آیا تابه‌حال نام بازاریابی سببی را شنیده‌اید؟ با عملکرد آن آشنا هستید؟ مزایا و معایب این بازاریابی کدامند و چه کمکی به حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی جهان می‌کند؟ با ما همراه باشید تا پاسخ این پرسش‌ها را در این مقاله دنبال کنیم.

بازاریابی سببی چیست؟

بازاریابی سببی از عبارت انگلیسی Cause Marketing برداشت شده است و با عنوانِ بازاریابی علت‌محور یا Cause-Related Marketing نیز شناخته می‌شود.

نخستین‌بار در سال 1983، اصطلاح «بازاریابی علت‌محور» یا همان بازاریابی سببی نخستین‌بار در سال 1983، توسط یکی از متخصصان امریکایی در «کمپین تعمیر مجسمه آزادی» به کار برده شد. هرچند برخی منابع، شکل‌گیری این نوع بازاریابی را به دهه 60 یا 70 میلادی نسبت می‌دهند.

در بازاریابی سببی، یک کسب‌وکار از امری خیرخواهانه با موضوعی اجتماعی پشتیبانی می‌کند تا علاوه بر به‌دست‌آوردن سود، سهمی در ایجاد جامعه‌ای بهتر داشته باشد؛ از جمله می‌توان به جمع‌آوری پول برای مبارزه با سرطان یا کمک‌های مالی به بانک غذا و اهدای هدایا برای حمایت از خیریه‌ها اشاره کرد.

بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت اد رابین (AdRobin) بر این باور است که حتی به عنوان یک کسب‌وکار کوچک نیز باید تأثیر مثبت خود را به جهانیان نشان دهید.

انواع و کاربردهای بازاریابی سببی

با استفاده از در این سبک، بازاریابان این امکان را دارند که می‌توانند هم از فروش محصولات‌شان خود بهره برده ببرند و هم مسئولیت‎‌های اجتماعی‌شان خود را در قبال جامعه به انجام برساننددهند. امروزه، کمپین‌های بازاریابی سببی، دامنه گسترده‌ای از شرکت‌ها و سازمان‌های محلی و کوچک و بزرگ را پوشش می‌دهندشامل می‌شوند.

که از نمونه‌های رایج این نوع بازاریابی آن می‌توان به برنامه‌های اطلاع اطلاع‌رسانی عمومی دربارۀ مورد سرطان سینه، یا رضایتِ مجوز مارک‌های تجاری مؤسسات مؤسسه‌های خیریه برای در استفاده از برندهای تجاری‌شان در فروش و درخواست کمک‌های مالی اشاره کرد.

نحوه کار بازاریابی سببی چگونه کار می‌کند؟

در این نوع بازاریابی، از انگیزه‌های نوع‌دوستانه و انسانی مشتریان و کسب‌و‌کارها برای اهداف بازاریابی استفاده می‌شود. تیم بازاریابی سببی می‌تواند با درگیر کردنِ مصرف‌کنندگان از طریق تعامل با شرکت، تیم بازاریابی سببی می‌تواند کار خود را آغاز نمایدکند.

بازاریابانِ با استعداد قادر خواهند بود می‌توانند بدون ارائه صرفِ بودجه هزینه غیرضروری برای بازاریابی سببی، بر روی احساسات و انگیزه‌های نوع نوع‌دوستانهۀ مشتریان فشار آورده تأثیر بگذارند و بودجه لازم برای بازاریابی سببی را تأمین کنند.

تکنیک‌های بازاریابی سببی

1. “«حامی مفتخر” » (Proud Supporter):

ساده‌ترین راه برای ورود به یک کمپین بازاریابی سببی، کسب عنوان “«حامی مفتخر” » برای سازمانِ «دیدگاه جهانی» (World Vision) می‌باشداست. شما می‌توانید با ارائه هر گونه کمک مالی در این رابطه، عنوان حامی مفتخر را از آنِ خود کنید کرده و بدین‌ترتیب، طریق توجه مشتریان و حامیان بیشتری افزون‌تری را به خود جلب نماییدکنید.

2. جذب کمک‌های مالی با خرید:

با اختصاص اختصاص‌دادن درصد یا مبلغی از فروش کالاها و خدمات خود برای حمایت از کودکان و خانواده‌های نیازمند، علاوه بر کمکی که به دیگران می‌کنید، مشتریان زیادی را نیز به دست می‌آوردیدخواهید آورد.

3. اهدای کمک‌های مالی با بازخرید کوپن:

با استفاده از این روش شما می‌توانید به مشتریان خود کوپن پیشنهاد دهید و هنگامی که پس از بازخرید شد، مبلغ آن را به سازمان «دیدگاه جهانی» World Vision اهدا کنید. این کار موجب جذب مشتریان جدید و دائمی می‌شود.

4. رویکرد تشویق دوگانه:

پیشنهاددر این روش می‌توانید ارائه پاداش برای به مشتریانی که با سازمان World Visionدیدگاه جهانی یا حمایت از کودکان همکاری داشته‌اند، پاداش دهید.

5. فعالیت مشتری: این روش شامل

حمایت شما از مشتریانی می‌شود که در بازاریابی سببی فعالیت‌هایی نظیر مانندِ اهدای محصولات و یا میزبانی رویدادهای جمع‌آوری کمک‌های مالی را برای سازمان World Vision دیدگاه جهانی را انجام می‌دهند.

6. درایوهای بسته‌های ضمانت مشتریان:

دیرایوهای بسته‌های ضمانت مشتریان می‌توانند در حین کمک به کودکان و خانواده‌ها و از از‌بین ‌بردن چرخه فقر، روابط شما را با و مشتریان‌تان را نیز بهبود ببخشند.

7. روش یکی بخر، یکی هدیه بده (BOGO):

با این روش شما در ازای خرید یکی از محصولات‌تان خود، یکی دیگر را به افراد نیازمند اهدا خواهید کرد. این کار علاوه بر جنبه تشویقی، که دارد موجب جلب اعتماد مشتریان و بالا بالا‌رفتن فروش شما می‌شود.

8. کمک مالی غیرمستقیم مشتری:

با این اقدام، در واقع این کار قدرت مسئولیت اجتماعی شرکت (CSR) را در اختیار مشتریان قرار می‌دهید. شما باید لیستی فهرستی از سازمان‌های خیریه‌‌های خیریه مورد نظر مدنظرتان خود مثل Word Vision دیدگاه جهانی را به آنها در اختیار مشتریان بگذارید ارائه دهید تا خودشان مشتریان تصمیم بگیرند که چگونه کمک مالی شما بین میان سازمان‌های خیریه‌ای توزیع شود.

مزایای بازاریابی سببی

ایجاد یک جامعه بهتر

هزینه کمتر

افزایش توانایی ارتقاء ارتقای هدف شرکت یا سازمان

افزایش توانایی دست‌یابی به حامیان و مشتریان بیشتر

روابط عمومی مثبت

بهبود روابط با مشتریان

فرصت‌های بازاریابی بیشتر

کسب درآمد بیشتر

معایب بازاریابی سببی

عدم بی‌اعتمادی مشتریان به خاطر دلیل گُم‌نام ‌بودنِ برند تجاری

تأثیرگذاری هزینه هزینۀ اولیه و کمک‌های مالی در نهایت بر سودآوری سازمان تأثیر می‌گذارند.

در زمان رکود اقتصادی که میزان درآمدها پایین است، ممکن است شاید مشتریان تممایلی به پرداخت وجهی برای کمک‌های مالی نداشته نباشند.

بازاریابی سببی در ایران

از نمونه‌های خوب استفاده از بازاریابی سببی در کشورمان ایران می‌توانیم به حمایت برند بایودنت از خدمات دندانپزشکی رایگان به کودکان مناطق محروم اشاره کنیمکرد. نمونه نمونه دیگر آن، “«کمپین به رنگ مهربانی” » برند دیجی دیجی‌کالا است که با شعار «کار خیر به شرط خرید» راه‌اندازی شد.

اصول موفقیت در بازاریابی سببی موفق

1. دلیلی و علتی را پیدا کنید بیابید که با فرهنگ و ارزش‌های شرکت شما همخوانی داشته باشد.

2. دستاورد یا هدف کمپین بازاریابی سببی‌تان را به صورت کاملا روشنواضح و واضح آشکار نتیجه یا هدف کمپین بازاریابی سببی خود را بیان کنید.

3. انتخاب مشکلات و معذل‌های معضل‌های محلی، بیشتر از تمرکز روی مشکلات ملی موجب موفقیت کمپین می‌شوند.

4. در مورد علت مورد نظر دلیل کارتان اطلاعات مناسبی را برای در اختیار مصرف‌کنندگان ارائه قرار دهید.(مثلا از طریق وب‌سایت شرکت).

5. با تمام سرمایه‌گذاران و کارفرمایان تعامل داشته باشید.

6. در آخر انتها اینکه، این‌که، مثبت ‌اندیش باشید و روی نتایج تمرکز کنید.

مثال‌هایی نمونه‌هایی از بازاریابی سببی

شرکت ماریوت و مارس دیمز

بازاریابی سببی، حوزه‌ای حوزۀ نسبتا به‌نسبه نوینی جدید در عرصه بازاریابی به شمار می‌رود است که در سال 1976 از طریق با همکاری میان شرکت‌های ماریوت و مارس دیمز معرفی شد.

این دو شرکت برای ترویج مجموعه سرگرمی‌های خانوادگی ماریوت در سانتا کلارای کالیفرنیا همکاری کردند. و همچنین توانستند بودجه بودجۀ قابل قابل‌توجهی را برای پروژه حمایتی شرکت مارس دیمز (برای با هدفِ جلوگیری از تولد نوزدان ناقص) جمع جمع‌آوری کنند.

شرکت نایک (Nik)

نایک در واقع یک برند معروفی است که نمونه‌ی نمونۀ قابل قابل‌توجهی از کمپین‌های بازاریابی سببی را ارائه می‌دهد. برای مثال، نایک این شرکت تبلیغات خود را با حمایت از زنان در عرصه ورزش آغاز نمودکرد. چه کسی کسی نیست که تاکنون درمورد دربارۀ کمپین تبلیغاتی نایک با نقش نقش‌آفرینی «کلین کپرنیک» بازیگر سابق NFL نشنیده است؟ باشد.

شعار این تبلیغ این استبود: ” «به یک چیز باور داشته باشید، حتی اگر به قیمت قربانی قربانی‌کردن همه چیز باشد.”».

سازمان حقوق بشر

مثال بعدی شرکت‌هایی است که از حقوق LGBTQ (دگرباشان جنسی) حمایت می‌کنند. در حقیقت، سازمان حقوق بشر رتبه‌ای را با عنوانِ «شاخص برابری شرکت‌ها» را برای شرکت‌های بزرگی که از این امر حمایت می‌کنند، قرار اختصاص می‌دهد.

شرکت داو (Dove)

شرکت و برند Dove نیز چندین کمپین بازاریابی سببی را رهبری می‌کند. برای مثال کمپین #ShowUs (خیلی از زن‌ها شبیه من هستند) که برای حمایت از زنان (خیلی از زن‌ها شبیه من هستند) تشکیل شده است، تحت زیر نظارت این شرکت می‌باشدقرار دارد.

منبع : nilooyar.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *