در دنیای کسب و کار امروز رقابت بسیار شدید شده و برند سازی در این بازار آشفته مورد توجه بسیاری از کسب و کارها قرار گرفته است. هدف برندسازی در کسب و کار شناخته شدن بیشتر محصولات و خدمات کسب و کار و پا برجا ماندن آن می باشد. در واقع بعد از مدتی روش هایی که برای جذب مشتریان استفاده می کردید توسط رقبا تقلید خواهند شد و به تدریج مشتریان به سمت آن ها کشیده می شوند.

به همین دلیل در نهایت برندسازی است که مشتریان قدیمی را نگه می دارد و موجب جذب مشتریان جدید می شود. پس هدف برند سازی در واقع معرفی شرکت شما به عنوان یک شرکت معتبر قابل اعتماد است. همچنین تعداد زیاد رقیب در بازار امکان اینکه محصول یا خدمت شما مشابه داشته باشد را زیاد می کند. بنابراین مشتری به سراغ محصولاتی خواهد رفت که برند آن را بشناسد.

واژه برند چگونه ایجاد شد؟

پیش از آن که بدانیم هدف برند سازی چیست باید بدانیم واژه برند چگونه و از کجا پدیدار شده است. در واقع در زمان های گذشته دامداران برای اینکه دام های خود را از دیگران متمایز کنند آن ها را با داغ کردن علامت می زدند. واژه ی برند در واقع از کلمه انگلیسی Burn به معنی سوزاندن گرفته شده است. این کلمه در واقع نشان می دهد شما مالک چیزی هستید و آن شی یا خدمت را به نام شما می شناسند.

در واقع نام شما بر آن علامت خورده است. این علامت زدن در واقع صاحب دام ها را مشخص می کرد. نام تجاری یا برند سازی در واقع متمایز کردن نام محصول خود از رقبا می باشد. البته این به معنی نیست که صرفا با ایجاد یک کسب و کار تازه و دادن یک نام تجاری به آن برندسازی شکل گرفته باشد.

منظور از برندسازی چیست؟

وقتی صحبت از برند به میان می آید اولین چیزی که به ذهنمان می رسد برندهای بزرگی مانند مایکروسافت, آمازون, اپل و … هستند. اما اگر دقت کنید ما تقریبا در تمام خریدهای خود از برند استفاده می کنیم. حتی در خریدهای کوچک روزانه. برای مثال از فلان مارک لبنیات, چای یا مواد شوینده استفاده می کنیم. برند فقط محدود به این ها نمی شود. حتی برای نصب اپلیکیشن های تلفن همراه خود از برندهای خاصی استفاده میکنیم مثلا فلان اپ برای گوش دادن موسیقی یا فلان اپ پیام رسان و …

گاهی برندی را فقط برای ارزش آن و نه کار کرد واقعی آن استفاده می کنیم. برای مثال وسیله ای را از برندی خاص می خریم زیرا بخشی از درآمدش را به کودکان بی سرپرست اهدا می کند یا بیشتر در میان برندهای لباس می توان این موضوع را دید که صرفا به خاطر نام آن برند خریداری می شوند و حتی بعضا ظاهری جالبی هم ندارند.

برندسازی چه فرقی با علامت تجاری دارد؟

بسیاری ممکن است تصور کنند که با داشتن نام تجاری دارای برند هستند و یا داشتن معماری برند یعنی داشتن نام تجاری. اما این دو یکسان نیستند و هدف برندسازی داشتن نام تجاری نیست. برند سازی چیزی نیست که با ثبت کردن در دفاتر به دست بیاید بلکه این مشتریان و مردم هستند که با ارزشی که به یک نام می دهند آن را تبدیل به برند می کنند. بنابراین ممکن است یک کسب و کار نام خود را ثبت رسمی کرده باشد اما کسی آن را نشناسد پس قاعدتا این کسب و کار یک برند محسوب نمی شود و فقط دارای نام تجاری است.

بر عکس ممکن است یک کسب و کار خانگی که در جایی هم ثبت نشده اما میان مشتریان شناخته شده باشد و همه نام آن را بشناسند. البته ممکن است برندی نام تجاری هم داشته باشد ولی به این معنی نیست که این دو یکسان هستند.

چرا باید برند سازی کرد؟

حال بعد از اینکه مفهموم برند را متوجه شدیم به این سوال می پردازیم که اصلا هدف برند سازی چیست؟ همان طور که در ابتدای مطلب گفتیم برند سازی موجب اعتماد و جذب مشتریان به سمت محصولات شما خواهد شد. اگر نام برند شما در ذهن مشتریان نقش ببندد به سادگی آن را فراموش نخواهند کرد. برخی از برندها چنان در ذهن مخاطبان جا افتاده اند که حتی با وجود افت کیفیت محصول باز هم مشتریان خود را دارند. البته این به معنی نیست که مجاز به افت کیفیت هستید. این کار فقط مدتی شما را در بازار نگه خواهد داشت و به تدریج مشتریان متوجه افت کیفیت شده و جذب رقبای دیگر خواهند شد. اتفاقی که برای بسیاری از برندهای بزرگ افتاد.

برند سازی به کسب و کار شما فرصت شناخته شدن می دهد و نشان می دهد که فرق شما با سایرین چه چیزی است. همه محصولات اپل را به سادگی آن می شناسند. سادگی نشانی از برند اپل می باشد و وجه تمایز آن با سایر رقباست.

در انتها….

هدف برندسازی تنها ایجاد یک نام و لوگو و چاپ تراکت نیست. برند سازی فراتر از اینهاست. برند شما باید دارای یک هویت اصیل باشد تا به خوبی در ذهن بنشیند. تنها با ایجاد یک لوگو و یک پیام تبلیغاتی صاحب برند نخواهید شد. مخاطب باید کیفیت و هویت برند شما را لمس کند تا آن را به خاطر بیاورد. در مثالی که گفتیم شرکت اپل به خوبی کیفیت و سادگی خود را به همه ثابت کرده است و با نام اپل شما این ها را به علاوه یک محصول لوکس به یاد می آورید.

برند دیگری که بسیار زیاد در ذهن مخاطبان جای گرفته است دیجی کالا می باشد که نماد اعتماد خرید اینترنتی است. دیجی کالا به نحوی در ذهن مخاطبان نشسته است که همه انتظار محصولات خوب و با کیفیتی از آن دارند و اگر بخواهند کالایی را به صورت اینترنتی خریداری کنند و یا حتی از قیمت کالایی با خبر شوند اولین مرجعشان همین دیجی کالا خواهد بود.

در آخر فراموش نکنید که برندسازی یک شبه به وجود نمی آید و باید به تدریج شکل بگیرد ولی ممکن است با یک اشتباه به سرعت برندتان نابود شود. پس سعی کنید آهسته و پیوسته برای ساختن برند خود حرکت کنید

hackerbiz.com منبع :  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *