زمانی که عبارت « بازاریابی اینترنتی چیست » به گوش‌تان می‌خورد یا آن را جایی می‌بینید، نخستین چیزی که به ذهن‌تان می‌رسد چیست؟ صاحبان مشاغل احتمالا با دیدن آن به یاد وب‌سایت می‌افتند؛ برخی افراد به شبکه‌های اجتماعی فکر می‌کنند و دسته‌ای هم به وبلاگ‌ها. تمامی این‌ها برای منظور تبلیغات قابل قبول هستند و موارد یاد شده، هر یک به‌مانند قطعهٔ پازلی است که در کنار یکدیگر مجموعه‌ای جامع و گسترده به وجود می‌آورند و ما آن را با نام بازاریابی اینترنتی می‌شناسیم. متأسفانه، صاحبان مشاغلی که قصد دارند حضور مؤثری در اینترنت داشته باشند باید قطعه‌های پازل بسیاری را مدیریت کنند.

به هر عنوان بازاریابی اینترنتی از ملزومات هر نوع کسب‌وکاری است؛ حتی اگر چندان بزرگ نباشند و در سطح محلی فعالیت کنند. با داشتن حضوری مؤثر در اینترنت می‌توان تخصص و حوزهٔ کاری خود را به دیگران معرفی کرد، به مشتری‌های راغب (یا لید یا سرنخ، به کسانی اشاره دارد که برای نخستین بار از کسب‌وکاری بخصوص بازدید می‌کنند و امکان خریدشان وجود دارد؛ در ادامهٔ مقاله به ذکر مشتری راغب اکتفا می‌شود) جدید دست یافت و به فروش و عرضهٔ محصولات و خدمات پرداخت؛ این‌ها همه در حالی است که با داشتن اطلاعات کافی و بدون نیاز به کمک افراد متخصص در زمینهٔ بازاریابی می‌توان به تمامی اهداف یاد شده دست یافت.

این مقدمه‌چینی نسبتا طولانی تنها به منظور آن بود که پیش از شروع بحث اصلی مقاله درکی کلی از موضوع آن پیدا کرده باشید؛ در حقیقت مقاله‌ای که پیش رو دارید، دورهٔ آموزشی فشرده‌ای دربارهٔ مطالب اساسی مرتبط با انواع پلتفرم‌های بازاریابی اینترنتی (آنلاین) است و البته اطلاعاتی هم در اختیارتان قرار خواهیم داد که برای شروع فعالیت‌ها در این زمینه کارآمد و مفید خواهد بود.

بازاریابی اینترنتی (آنلاین) چیست؟

تا به حال به گسترش برند، محصول و یا خدمتِ شرکت خود از طریق بستر وب فکر کرده‌اید؟  بازاریابی آنلاین، استفاده از کانال‌های مبتنی بر وب است تا بتوانید یک پیام در مورد برند، محصولات و یا خدمات خود به مشتریان بالقوه‌ برسانید. 

با گسترش فضای وب و استفاده مردم از دنیای اینترنت، کسب‌وکارهای بسیاری از انواع بازاریابی دیجیتال جهت گسترش برند خود استفاده می‌کنند تا از این طریق کاربران بسیاری را با محصول و خدمت خود آشنا می‌کنند. روش‌های زیادی برای به‌کارگیری بازاریابی آنلاین وجود دارد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به ایمیل مارکتینگ، بهینه‌سازی موتور جستجو، شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات آنلاین و … اشاره کرد. هدف این است که وقتی کاربر در حال مطالعه، خرید، جستجو کردن، گپ‌وگفت در شبکه‌های اجتماعی و … در فضای اینترنت است، با کمک بازاریابی آنلاین توجه او را به خود جلب کنید و بازدیدکننده‌ی وب‌سایت خود را به مشتری تبدیل کنید.

همان‌طور که می‌دانید بازاریابی آنلاین با بازاریابی سنتی تفاوت‌های اساسی دارد. در واقع بازاریابی سنتی در بیشتر مواقع از بازاریابی برونگرا استفاده می‌کند؛ در صورتی که بازاریابی آنلاین در اکثریت مواقع زیر مجموعه‌ی بازاریابی درونگرا قرار می‌گیرد. پیش از اینکه تا این میزان استفاده از بازاریابی آنلاین همه‌گیر شود، بسیاری از کسب‌وکارها از بازاریابی سنتی از قبیل چاپ بروشور، تبلیغات تلویزیونی و رادیویی، بیلبورد و … استفاده می‌کردند. جالب است که با این همه گسترش تکنولوژی، همچنان کسب‌وکارهای زیادی از این نوع شیوه‌های بازاریابی استفاده و بسیاری از بودجه‌ی خود را صرف تبلیغات سنتی می‌کنند.

تصور کنید محصول شما نوعی شکلات است. برای معرفی محصول خود تبلیغات تلویزیونی و رادیویی انجام می‌دهید و بروشور محصول خود را پخش می‌کنید. طبیعتا اگر تبلیغ شما به دست مخاطبان اصلی‌تان برسد، فروش شما افزایش پیدا می‌کند ولی راه آنالیزی برای تخمین بازده هر کدام از این روش‌ها وجود ندارد. همچنین کنترل خاص و سریعی روی اجرای کمپینِ در حال انجام وجود ندارد. در صورتی که در بازاریابی آنلاین شما می‌توانید با صرف هزینه‌ای بسیار کم، تبلیغات خود را اجرا و محصول خود را معرفی کنید. همچنین می‌توانید در مراحل مختلف، کمپین خود را زیر نظر داشته باشید، بررسی کنید و در هر مرحله آن را تغییر دهید تا به نتیجه‌ی موردنظر خود دست یابید.

مزایای بازاریابی آنلاین

یکی از مزایای اصلی بازاریابی آنلاین، بررسی کانال‌های مختلف بازاریابی است. شما می‌توانید مسیر حرکت بازدیدکنندگان وب‌سایت خود را دنبال کنید و راه‌هایی مختلفی را که کاربران برای رسیدن به وب‌سایت یا لندینگ شما طی می‌کنند، زیرنظر قرار دهید. همچنین می‌توانید تاثیر کانال‌های مختلف را بررسی کنید، دریابید کدام کانا‌ل‌ها، بازدهی بیشتری دارند و باعث افزایش مشتریان کسب‌وکار شما می‌شوند.

با بررسی رفتار مشتری و ویژگی‌هایی از قبیل سن، جنسیت، موقعیت جغرافیایی و … از طریق ابزارهای بازاریابی دیجیتال، می‌توانید مشتریانی را که پتانسیل بالاتری برای خرید دارند و بیشتر با برند شما درگیر می‌شوند، پیدا کنید، محصولات مرتبط با سلیقه‌ی آن‌ها را در اختیارشان قرار دهید و پیشنهادهای جذابی به آن‌ها ارائه کنید. این ویژگی به شما فرصت می‌دهد، لحظه به لحظه نیازهای مشتریان خود را دنبال کنید و محصولات متناسب به آن‌ها نشان دهید. به طور مثال فرض کنید فردی از شما تلفن همراه خریداری می‌کند. در مراحل بعد احتمالا او به قاب موبایل، هندزفری و … نیاز پیدا می‌کند. می‌توانید از فرصت موجود استفاده و محصولات موجود خود را به او معرفی کنید.

گسترش فضای وب و استفاده از بازاریابی آنلاین سبب می‌شود کاربران بتوانند به راحتی یک کلیک، با محصول شما آشنا شوند و بعد از طی فانل فروش محصول موردنظر را خریداری کنند.

یکی از مزایای بسیار مهم بازاریابی آنلاین، صرفه‌جویی در زمان، مقرون‌به‌صرفه بودن و حفظ محیط زیست است. به طور مثال فرض کنید قصد دارید بروشورهای تبلیغاتی خود را چاپ و پخش کنید. علاوه بر مصرف کاغذ و هزینه‌های چاپ بسیار، زمان زیادی باید صرف شود تا بروشورها به دست افراد مناسب برسند. در صورتی که در بازاریابی آنلاین، برخلاف روش‌های سنتی، می‌توانید به طور مثال با ارسال ایمیل یا ساختن یک کلیپ و انتشار آن در شبکه‌های اجتماعی پیام خود را در پهنای گسترده‌تری به گوش مخاطبان برسانید.

در بازاریابی آنلاین شما می‌توانید مشتریان خود را دسته‌بندی کنید و پیشنهادهای مختص هر دسته را در اختیارشان قرار دهید. دسته‌بندی‌هایی از منظر جغرافیایی، سن، تحصیلات، علاقه‌مندی، جنسیت و … ایجاد کنید. یک یا چند دسته‌بندی موردنظر خود را انتخاب کنید؛ سپس تمرکز خود را روی آن‌ها بگذارید، آن‌ها وارد فانل فروش کنید تا بهترین نتیجه را از فرایند بازاریابی خود کسب کنید.

ابزارهای بازاریابی آنلاین (اینترنتی)

برای فعالیت در حوزه‌ی بازاریابی آنلاین، لازم است با ابزارهای مختلف دیجیتال مارکتینگ آشنا باشید و بتوانید با کمک آن‌ها، محصولات یا خدمات خود را به کاربران معرفی کنید. بازاریابی اینترنتی و آنلاین ۷ زیر شاخه اصلی زیر را شامل می شود:

  1. سئو (SEO) یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو
  2. بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM
  3.  بازاریابی محتوایی
  4. بازاریابی شبکه های اجتماعی
  5. تبلیغات کلیکی یا PPC
  6. بازاریابی وابسته یا همکاری در فروش(Affiliate Marketing)
  7. بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ

بازاریابی آنلاین، فرصت‌های زیادی پیش روی شما می‌گذارد و کمک می‌کند حضور خود را در فضای وب موثرتر ادامه دهید و مخاطبان بیشتری را به کسب‌وکار خود دعوت کنید. جهت استفاده‌ی بهینه از بازاریابی آنلاین، لازم است مشتریان خود را به خوبی بشناسید. برای این کار، می‌توانید با استفاده از راه‌های مختلفی همانند مصاحبه با افراد و مشتریان مختلف، نمونه‌گیری و آمار، بررسی بازخورد کاربران و … شناخت نسبی از مشتری خود پیدا کنید؛ سپس از مزایا و ویژگی‌های بازاریابی آنلاین که پیشتر ذکر شد، استفاده و لید و مشتری بیشتری را جذب کنید.

هر قدر فضای اینترنت و کاربران وب بیشتر افزایش پیدا می‌کند، رقابت بین کسب‌وکارهای مختلف در این فضا شدیدتر می‌شود. با وجود این اگر هر کسب‌وکاری مشتری خود را به خوبی بشناسد، با داشتن استراتژی مناسب می‌تواند در فضای وب، بازاریابی آنلاین خود را به صورت موثر انجام دهد و با ارائه‌ی ارزش منحصربه‌فرد، لیدهای مناسب و زیادی جذب کند.

مهمترین و پرکاربردترین راه‌های تبلیغاتی مورد استفاده در بازاریابی اینترنتی

بازاریابی اینترنتی شامل مفاهیم و مباحث گسترده‌ای می‌شود و اساسا هر فعالیت مرتبط با بازاریابی که در اینترنت انجام بگیرد، به عنوان زیرمجموعه‌ای از آن شناخته می‌شود. البته برای جلوگیری از گمراه شدن شما و درک بهتر چگونگی کارکرد فعالیت‌های مرتبط با بازاریابی آنلاین، بعضی از مهمترین و پرکاربردترین راه‌های تبلیغاتی مورد استفاده در بازاریابی اینترنتی را که کسب‌وکارهای کوچک حتما باید راجع به آن‌ها اطلاعات داشته باشند، به شما معرفی می‌کنیم.

بازاریابی موتور جستجو

بازاریابی موتور جستجو (با کلمهٔ اختصاری SEM شناخته می‌شود) به هر فعالیت مرتبط با بازاریابی‌ای اطلاق می‌شود که به منظور دسترسی بیشتر و راحت‌تر کاربران به وب‌سایتِ کسب‌وکاری بخصوص به هنگام جستجو در پلتفرم‌هایی چون گوگل انجام می‌گیرند. بهینه‌سازی موتور جستجو (یا همان سئو) و پلتفرم‌های جستجوی هزینه‌بری چون گوگل ادوردز هر دو به عنوان بخش‌هایی بسیار مهم و اساسی (و البته مجزا از هم) از بازاریابی موتور جستجو شناخته می‌شوند. امروزه دیدن آموزش بهینه سازی سایت برای هر وبمستری بسیار حیاتی است.

شما با به‌کارگیری سئو، وب‌سایتی درست می‌کنید که به منظور داشتن رتبه‌ای خوب در میان سایر سایت‌ها در موتورهای جستجو طراحی شده باشد. سئو که استفاده از آن رایگان است (ولی پیاده‌سازی آن رایگان نیست)، به شما کمک می‌کند تا بدون نیاز پرداخت هزینه به موتورهای جستجو، کاربران آن‌ها وب‌سایت شما را در جستجوهای‌شان ببینند. به منظور داشتن رتبه‌ای خوب و قابل‌قبول در میان سایر وب‌سایت‌ها، باید تحقیقات گسترده‌ای برای شناسایی کلمات کلیدی مهم انجام دهید و از چگونگی نوشتن محتوای با کیفیتی که متمرکز بر کلمات کلیدی شناسایی شده باشند، آگاهی داشته باشید. برای داشتن این آگاهی مطلب اصول سئو بسیار کاربردی است.

به‌علاوه به هنگام استفاده از سئو دربارهٔ چگونگی استفاده از تکنیک‌هایی از قبیل لینک‌سازی هم باید مطلع باشید (این تکنیک‌ها نیز سبب بالا رفتن رتبهٔ وب‌سایت می‌شوند). با وجود اینکه باید به‌طور منظم کلمات کلیدی مورد استفادهٔ خود را مورد بررسی قرار دهید تا مطمئن شوید سئوی وب‌سایت شما در وضعیت خوبی به سر می‌برد، سئوی وب‌سایت اصلی شما، برخلاف سایر پلتفرم‌های بازاریابی به بازبینی و بررسی مداوم احتیاجی ندارد.

برای آموزش سئو وردپرس اما ابزارهایی چون یواست سئو (یواست سئو یکی از افزونه‌های رایگانی است که در محیط وردپرس مورد استفاده قرار می‌گیرد و در تصویر بالا می‌توانید محیط آن را مشاهده کنید) وجود دارند که به شما کمک می‌کنند تا وب‌سایت خود را به منظور استفاده از سئو بهینه‌سازی کنید؛ حتی اگر اطلاعات چندانی راجع به سئو نداشته باشید.

تبلیغات کلیکی

بازاریابی کلیکی یا پرداخت به ازای کلیک (CPC) نوعی تبلیغات است که در آن بازاریاب‌ها ابتدا تبلیغ مورد نظر خود را طراحی می‌کنند، سپس آن را به منظور معرفی به مخاطبان هدف‌شان با استفاده از پلتفرم تبلیغاتی معرفی می‌کنند و در نهایت بابت نتیجهٔ حاصل شده هزینه‌ای پرداخت می‌کنند. بسته به عواملی از جمله پلتفرمی که برای تبلیغ انتخاب می‌شود، هزینهٔ پرداخت شده در پایان کار ممکن است به ازای کلیک‌های صورت گرفته، تبدیل‌های صورت گرفته، اقدامات صورت گرفته توسط مخاطبان یا تعداد نمایش وب‌سایت در موتورهای جستجو محاسبه شود.

بازاریابی پرداخت به ازای کلیک با دو گونهٔ مختلف از تبلیغات به کار گرفته می‌شود: تبلیغات وابسته به جستجو و تبلیغات نمایشی یا تبلیغات همسان .

در تبلیغات وابسته به جستجو این امکان را خواهید داشت تا تبلیغات در گوگل داشته باشید تا متن‌های تبلیغاتی خود را در معرض دید کاربرانی بگذارید که با استفاده از کلمات کلیدی مورد انتخاب شما اقدام به جستجو می‌کنند. برای نمونه اگر کاربران به دنبال خرید «بلیط هواپیما» باشند و شرکت شما کمپین تبلیغاتی‌ای به منظور فروش بلیط راه انداخته باشد، پس از وارد کردن عبارت جستجو، بسته به قیمت کلیکی که انتخاب کرده‌اید، نخستین وب‌سایت به نمایش در آمده برای آن‌ها متعلق به تبلیغ شما خواهد بود.

سایر پلتفرم‌های تبلیغاتی همگی مربوط به تبلیغات نمایشی هستند: مثل بسیاری از شبکه‌های اجتماعی یا پلتفرم‌هایی که تبلیغات نمایشی را در سایت‌های پربازدید قرار می‌دهند. با استفاده از تبلیغات نمایشی می‌توانید تبلیغات خود را در معرض دید کاربرانی بگذارید که در اینترنت در حال گشت‌زنی هستند. این نوع از تبلیغات در جاهای مختلفی به نمایش درمی‌آیند: برای نمونه ممکن است کاربری در صفحه‌ای از سایت دنیای اقتصاد باشد، با آن‌ها مواجه شود، یا به هنگام سر زدن به صفحهٔ خبرهای خبرگزاری تسنیم. مزیتی که استفاده از این نوع از تبلیغات برای شما دارد این است که امکان معرفی محصولات شما را به کاربرانی فراهم می‌کند که مستقیما به دنبال محصولات شما نمی‌گردند. بزرگترین این پلتفرم‌ها که شبکه نمایش بزرگی در ایران در اختیار دارد، پلتفرم تبلیغات آنلاین یکتانت است که نمونه‌ای از تبلیغات همسان آن را در خبرگزاری تسنیم در زیر می‌بینید. برای آموختن بیشتر این حوزه مطلب تبلیغات کلیکی چیست یا تبلیغات بنری کلیکی را بخوانید.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، هم شامل بازاریابی ارگانیک (بدون پرداخت هزینه) می‌شود و هم شامل تبلیغات هزینه‌بر که دستهٔ دوم به وسیلهٔ برنامه‌های تبلیغاتی پرداخت به ازای کلیک همسان پلتفرم مورد نظر صورت می‌گیرد و اغلب در ایران کاربرد چندانی ندارد هم به دلیل گرانی دلار و هم به لیل تحریم‌ها و هم عدم نمایش به مخاطبان ایرانی . اغلب، هدف از راه‌اندازی کمپین‌های بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی، معرفی بیشتر و بهتر برند و برقراری روابط مؤثر با مشتری‌ها است.

محبوب‌ترین پلتفرم مورد استفاده برای بازاریابی در میان شبکه‌های اجتماعی در ایران اینستاگرام و تلگرام هستند. برای موفقیت در بازاریابی در اینستاگرام یا همان اینستاگرام مارکتینگ مطالبی که منتشر می‌کنید در جذب فالوئرها بسیار حیاتی هستند که برای اثرگذاری مطالب نیاز دارید تا نوشتن کپشن اینستاگرام را با عکس تبلیغاتی مناسب همراه کنید.

بازاریابی ایمیلی

همانگونه که از نام آن برمی‌آید در بازاریابی ایمیلی سعی بر آن است تا با ارسال ایمیل با مشتری‌ها ارتباط برقرار شود و به این صورت تعداد مشتری‌های راغب و میزان فروش را افزایش داد. در بازاریابی ایمیل، همانند شبکه‌های اجتماعی، هدف، قرار دادن محصولات در معرض دید کاربران است تا به این وسیله شما و کسب‌وکارتان را فراموش نکنند، اما بر خلاف شبکه‌های اجتماعی، صاحبان مشاغل به هنگام استفاده از ایمیل، دستشان در استفاده از تکنیک‌های مرتبط با فروش بازتر است، چراکه در قالب ایمیل می‌توان پیشنهادهای فروش مختلف، اعلان فروش محصولات، فراخوان برای اقدام و دیگر مسائل این چنینی را لحاظ کرد.

چه به هنگام خرید کردن مشتری‌ها و چه پیش از انجام فرایند خرید توسط آن‌ها باید برای ارسال ایمیل به آن‌ها اقداماتی را در نظر داشت. برای نمونه می‌توان برای کسانی که با ذکر آدرس ایمیل خود ثبت‌نام می‌کنند تخفیفی در نظر گرفت تا انگیزه‌شان برای این کار بیشتر شود. به‌علاوه توصیه می‌شود از سرویس‌های مدیریت ایمیلی همچون «میل‌چیمپ یا میرلایت» استفاده کنید؛ کارکرد این سرویس‌ها به این صورت است که متن‌های از پیش طراحی شده توسط شما را در موقعیت‌هایی بخصوص (برای نمونه به هنگام ثبت‌نام کاربر؛ ایمیل خوشامدگویی) به صورت خودکار و در قالب ایمیل ارسال می‌کنند. برای جلوگیری از اشتباه ایمیل مارکتینگ و از دست رفتن هزینه و زمان تیم بازاریابی حتما مطلب آموزش ایمیل مارکتینگ را مطالعه کنید.

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا به فعالیت‌هایی اشاره دارد که طی آن‌ها محتوایی به منظور جذب مشتری‌های راغب و جلب اعتماد کاربران در اینترنت منتشر می‌شود. محتوای تولیدی شما بسته به فعالیت و نیازهای‌تان ممکن است در قالب یکی از موارد زیر باشد:

پیش از شروع بازاریابی محتوا باید اهداف مورد نظر خود را مشخص کرده باشید؛ به‌علاوه محتوای منتشر شده باید در هماهنگی با فعالیت‌های مرتبط با بهینه‌سازی موتور جستجو باشد. زمانی که برنامهٔ انتشار محتوا را طرح‌ریزی می‌کنید، به خاطر داشته باشید که محتوا باید به‌طور منظم منتشر شود؛ در غیر این صورت به نتایج مطلوب نخواهید رسید. مطلب بازاریابی محتوایی چیست به شما کمک می‌کند تا بدانید چه مواقعی سراغ سفارش تولید محتوا بروید و چه زمانی خودتان شروع به مثلاً تولید محتوا فروشگاه اینترنتی کنید. به عنوان یک نمونه می‌توانید تولید محتوای بلاگ یکتانت را به عنوان نمونه ببینید.

شبکه‌سازی اینترنتی

فعالیت‌های مرتبط با شبکه‌سازی اینترنتی، اگر با رویکرد درست انجام بگیرند، به شما امکان برقراری ارتباطاتی سودمند را در انجمن‌های گفتگو و گروه‌های اینترنتی می‌دهد که سبب رونق گرفتن کسب‌وکارتان می‌شود. می‌توانید با کسانی که در حوزهٔ کاری شما فعالیت می‌کنند آشنا شده و به منظور انجام پروژه‌ای بخصوص شراکت کنید، یا با به‌اشتراک‌گذاری اطلاعاتی که از حوزهٔ کاری خود دارید نظر تعدادی از مخاطبان هدف‌تان را به خود جلب کنید و به این وسیله برای خود مشتری پیدا کنید. البته فراموش نکنید که هدف اصلی در این نوع از بازاریابی برقراری ارتباط با دیگران است و نه فروش مستقیم.

برخی از بهترین مکان‌هایی که می‌توانید در آن‌ها به دنبال گروه‌های اینترنتی مرتبط با حوزهٔ کاری‌تان بگردید عبارت‌اند از:

صرف نظر از اینکه فعالیت‌های مرتبط با شبکه‌سازی اینترنتی را به چه صورتی انجام دهید، روشی است بسیار سودمند برای معرفی کسب‌وکارتان به کاربرانی که امکان تبدیل شدن‌شان به مشتری وجود دارد و نیز برای رونق کسب‌وکار به‌طور کلی؛ این در حالی است که این فعالیت‌ها اغلب هزینه‌ای برای شما ندارد.

گام اول شروع بازاریابی اینترنتی چیست؟

برای شروع فعالیت‌های مرتبط با بازاریابی اینترنتی، نخستین کاری که باید انجام دهید راه‌اندازی وب‌سایتی خوش‌ساخت و حرفه‌ای است. به خدمت گرفتن فردی متخصص برای انجام این کار می‌تواند بسیار سودمند باشد (اگر توان پرداخت هزینه‌اش را داشته باشید)، چراکه آن‌ها با استفاده از تجربهٔ خود می‌توانند وب‌سایت را به‌گونه‌ای طراحی کنند که توجه افراد را جلب کند و نرخ تبدیل بالایی داشته باشد.

بهتر است زمانی که وب‌سایت مراحل ساخت را طی می‌کند و برنامهٔ اولیهٔ آن نوشته می‌شود، تحقیقات گسترده‌ای در زمینهٔ کلمات کلیدی انجام دهید. کلمات کلیدی‌ای که انتخاب می‌کنید، در رتبهٔ نهایی شما در موتورهای جستجو تأثیر بسزایی خواهد داشت، بنابراین طرح‌ریزی برنامه‌ای کارآمد برای کلمات کلیدی یکی از مهمترین فعالیت‌هایی است که به هنگام شروع کار بازاریابی اینترنتی باید انجام دهید.

زمانی که بازدید از وب‌سایت شما آغاز می‌شود، حتما فرمی در قسمتی از صفحهٔ اصلی وب‌سایت قرار دهید که امکان دریافت ایمیل بازدیدکنندگان به وسیلهٔ آن وجود داشته باشد. به‌علاوه ایمیل‌های خوشامدگویی ارسال خودکاری هم از قبل آماده کرده باشید که در اسرع وقت بتوانید با بازدیدکنندگان ارتباط برقرار کنید. پس از آنکه کار طراحی و راه‌اندازی وب‌سایت به پایان رسید، برای بیشتر کسب‌وکارها مرحلهٔ بعدی کار، طرح‌ریزی برنامه‌ای برای حضور مؤثر در شبکه‌های اجتماعی خواهد بود. هر کسب‌وکاری باید دارای صفحهٔ اینستاگرام یا تلگرام یا توئیتری باشد که حاوی اطلاعاتی جامع و مفید دربارهٔ حوزهٔ کاریش باشد. بسته به ویژگی‌های مخاطبان، می‌توان حساب‌های کاربری‌ای هم در دیگر شبکه‌های اجتماعی مهم از جمله لینکداین، آپارات، فیسبوک و پینترست و … درست کرد.

کمی زمان می‌برد تا نتیجهٔ مطلوب از فعالیت‌های انجام گرفته در شبکه‌های اجتماعی حاصل شود و برای این منظور باید مرتباً مطالب قرار گرفته در این شبکه‌ها را به‌روز کرد و مورد بررسی قرار داد، اما نتیجهٔ حاصل شده ارزش این تلاش و زحمت را دارد و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی به عنوان یکی از بهترین روش‌ها برای تشکیل انجمن اینترنتی مرتبط با هر کسب‌وکاری شناخته می‌شود. پس از به پایان رسیدن کار ساخت حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی مد نظر، می‌توانید به صلاح‌دید خود از دیگر انواع فعالیت‌های مرتبط با بازاریابی اینترنتی استفاده کنید. بازاریابی پرداخت به ازای کلیک (چه در تبلیغات شبکه‌های اجتماعی باشد، چه در تبلیغات وابسته به جستجو و چه تبلیغات بنری ) به شما کمک می‌کند تا در کوتاه‌ترین زمان، به شکلی کارآمد به مخاطبان خود دسترسی پیدا کنید و اگر بخواهید دیگران را از تجربه و تخصص خود آگاه کنید، استفاده از فعالیت‌های مرتبط با بازاریابی محتوا هم ایدهٔ بسیار خوبی است.

چگونگی ارزیابی نتایج حاصل شده از فعالیت‌های بازاریابی اینترنتی

فارغ از اینکه کدام پلتفرم‌ها را برای پیشبرد فعالیت‌های بازاریابی اینترنتی به کار گرفته باشید، ابزارهای رایگانی وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید میزان کارایی بازاریابی اینترنتی خود را ارزیابی کنید.

برآورد هزینهٔ فعالیت‌های بازاریابی اینترنتی (آنلاین)

فعالیت‌های بازاریابی اینترنتی می‌تواند هزینهٔ زیادی به همراه داشته باشد، اما خوشبختانه امکان سازگار کردن هزینه‌ها با تمامی بودجه‌های منظور شده برای بازاریابی وجود دارد. پیش از هر چیز باید بخشی از سرمایهٔ خود را به منظور پرداخت هزینهٔ سالانهٔ هاست و دامین وب‌سایت کنار بگذارید تا از کارکرد مؤثر مهمترین بخش بازاریابی اینترنتی خود کسب اطمینان کنید.

فعالیت در شبکه‌های اجتماعی به خودی خود رایگان است و اگر وظیفهٔ تولید و مدیریت محتوای مورد نیاز را به شخص دیگری نسپارید، آن هم هزینه‌ای نخواهد داشت. تعدادی از پلتفرم‌های بازاریابی ایمیل موجود، برای صد یا هزار مشترک ابتدایی شما هزینه‌ای در نظر نمی‌گیرند و با استفاده از این پلتفرم‌ها می‌توان پس از افزایش نسبی درآمد، اقدام به پرداخت هزینه برای این بخش کرد. به‌علاوه ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی رایگانی چون گوگل پلنر (Google Keyword Planner) هم وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید بدون پرداخت هزینه وب‌سایت خود را بهینه‌سازی کنید و می‌تواند انتخاب ایده‌آلی برای شروع کار باشد.

از بخش‌های یاد شده که بگذریم، تعدادی فعالیت دیگر وجود دارد که توصیه می‌شود از همان ابتدای کار بخشی از سرمایهٔ خود را صرف هزینه‌های مرتبط با آن‌ها کنید. این فعالیت‌ها عبارت‌اند از:

باید به خاطر داشت هر هزینه‌ای که صرف پیشبرد فعالیت‌های مرتبط با بازاریابی اینترنتی می‌شود، نه تنها نوعی سرمایه‌گذاری درآمدزا حساب می‌شود، بلکه در شمار دیگر هزینه‌های لازم برای کسب‌وکار قرار می‌گیرد. به هنگام فرا رسیدن زمان پرداخت مالیات است که هزینه‌های لازم برای کسب‌وکار به کمک شما می‌آیند و ارزش سرمایه‌ای را که در اختیار دارید بیشتر می‌کنند.

جمع‌بندی

ممکن است برداشتن قدم‌های اولیه برای بازاریابی اینترنتی برای‌تان دشوار باشد و به کمی زمان نیاز است تا خود را با شرایط وفق دهید و اطلاعات بیشتری دربارهٔ فعالیت‌های آن پیدا کنید. به هر عنوان، بازاریابی اینترنتی جزء جدایی‌ناپذیر هر نوع کسب‌وکاری است و حتی کسب‌وکارهای کوچک که به منظور خدمت‌رسانی به مشتری‌های محلی راه‌اندازی شده‌اند باید آن را مد نظر قرار دهند تا بتوانند به مرور زمان کارشان را گسترش دهند و به مشتری‌های بیشتری دسترسی پیدا کنند.

خوشبختانه تعداد نسبتا زیاد پلتفرم‌ها و ابزارهای رایگانی که به منظور پیشبرد فعالیت‌های بازاریابی اینترنتی طراحی شده‌اند این امکان را به شما می‌دهند که با هر بودجه‌ای که در اختیار دارید، بتوانید اقدامات عملی در این زمینه صورت دهید. این مسئله باعث می‌شود تا تمامی کسب‌وکارها، فارغ از اینکه تا چه حد بزرگ یا کوچک باشند، بتوانند این فعالیت‌ها را برای خود لحاظ کنند و از سودآوری حاصل از آن‌ها استفاده کنند.

اگر در مورد اطلاعات عنوان شده در این مطلب یا درباره شروع اولین کمپین خود در یکتانت سؤالی داشتید، با کارشناسان ما با شماره‌های زیر در ارتباط باشید.

مطلب دیجیتال مارکتینگ چیست یا تبلیغات آنلاین چیست نیز اطلاعات پایه‌ای خوبی در ارتباط با بازاریابی اینترنتی در اختیار شما قرار می‌دهد.

منبع : یکتانت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *