اینکه اینجایی نشون میده دنبال جواب این سوالی که: ((منظور از mobile first index چیست، کارش بین الگوریتم‌های گوگل چیه و چگونه می‌توان سایت خود را برای این الگوریتم بهینه کرد؟)) 

عجله نداشته باش!! 

بزار قبل از هر حرفی یه سوال ازت بپرسم، تلفن همراهی که الان دستته شباهتی به تلفن همراهی که 15 سال پیش داشتی داره؟ شاید با خودت بگی که من اصلا 15 سال پیش موبایل نداشتم؛ باید بهت بگم که اگر هم داشتی احتمالا یه موبایل ساده بوده که نهایتا می‌تونستی باهاش تماس بگیری و نصف شب یه پیام برای دوستت بفرستی و کلی ذوق کنی؛ ولی حالا کم مونده دیگه تلفن‌های همراه پا شن برن برای ما خرید کنن!

فهرست مطالب

1. چرا گوگل انقدر به کاربران موبایلی اهمیت میده؟

2. الگوریتم mobile first index گوگل برای چی طراحی شد؟

3. چجوری سایت‌مون رو برای الگوریتم mobile first index بهینه کنیم؟

4. چجوری بفهمیم الگوریتم موبایل فرست ایندکس برای سایت ما فعال شده یا نه؟

از حدود 10 یا 15 سال پیش تا الان تکنولوژی یک پیشرفت چشم گیری داشته، در همه زمینه‌ها تکنولوژی در همه زمینه‌ها پیشرفت چشم گیری داشته. 10 سال پیش اگه نیاز داشتی تا درباره یه موضوعی تحقیق کنی باید آستیناتو میزدی بالا و شروع میکردی به تحقیقات محلی یه کم که گذشت، با اومدن اینترنت دیگه جواب خیلی از سوالا به راحتی به دست میومد؛ البته تکنولوژی اینترنت از همون اول برای تلفن‌های همراه فراهم نبود. اون اوایل باید میرفتی پای سیستم می‌نشستی نیم ساعت صبر میکردی تا اینترنت با کلی صداهای ناهنجار وصل شه؛ یه خورده که گذشت اینترنت پر سرعت اومد و راحت‌تر با کامپیوترمون به اینترنت وصل می‌شدیم، ولی حالا تا یه سوال به ذهنمون میرسه خیلی سریع گوشی موبایل رو برمیداریم و از جناب گوگل می‌پرسیم!

گوگل یک موتور جستجوی مهمون نوازه که همیشه حواسش به نیاز مهموناش یا همون کاربراش هستالگوریتم مرغ مگس خوار، الگوریتم پنگوئن و الگوریتم رنک برین اینا همشون برای ارائه مطالب خوب و درجه یک به کاربر طراحی شدن. حالا تو این مقاله می‌خوایم مفصل راجع بهالگوریتم اولویت با نسخه موبایل (mobile first index)” صحبت کنیم که بعد از پیشرفت تکنولوژی و یه سری تغییرات، گوگل تصمیم گرفت تا از این الگوریتم رونمایی کنه.

چرا گوگل انقدر به کاربران موبایلی اهمیت میده؟

طبق آماری که در سال 2016 منتشر شد، بیشتر از 55 درصد کاربران گوگل، سرچ‌های خودشون رو با موبایل انجام میدن؛ تازه در بعضی از حوزه‌ها این آمار به بالای 85 درصد هم می‌رسه؛ برای همین گوگل تصمیم گرفت که یک الگوریتم برای کاربران موبایلیش ارائه بده. اگه براتون سواله که اصطلاح mobile first به چه معناست، باید بگم که مفهومش همینجا مشخص میشه؛ یعنی وقتی یک کاربر با تلفن همراهش در اینترنت جستجو کرد، فقط سایت‌هایی براش نمایش داده بشه که برای نسخه موبایل بهینه شدن یا به عبارتی ریسپانسیو هستند. در واقع گوگل این الگوریتم رو منتشر کرد تا وقتی کاربران موبایلی در سایت‌ها گشت و گذار می‌کنن هیچ مشکلی نداشته باشن و خدایی نکرده به خاطر یک سایت ریسپانسیو نشده، بهم ریخته و درب و داغون اعصابشون به هم نریزه.

الگوریتم mobile first index گوگل برای چی طراحی شد؟

جواب این سوال خیلی سادست! مثل همیشه گوگل این الگوریتم رو فقط و فقط برای پاسخ بهتر به نیاز کاربر رونمایی کرد. کلا کاربر برای گوگل خیلی مهمه؛ برای همین یه سری الگوریتم مثل الگوریتم پاندا در نظر گرفته که سایت‌ها طبق نظر کاربر بهینه بشه. اگه این الگوریتم نبود، کاربرانی که با تلفن همراهشون سرچ میکردن چجوری باید از سایت‌هایی که برای صفحه نمایش دسکتاپ طراحی شده بود استفاده می‌کردند؟

قطعا محتوای این سایت‌ها در تلفن همراه نامنظم ظاهر میشن. متن یه جاست، تصویر یه جا و خب این موضوع کاربر رو اذیت می‌کنه و گاهی باعث میشه که کلا نتونه از مطالب سایت استفاده کنه. جناب گوگل اومد بر اساس این الگوریتم به سایت‌هایی که طراحی ریسپانسیو داشتن یه امتیاز ویژه داد. ریسپانسیو هم که می‌دونید یعنی چی دیگه؟ طراحی ریسپانسیو یا واکنش‌گرا یعنی سایت‌ها به شکلی طراحی بشن که در هر صفحه نمایشی (دسکتاپ، تبلت، گوشی و…) با هر رزولوشنی، منظم نمایش داده بشن.

گوگل گفت اولویت اول موبایله! یعنی یه جورایی غیر مستقیم به صاحبان کسب و کارها و جامعه سئو کار گفت اگه می‌خواین سایت‌تون امتیاز خوبی بگیره و تو صفحه اول نتایج باشه، باید کاربران موبایلی رو اولویت خودتون قرار بدید. البته اینو بگم که رعایت نکات یک الگوریتم به تنهایی کافی نیست و باید همه جوره هوای کاربران سایت‌تون رو داشته باشید تا گوگل هم هوای سایت شما رو داشته باشه.

چجوری سایت‌مون رو برای الگوریتم mobile first index بهینه کنیم؟

خب حالا که فهمیدید موبایل فرست ایندکس چیه و دقیقا چه کاربردی داره، باید بریم سراغ اصل مطلب؛ یعنی الان دیگه باید دنبال راه‌هایی باشید تا سایت‌تون رو طبق این الگوریتم بهینه کنید تا یه وقت از رقباتون عقب نمونید. روش‌های بهینه سازی و نکاتی که باید رعایت کنید رو در ادامه براتون توضیح میدم:

محتوا، ساختار و کد‌های سایت در نسخه موبایل و دسکتاپ یکی باشه

اولین کاری که باید بکنید همین هست که توی عنوان گفتم! یعنی باید یه جوری سایت‌تون رو ریسپانسیو کنید که محتوا و ساختارش در هر دو نسخه دسکتاپ و موبایل یک مدل باشه! مخفی کردن بخشی از محتواتون در نسخه موبایل تاثیر منفی روی امتیاز دهی گوگل به سایتتون داره. یکی دیگه از معیار‌های سنجش سایت شما توسط گوگل در این الگوریتم یکسان بودن کد‌های متا، عنوان، نشانه گذاری‌های استاندارد و کد‌ اسکیما است.

طراحی ریسپانسیو اولویت اول گوگل

بعضی از سایت‌ها فکر می‌کنند که داشتن یک نسخه مجزا برای موبایل باعث میشه که امتیاز بالایی رو از گوگل دریافت کنند و مورد تایید الگوریتم mobile first index باشند؛ در صورتی که این باور کاملا غلطه و گوگل به سایت‌هایی که طراحی ریسپانسیو دارند اعتبار بیشتری میده و نسخه مجزا برای موبایل در اولویت دوم گوگل قرار داره؛ پس اگه می‌خوای سایت خودت رو برای این الگوریتم بهینه کنی، بهتره بدون دستکاری و کم و زیاد کردن محتوا و کد‌ها، سایتت رو ریسپانسیو کنی.

در ضمن اگر نحوه نمایش سایت‌تون در موبایل و دسکتاپ کاملا یکسانه و برای موبایل بهینه نشده، باید بگم که نه تنها امتیاز مثبتی نمی‌گیرید بلکه ممکنه امتیاز منفی هم بگیرید چون گوگل از سایت‌هایی که ریسپانسیو نیستند اصلا خوشش نمیاد.

و اینکه تاکید می‌کنم:

دقت کنید که تمام محتوای صفحات سایت در دو نسخه دسکتاپ و موبایل قابل رویت باشه.

چجوری بفهمیم الگوریتم موبایل فرست ایندکس برای سایت ما فعال شده یا نه؟

بر خلاف الگوریتم‌های پاندا و پنگوئن، این الگوریتم، یعنی الگوریتم موبایل فرست ایندکس اول برای تعداد محدودی از سایت‌ها فعال شد؛ چون اوایل اکثر سایت‌ها برای نسخه موبایل بهینه نبودند. کم کم این الگوریتم برای تمامی سایت‌ها فعال شد و یک بخش توی سرچ کنسول برای نمایش آمار کاربرانی که از طریق موبایل در سایت گشت و گذار می‌کردند اضافه شد.

منبع : eliasalipour

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *