بازاریابی نیش یا niche marketing

چه شرکت‌هایی از نیش مارکتینگ استفاده می‌کنند؟

بسیاری از شرکت‌ها در کمپین‌های بازاریابی خود از استراتژی‌های نیش مارکتینگ نیز بهره می‌برند. این استراتژی‌ به طور ویژه برای شرکت‌های کوچک‌تر که بودجه‌ی محدودی دارند و محصولات یا خدماتشان برای گروه خاصی طراحی شده، کاربرد پیدا می‌کند.

حتی شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ که محصولات و خدمات خود را در قالب کمپین‌های بازاریابی انبوه تبلیغ می‌کنند نیز اغلب از تکنیک‌های نیش مارکتنیگ بهره می‌برند. برای مثال، شرکت‌های معتبر خودروساز که خودروهای هیبریدی تولید می‌کنند، به طور هدفمند گروه خاصی از جامعه را به عنوان مشتری‌های اولیه‌ی خود در نظر گرفته اند؛ طرفداران محیط‌زیست و راننده‌های درون‌شهری که مسافت زیادی را طی می‌کنند. آنها به وضوح روی این بخش کوچک از بازار تمرکز کرده‌اند و تبلیغات خودروهای خود را در مجلات، رسانه‌ها و فروشگاه‌هایی که بیشتر توسط این دسته از افراد دیده می‌شود، قرار می‌دهند.

چه مشتری‌هایی بیشتر تحت تاثیر نیش مارکتینگ قرار می‌گیرند؟

نیش مارکتینگ به طور ویژه برای دسترسی به آن دسته از مشتری‌هایی مفید است که بتوان آنها را بر اساس ویژگی‌هایی مانند جمعیت‌شناسی، شغل، سرگرمی و جهت‌گیری‌های سیاسی و اجتماعی هدف قرار داد. برای مثال، مشتری‌هایی که در زیر آمده را می‌توان در نیش‌ مارکتینگ دنبال کرد:

نیش مارکتینگ چگونه طراحی و اجرا می‌شود؟

زمانی که یک شرکت قصد اجرای نیش مارکتینگ داشته باشد، ابتدا باید به این سؤال‌های مهم درباره‌ی بازار هدفی که در نظر گرفته است پاسخ دهد: کدام مجله‌ها را می‌خوانند؟ کدام برنامه‌های رادیویی را بیشتر گوش می‌دهند؟ به چه وب‌سایت‌هایی علاقه دارند؟ در شبکه‌های اجتماعی، چه صفحاتی را دنبال می‌کنند؟ آیا محصولات جدید را تحت تأثیر بازاریابی انتخاب می‌کنند یا توصیه‌های اطرافیان؟

زمانی که آشنایی کافی با بازار هدف ایجاد شد، می‌توان برای بازاریابی برنامه‌ریزی کرد. تمامی جنبه‌های این برنامه -از ظاهر و احساس نسبت به برند گرفته تا تاکتیک‌های بازاریابی مورد استفاده- باید بر اساس ویژگی‌ها و حساسیت‌هایی باشد که در مرحله‌ی تحقیق بدست آمده‌اند.

برنامه‌ریزی و اجرای نیش مارکتینگ به کدام متخصص‌ها نیاز دارد؟

تحلیلگر بازار

این افراد ویژگی‌های اصلی بازار هدف را بررسی و تحلیل کرده و گزارشی از آنها را ارائه می‌دهند. این متخصصین با تمرکز خاصی تلاش می‌کنند تا ترندها و ویژگی‌های رقابتی خاص در بازار را شناسایی کرده و برای تدوین برنامه‌ی بازاریابی از آنها استفاده کنند. تحلیلگران کاربلد، آشنایی بسیار خوبی با انواع تحقیق و ابزارهای جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها دارند و از مهارت بسیار بالایی در ارتباط برقرار کردن با دیگران و ارائه‌ی اطلاعات بهره می‌برند.

– هماهنگ‌کننده‌ی بازار

این افراد در فرآیند تحقیق بازار و اجرای برنامه‌ی بازاریابی ایفای نقش می‌کنند. وظایف آنها شامل این موارد است: نظارت بر رخدادهای خاص و اسپانسری برنامه‌هایی که بازار هدف در آنجا حضور دارد، جمع‌آوری و سازماندهی داده‌های تحقیق و کمک به تدوین و طراحی محتوای مورد نیاز در بازاریابی.

– مدیر بازاریابی

مدیران بازاریابی بر تمامی جنبه‎‌های کمپین بازاریابی نظارت می‌کنند؛ از تحقیق گرفته تا اجرا و ارزیابی نهایی. این افراد نقش رهبر را در شناسایی بازار هدف، تعیین بهینه‌ترین روش تحقیق و طراحی تاکتیک‌های کلی کمپین دارند.

جالب است بدانید افرادی که در مشاغل بالا حرفه‌ای هستند سالانه و به طور میانگین به ترتیب 73، 53 و 98 هزار دلار حقوق دریافت می‌کنند.

نیش ایده‌آل

نیش ایده‌آل در حوزه‌ای بین «درخواست بالا برای یک محصول یا خدمت»، «پتانسیل درآمدی بالا» و «رقابت کم» واقع شده است. پیدا کردن چنین بازاری پتانسیل بسیار بالایی را برای درآمدزایی نصیب شرکت‌ها خواهد کرد

منبع : ویکی محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *