانی و عمرانی، فروشگاه های زنجیره ای مواد غذایی، رستوران و کافی شاپ، نمایشگاه های خودرو، آتلیه عکاسی و … جزو مراکزی به شمار می روند که از طریق بازاریابی آفلاین یا روش های سنتی می توانند اقدام به تبلیغ کسب و کار خود نیز کنند. درواقع اغلب شرکت های بزرگ و کسب و کار های مطرح برای تبلیغ بیشتر و برند سازی مجموعه خود از روش بازاریابی آفلاین استفاده می کنند. همچنین مشاغل کوچک می توانند برای تبلیغات خود از روزنامه و بروشور های تبلیغاتی نیز استفاده کنند. شرکت های بزرگ هم می توانند از راه تبلیغات تلوزیونی و بیلبورد برای گسترش کسب و کار خود استفاده کنند.

شرکت های کوچک و متوسط

مشاغل کوچک یا متوسط نیازی به تماس با جمعیت بیشتیر ندارند بلکه به منطقه ای نیاز دارند که مشتری های وفادار خود را داشته باشند. شرکت های کوچک یا متوسط باید بازاریابی آفلاین را اعمال کنند چون غایت فروش در این کسب و کارها محدود به محصولات محلی است. اگر صاحب چنین مشاغلی هستید ، به خاطر داشته باشید که افراد محلی که قصد پیدا کردن آنها را دارید همه در اینترنت نیستند. به گروه هدف، سن و فعالیت های روزمره خود فکر کنید. اگر شما یک فروشنده خودرو هستید، حقیقت این است که افراد علاقه دارند با محصول شما ارتباط برقرار کنند.

کسب و کارهای خانوادگی

مشاغل خانوادگی یا به گفته مردم معمولاً مشاغل “خانگی” می توانند در اندازه های متفاوت باشند. در اینجا نیز مشابه شرکت های کوچک و متوسط محلی، بازاریابی آفلاین نیز یکی از بهترین روش ها برای جذب مشتری است. این مشاغل هرگز نباید تبلیغات محلی را متوقف کنند زیرا صرف نظر از موقعیت مکانی یا محل استقرار آن ها ، گروه هدف آنها بسیار محدود در منقطه ی آن هاست.

کسب و کارهای بین المللی

همه شرکت های بین المللی یک چیز مشترک دارند: بازاریابی دیجیتال. جای تعجب نیست که چرا شرکت های بزرگ برای فروش و پیشبرد تجارت خود از اینترنت بهره می برند. با این حال، بسیاری از نام های بزرگ و قابل تشخیص وجود دارند که حضور منظمی در بازاریابی آفلاین بازاریابی نیز دارند.

متدهای تبلیغات آفلاین

  1. تبلیغات روزنامه
  2. رادیو تبلیغات
  3. کارت بازرگانی
  4. جزوه و بروشور
  5. بازدید / ایجاد رویدادها
  6. استند تجارت

بازاریابی آفلاین، مشابه بازاریابی دیجیتال، انواع مختلفی از قالب های تبلیغاتی را در بر می گیرد. برخی از تکنیک های بازاریابی بهتر از سایرین عمل می کنند، قبل از تصمیم گیری چندین مورد از متدهای تبلیغات آفلاین را بررسی کنید تا ببینید چه نوع رویکردهای بازاریابی آفلاین برای مشاغل مشابه تجارت شما اثرگذار خواهد بود.

تبلیغات روزنامه

به جای تبلیغ کسب و کار خود در خبرنامه های آنلاین، هزینه کنید تا در روزنامه های محلی تبلیغ شوید. هزینه اینگونه تبلیغات به روزنامه و اندازه تبلیغات مورد نظر شما بستگی خواهد داشت. اما، قبل از اینکه هزینه تبلیغات را پرداخت کنید، تحقیق کنید. راز تبلیغات موفق و موثر روزنامه به چندین نکته مهم بستگی دارد: در مورد گروه هدف خود، باید روزنامه ای را پیدا کنید که بیشتر اوقات خریداری می کنند و آن را می خوانند. این همان روزنامه ای است که باید تبلیغات شما در آن قرار گیرد. مطمئن شوید که طراحی تبلیغات شما بهینه و زیبا است، رنگ ها و متن مورد نظر شما مطابقت دارد و در جایی که می خواهید قرار خواهد گرفت.

تبلیغات رادیو

تبلیغات رادیویی یکی از محبوب ترین راه های بازاریابی است که ما متوجه آن هستیم؛ از زمان اختراع رادیو، مردم روزانه آن را گوش می دهند و تحت تاثیر آن قرار می گیرند. نه تنها هنگام رانندگی به رادیو گوش می دهیم بلکه ایستگاه های رادیویی نیز در اکثر فروشگاه ها، سالن ها، تاکسی ها در حال پخش هستند. این بدان معنی است که گروه های بزرگی از مردم در یک لحظه تحت تأثیر قرار می گیرند.
بنابراین، اگر مشاغل محلی دارید و می خواهید بیشتر افرادی که در منطقه زندگی می کنند در مورد آن چیزی بشنوند، تبلیغات برند شما از طریق رادیو با شبکه های محلی باید انتخاب اصلی شما باشد. اگرچه می تواند روش گران تری برای تبلیغات باشد، اما رادیو هنوز یک رسانه بسیار قوی است.
وقتی تصمیم به تبلیغ در رادیو می گیرید، کاری که قطعاً باید انجام دهید یافتن بهترین ایستگاه ها برای تبلیغ در آن است. به دنبال بهترین رادیوی محلی باشید و در آنجا تبلیغ کنید. شرکت ها برای تبلیغ خدمات و محصولات معمولاً در تبلیغ های سی تا شصت ثانیه ای نریشن هایی تولید می کنند. سعی کنید مردم را خسته نکنید بلکه آنها را سرگرم و علاقه مند به گوش دادن به تبلیغات خود کنید. شما همچنین می توانید برخی از متن موسیقی جذاب را به آن اضافه کنید.

کارت ویزیت یا کارت بازرگانی

شما به عنوان یک مالک کسب و کار، مرتباً در کنار سایر صاحبان مشاغل خواهید بود. با این حال، همیشه این فرصت را ندارید که دیگران را به طور کامل به تجارت خود معرفی کنید. به همین دلیل، بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که کارت ویزیت خود را به دیگران دهید. تعدادی کارت ویزیت را داخل کیف پول داشته باشید تا همیشه آن ها را همراه داشته باشید. در اینجا، طراحی کارت ویزیت شما مقوله ی بسیار مهمی است. به یاد داشته باشید: دیگران بر اساس کارت ویزیت شما را قضاوت می کنند، بنابراین آن را تا آنجا که ممکن است برای کسب و کار خود مناسب کنید.

جزوه و بروشور

جزوات و بروشورها قطعاً معروف ترین نوع تبلیغات آفلاین هستند. مردم به سادگی عاشق محتوای بصری هستند. وقتی جزوه ها و آگهی های تبلیغاتی تولید می شوند، می توانند به کسب و کارها کمک کنند تا مشتری بیشتری جذب کنند و آگاهی از برند را افزایش دهند. از جزوه ها و بروشورها می توان برای ارائه اطلاعات در مورد نام تجاری، معرفی کالای جدید، ارائه کوپن و تخفیف و همچنین تبلیغ رویدادها استفاده کرد. اعلامیه ها و بروشورها بیشتر در مناطقی و مکان هایی پخش می شوند که مخاطبان بیشتر در آنها حضور دارند. همچنین می توان آنها را در کافه و رستوران های معروف نیز قرار داد.

ایجاد رویدادها

رویدادها، همانطور که همه ما می دانیم، مراکزی است که می توانید افراد را ساعت ها مشغول محتوای کسب و کار خود کنید. رویدادهای تجاری یکی از ساده ترین راه های ملاقات با صاحبان مشاغل دیگر در صنعت شما است. باور کنید، هرچه افراد بیشتر در مورد کسب و کار شما اطلاعات کسب کنند، پیشرفت بهتری پیدا می کنید. با این حال، نه تنها برای کسب اطلاعات در مورد مشاغل دیگران در این رویدادها شرکت کنید بلکه از فرصت استفاده کنید و آنها را نیز در مورد تجارت خود آگاه کنید.

استندهای تجاری

در صورت داشتن مشاغل محلی، راه اندازی غرفه ها در نمایشگاه ها می تواند به برند شما کمک زیادی کند. جایگاه شما باید نشان دهنده کسب و کار شما باشد. بر اساس این طراحی مردم می دانند که در صورت مراجعه به فروشگاه واقعی شما چه انتظاری خواهند داشت.
به عنوان مثال، اگر یک کافی شاپ دارید، می توانید فنجان های قهوه یا سایر نوشیدنی هایی را که تهیه می کنید به آنها رایگان بدهید. اگر صاحب فروشگاه بوتیک هستید، بازدیدکنندگان را درگیر یک بازی کنید و شانس آنها را برای برنده شدن یک قطعه لباس بیشتر کنید. اگر رستوران خانوادگی دارید کوپن تخفیف بدهید.

چه کسی بازاریابی آفلاین را اجرا می کند؟

شرکت های بزرگ و کوچک از کانال های رسانه آفلاین برای تبلیغ محیطی محصولات یا خدمات استفاده می کنند. این استراتژی ها را می توان توسط شرکت ها در هر اندازه ای، از ویترین فروشگاه های محلی در جوامع کوچک گرفته تا برخی از بزرگترین و مشهورترین مارک های جهان، به کار برد. شرکت هایی که استراتژی های بازاریابی آفلاین را توسعه می دهند متناسب با محصولات و خدمات آن ها استراتژی های آفلاینی را ارائه می کنند.

صاحب فروشگاه های کوچک و مادر در هر محله

فروشگاه های محلی مانند سوپرمارکت ها، عکاسی های کوچک و بوتیک هایی با تولیدات محدود می توانند از بازاریابی آفلاین در محدوده ی خود استفاده کنند.

مدیر بازاریابی یا فروش در کسب و کارهای منطقه ای و متوسط

مشاغل منطقه ای و متوسط شرکت هایی که نیاز به مشتری در یک کلان شهر یا منطقه جغرافیایی دارند مانند شرکت های ساختمانی، فروشندگان خودرو و فروشگاه های مواد غذایی زنجیره ای از جمله مشاغلی هستند که می توانند از طریق تبلیغات سنتی با مشتریان آشنایی ایجاد کنند. بیلبوردها، تبلیغات تلویزیونی منطقه ای و برنامه های رادیویی می توانند بهترین راه برای بازاریابی آفلاین در این محدوده باشند.

مدیر بازاریابی ارشد کسب و کارهای بزرگ

شرکت های بزرگ ملی؛ بین المللی برای شناساندن خود به رقبا و ایجاد فضای خاص برای خود دست به ایجاد کانال های بازاریابی آفلاین در محدوده های بزرگ تر می زنند.

آشنایی با مزایای بازاریابی آفلاین

معمولاً مردم تصور می کنند بازاریابی آنلاین نوعی بازاریابی است که در مقایسه با بازاریابی آفلاین سودمندتر است. اگرچه این می تواند درست باشد، اما همیشه اینطور نیست. همانطور که قبلاً گفته شد، بازاریابی آنلاین بهترین نوع بازاریابی برای هر مشاغل نیست. به همین دلیل است که شما باید بدانید که دقیقاً چه چیزی برای کسب و کار شما مناسب است. سپس، آن را انجام دهید. وقتی صحبت از مزایای بازاریابی آفلاین می شود، واقعاً موارد بسیاری وجود دارد. امروزه، در این عصر دیجیتال، بازاریابی آفلاین بسیار کمرنگ شده است.
در اینجا برخی از مزایای بازاریابی آفلاین وجود دارد که می تواند کمک کننده باشد.

به جایی که بازاریابی آنلاین امکان پذیر نیست کمک می کند

همه مردم از اینترنت استفاده نمی کنند. صرف نظر از اینکه چقدر عجیب به نظر می رسد، هنوز هم افرادی در این کره خاکی هستند که از استفاده یا یادگیری نحوه استفاده از رایانه یا هر نوع فناوری دیگر امتناع می ورزند. این گفته به این معنی است که چنین مخاطبانی هرگز از طریق اینترنت به محصول و خدمات شما دسترسی پیدا نخواهند کرد.  امروزه، اکثر افرادی که از اینترنت استفاده نمی کنند، مردم مناطق روستایی یا افراد مسن هستند. در هر صورت می توان از طریق کانال های بازاریابی آفلاین مانند تلویزیون، رادیو یا روزنامه ها به هر دو گروه دسترسی پیدا کرد.

ایجاد روابط راحت تر

 اگر مشاغل محلی دارید، باید روی بازاریابی آفلاین تمرکز کنید. چرا؟ زیرا این فرصت کامل را برای برقراری ارتباط با همشهریان فراهم می کند. هنگامی که این کار را انجام دادید شما یک کسب و کار قابل احترام خواهید داشت. بازاریابی آفلاین راهی بسیار پویا برای برقراری ارتباط با دیگران است. مردم وقتی با افرادی که می توانند ببینند صحبت می کنند بیشتر احساس راحتی می کنند.

بازخورد سریع تر

برخلاف بازاریابی آنلاین، بازاریابی آفلاین به شما امکان می دهد بازخورد و همچنین نمای نزدیک از مشتریان خود را دریافت کنید. این مورد همیشه به نفع خود شما خواهد بود که بدانید مشتریان در مورد خدمات، محصول یا فروشگاه شما چه نظری دارند. شنیدن نظرات منفی هرچقدر هم سخت باشد، تنها شانس رشد و پیشرفت شماست.

معرفی تکنیک های موثر در بازاریابی آفلاین در سال جدید

کارت ویزیت هایی با طراحی های جالب

امروزه برای هر کسب و کاری داشتن یک کارت ویزیت بسیار اهمیت دارد، مخصوصا مشاغلی که به تازگی کسب و کار خود را شروع کرده اند و برای تبلیغ بیشتر برند خود حتما باید کارت ویزیت داشته باشند. درواقع در کارت ویزیت تمام اطلاعات یک مجموعه نمایش داده شده است و بسیاری از افراد توانسته اند از طریق کارت ویزیت مشاغل خود را رونق دهند.

تبلیغات تلوزیونی با ایده های جدید

تلوزیون یک رسانه مورد اعتماد و قدیمی برای تمام عموم مردم محسوب می شود و جزو روش های سنتی بسیار موثر برای تبلیغات اغلب مشاغل محسوب می شوند. درواقع اعتماد عموم مردم به تلوزیون باعث شده است که این رسانه مخاطبان زیادی داشته باشد و برند هایی که امروزه موفقیت زیادی در کسب و کار خود بدست آورده اند، از طریق این رسانه تبلیغات خود را انجام داده اند. البته هزینه تبلیغات در تلوزیون بسیار بالا است و هر شرکت یا برندی نمی تواند محصولات خود را در تلوزیون تبلیغ کند.

استفاده از کارت های ویزیت و تبلیغ در تلوزیون همیشه جزو روش های موثر بازاریابی آفلاین محسوب می شوند، اما تکنیک های جدیدی برای بازاریابی به شکل آفلاین وجود دارد که در سال های اخیر این ترفند ها کارایی بسیار زیادی داشته اند و قطعا در سال ۱۴۰۰ هم موثر خواهند بود. از ترفند های دیگر موثر در بازاریابی آفلاین می توان به مواردی مانند شرکت در رویداد های مهم، استفاده از بارکد یا کد های رمزینه، تکنولوژی های جدید بیلبوردی و … نیز اشاره کرد.

شرکت در رویداد های مهم و پیش رو

شرکت کردن در رویداد های مهم راه مناسبی برای جذب مشتری و معرفی محصولات برند های مختلف است و چنانچه افراد در رویداد های مهم شرکت کنند، باعث می شود که اطلاعات آنها در زمینه بازاریابی و جذب مخاطب نیز افزایش پیدا کند.

بارکد یا کد های رمز دار

شرکت هایی که هدف اصلی آنها مطرح شدن و تبلیغ بیشتر است، حتما برای محصولات خود از بارکد یا کد های رمزینه استفاده کنند و به مشتریان این امکان را می دهد که از طریق اسکن بارکد محصول مستقیما به صفحه اصلی متصل شوند. استفاده از بارکد های رمز دار جزو تکنیک های نوین بازاریابی محسوب می شود و چنانچه شرکت های بزرگ در سال ۱۴۰۰ هم از این روش برای تبلیغ مجموعه خود استفاده کنند، قطعا نتیجه مورد نظر خود را بدست می آورند.

تبلیغات در بیلبورد مناسب ترین راه برای بازاریابی آفلاین محسوب می شود و به افرادی که قصد دارند در سال ۱۴۰۰ کسب و کار خود را شروع کنند، توصیه می شود که حتما از این روش برای تبلیغات مجموعه خود نیز استفاده کنند. با استفاده تکنولوژی های جدیدی که در بیلبورد ها اعمال می شوند، شرکت های بزرگ به راحتی می توانند تبلیغات خود را انجام دهند.

با استفاده از بیلبورد های هوشمند، علاوه بر اینکه تمام جزئیات محصول نمایش داده می شود، مشتریان با استفاده از گوشی همراه خود می توانند به بیلبورد متصل شوند و از گوشی خود جزئیات محصول را مشاهده کنند. لازم به ذکر است که این نوع تکنولوژی در تمام بیلبورد های سراسر کشور هنوز اعمال نشده است و به احتمال زیاد در سال جدید تمام بیلبورد های سراسر کشور به این تکنولوژی مجهز می شوند.

داشتن استراتژی بازاریابی آفلاین برای افرادی که قصد دارند در حوزه آفلاین مارکتینگ فعالیت داشته باشند، اهمیت فراوانی دارد و مشاغلی که به تازگی کسب و کار خود را راه اندازی کرده اند، حتما باید در ابتدا هدف و استراتژی خود را مشخص کنند تا در حوزه کاری خود نیز موفق شوند.

روش بازاریابی آنلاین و آفلاین باهم تفاوت های زیادی دارد و اغلب کسب و کار ها از هردو روش بازاریابی آفلاین و آنلاین نیز استفاده می کنند. در بازاریابی آنلاین مشتری به سرعت جذب محصول و برند می شود اما در بازاریابی آفلاین جذب مشتری به این شکل انجام نمی شود و معمولا بعد از گذشت مدت زمان طولانی، مشتری یک محصول را خریداری می کند.

تفاوت های دیگر این بازاریابی را می توان به مقدار محتوا تولید شده و روشی که برای تولید محتوا درنظر گرفته می شود نیز اشاره کرد. بازاریابی آفلاین علاوه بر اینکه روش مناسبی برای تبلیغ انواع محصولات محسوب می شوند، معایبی هم دارند که از جمله معایب آنها می توان به زمانبر بودن جذب مخاطب و پر هزینه بودن آنها نیز اشاره کرد.

منبع : سایت دفتر شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *