اکنون در قرن 21 بازاریاب ها به مرحله ای رسیده اند که فعالیت های بازاریابی متمرکز دیگر کارآیی گذشته را ندارد. در عوض مصرف کنندگان هم پیام های تبلیغاتی کاملا شخصی سازی شده را می خواهند. البته به لطف پیشرفت های مختلفی که در حوزه فناوری صورت گرفته، این اتفاق تا حد زیادی اتفاق افتاده است. بازاریابی تعاملی یا اینتراکتیو مارکتینگ (interactive marketing) از جمله روش هایی است که برای ارسال پیام های سفارشی به مشتریان استفاده می شود. این روش بیش از یک دهه است که در تبلیغات اینترنتی و دیجیتال استفاده می شود.

بازاریابی تعاملی چیست؟

بازاریابی تعاملی به عنوان یکی از روش های تبلیغات و بازاریابی است که شامل پاسخگویی مستقیم به عملکردها، رفتارها، خواست ها و انتظارات مصرف کنندگان انجام می شود. این روش بیش از یک دهه است که در تبلیغات اینترنتی و دیجیتال استفاده می شود. شخصی سازی کردن پیام های تبلیغات چیزی است که در اولویت بازاریابی تعاملی قرار دارد.

به طور سنتی، بازاریاب ها برای ایجاد آگهی و ارسال آن به مصرف کنندگان، یک مسیر واحد را دنبال می کنند. اما با دسترس بودن طیف گسترده ای از داده ها و استفاده از ابزارهای گوناگون، این رویکرد سنتی اکنون با روش های قوی تر برای تعاملات دو طرفه جایگزین شده است.

اساس اینتراکتیو مارکتینگ اینست است که بتوانید پیام تبلیغات خود را به نحوی به مصرف کننده بدهید گویی با خود شخص او صحبت می کنید.

در واقع یک پیام حتی اگر قرار باشد برای هزاران نفر ارسال شود، اما با آنها طوری صحبت می شود که تک تک دریافت کنندگان گمان می کنند این پیام فقط برای شخص آنهاست.

بازاریابی تعاملی در واقع از بازاریابی سنتی فاصله گرفته است و تعاملات دو طرفه ای بین برند تجاری با مخاطبان هدف برقرار می شود.

بازاریابی تعاملی چیست

انواع بازاریابی تعاملی

مهم ترین اصل در بازاریابی، تولید محتوا برای برقراری ارتباط با مخاطبان است. در بازاریابی تعاملی، محتوا نیز باید تعاملی باشد. این نوع محتوا مشتریان آینده را برای خرید ترغیب می کند و حتی به نحوی با مشتری ارتباط برقرار می کند که گویی فقط شخص او مخاطب قرار گرفته است. به طور کلی بازاریابی تعاملی اشکال مختلفی دارد که عبارتند از:

داستان سرایی تعاملی

انسان ذاتا به شنیدن داستان زندگی آدم ها و یا شکل گرفتن یک برند یا نحوه تاسیس یک کارگاه تولیدی علاقه زیادی دارد. فکر کنید در حال خواندن داستانی در مورد یک ماجراجویی در زیر دریا هستید. حالا یک غار در مقابل نویسنده قرار می گیرد که بی صبرانه منتظرید بدانید این غار چیست. پس برای خواندن ادامه داستان به صفحه بعد می روید.

اگر داستان هایی که در مورد برند نوشته می شوند، جذاب باشند، مخاطب می خواهد بداند این داستان به کجا ختم می شود. از سوی دیگر به دلیل علاقه ای که به داستان شما دارد، نام برند یا محصولات همیشه در ذهنش باقی می ماند.

اینفوگرافی های تعاملی

اینفوگرافیک ها هم یک نمونه برتر از بازاریابی تعاملی است که بسیاری از برندها با آن آشنا هستند. تصاویر اینفوگرافیک سنتی دارای پیچ و تاب زیادی بودند. در حالی که در بازاریابی تعامل این تصاویر باید فقط شامل عناصر قابل تشخیص باشد. متن در آن کمتر و عناصر بیشتری طراحی می شود. در واقع کاربر را در صندلی راننده قرار می دهد تا با ذهن خودش، عناصر در تصویر را تحلیل کند.

فیلم تعاملی

حتی فیلم ها می توانند راهی برای تعامل برندها با مشتریان بالقوه را فراهم کنند. برای مثال کلیپ های آموزش خودآرایی که در شبکه های اجتماعی منتشر می شود، به نوعی با مخاطبان در تعامل هستند. به طور کلی فیلم می تواند محتوای کامل و جامعی برای اینتراکتیو مارکتینگ باشد.

انجام مسابقه بین مخاطبان

شاید تعجب کنید که بگوییم مسابقات هم می توانند بخشی از بازاریابی تعاملی باشند. مخاطبان همگی به مسابقات علاقمند هستند. به خصوص اگر سوالات مسابقه بخواهد یک اطلاعات جالب را در مورد برند منتشر کند. در واقع اجرای مسابقه فرصتی برای تعامل بین مشتریان و برند تجاری است.

اگر مسابقات با جایزه و قرعه کشی هم همراه شود که دیگر یک کمپین قوی بازاریابی به شمار می رود. وقتی یک برند برای درگیر کردن مصرف کننده یک مسابقه برگزار می کند، آنها برای گفتگو و به خاطر سپردن برند تشویق می شوند. در واقع این چرخه ادامه پیدا می کند.

ایمیل های تعاملی

بیشتر شرکت های ایرانی فقط با ایمیل مارکتینگ آشنایی دارند. طبق گزارشاتی که از میل جت بدست آمده است، اغلب شرکت ها در دنیا از ایمیل مارکتینگ استفاده می کنند. اکثر بازاریاب ها نیز روی همین مورد تاکید می کنند و می دانند که برای جلب توجه خوانندگان، باید محتوای خاصی را در ایمیل قرار دهند تا توجه مخاطب جلب شود. استفاده از محتوای تعاملی در این زمینه می تواند همان چیزی باشد که برند را در تبلیغات ایمیلی بهبود دهد. محتوای تعاملی باعث می شود تا خواننده بعد از باز کردن ایمیل، شگفت زده شود.

محتوای ایجاد شده توسط کاربر

یک نمونه دیگر در بازاریابی تعاملی دعوت از کاربران برای به اشتراک گذاشتن محتوای خود است. این روش یکی از بهترین نمونه های استفاده از محتوای تعاملی است. این روش معمولاً در شبکه های اجتماعی و اغلب با هشتگ همراه است که بهترین عملکرد را دارد. به عبارت دیگر کمک گرفتن از کاربران یک روش خارق العاده برای جلب توجه مخاطبان برند است.

اگر به اینستاگرام سر بزنید حتما متوجه می شوید که بسیاری از کاربران از خواندن نظرات سایرین لذت زیادی می برند. در واقع اطلاع از اینکه دیگران چطور فکر می کنند، باعث کنجکاوی همه می شود. شما می توانید از نظرات کاربران به عنوان یک محتوای تعاملی استفاده کنید.

انجام نظرسنجی

یکی دیگر از انواع بازاریابی تعاملی انجام نظرسنجی است که می توانند تجربه مشتری را بهبود دهند. به عبارت دیگر نظرسنجی نوعی درخواست بازخورد در کل فرآیند فروش است. در نظرسنجی اطلاعات ارزشمندی در مورد فرآیندها و سودمند بودن محصول برای مدیران برند فراهم می شود. همچنین مشتریان هم به این نتیجه می رسند که برای مدیران برند، عقیده و نظر مشتریان اهمیت زیادی دارد.

اینتراکتیو مارکتینگ

بهترین روش ها برای بازاریابی تعاملی

اگر قصد دارید بازاریابی تعاملی اجرا کنید، باید تکنیک های انجام آن را به طور اختصاصی بلد باشید. این توصیه ها هم در کنار تکنیک های اصلی اینتراکتیو مارکتینگ می تواند موثر واقع شود:

بازار خود را تقسیم بندی کنید

قرار نیست همه روش های تعاملی برای هر مصرف کننده ای موثر و کاربردی باشد. اگر مشتریان را دسته بندی کنید، به راحتی می توان برای آنها پرسونا (شخصیت) نیز تعریف کرد. پرسونای خریدار راهنمای خوبیست تا بدانید با هر مشتری چطور رفتار کنید و چه نوع محتوایی را برای آنها تولید کنید.

راه اندازها را شناسایی کنید

برای اینکه کمپین بازاریابی تعاملی خود را توسعه دهید، نیاز به شناخت محرک هایی دارید که در راه اندازی چنین کمپینی موثر است. آیا کلیک ها و ورودی های سایت از سوی شبکه های اجتماعی هستند؟ آیا کاربران 20 ثانیه یا بیشتر برای تماشای فیلم های آموزشی شما وقت صرف می کنند؟ و سوالاتی از این قبیل عواملی هستند که باید به کمپین اینتراکتیو مارکتینگ پیوست داده شود.

پاسخ های شخصی ایجاد کنید

یکی از مهمترین قسمتهای بازاریابی تعاملی شخصی سازی رویکرد تبلیغات است. شما می خواهید یک تجربه منحصر به فرد برای هر یک از مشتریان خود ایجاد کنید که نشان دهد شما ترجیحات آنها را درک می کنید. محتوای شما باید به دنبال پیگیری درخواست ها و مشکلات مشتریان باشد.

محتوای خود را تشویقی کنید

برای اینکه مشتری در یک مسابقه یا نظرسنجی شرکت کند، یک پیام ایمیل باز کند و یا محتوای شما را بخواند، باید انگیزه ای وجود داشته باشد. البته باید در ازای وقت و توجه مشتریان چیزی اضافی را به آنها ارائه دهید. برخی از نمونه های خدمات اضافه شامل کد تخفیف، هدیه، دانلودهای رایگان و یا دسترسی زودهنگام به محصولات جدید است. به هر حال باید بابت تمامی پشتیبانی های مشتریان از برند، امتیازاتی نیز به آنها بدهید.

فناوری اهرم

بسیاری از کمپین های بازاریابی دیجیتال در مقیاس وسیعی تولید می شوند و با بازاریابی تعاملی تفاوتی ندارد. اگر می خواهید تلاش خود را شخصی سازی کنید، می توانید از ابزارهای دیجیتال و فناوری برای مقیاس گذاری رویکرد خود استفاده کنید. برای مثال:

ارزیابی دستاوردهای بازاریابی تعاملی

هر زمان شما یک کمپین بازاریابی دیجیتال راه اندازی می کنید، باید نتایج خود را ردیابی و اندازه گیری کنید. عملکرد آن در مقایسه با سایر روش ها چگونه است؟ آیا برند شما با این روش بازاریابی بیشتر به نتیجه می رسد؟ آیا این روش به درک ارزشمند بودن برند کمک می کند؟ از این داده ها برای بهینه سازی و اصلاح کار خود استفاده کنید.

از سوی دیگر ارزیابی دستاوردها به هر کسب و کاری کمک می کند بداند در چه وضعیتی قرار دارد و در آینده به کجا ختم می شود. اگر به دنبال یک چشم انداز مشخص از آینده برند هستید، بررسی و پیگیری تلاش های قبلی ضرورت زیادی دارد.

در پایان

بازاریابی تعاملی به رابطه دو جانبه میان مشتری و برند تاکید دارد. اگر می خواهید با برندهای مطرح رقابت کنید، چاره ای ندارید جز اینکه با بازار مصرف در ارتباط باشید. در عین حال باید از فناوری های روز دنیا نیز برای اجرای چنین بازاریابی استفاده کنید.

منبع : https://www.ratin.agency/blog/digital-marketing-articles/what-is-interactive-marketing/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *