تفاوت بازاریابی کششی (pull) و بازاریابی فشار (push) چیست؟

حتما تا به حال نام بازاریابی کششی یا رانشی را شنیده اید. هر تکنیک بازاریابی در یکی از این دو دسته قرار می گیرد: بازاریابی کششی (pull marketing) و بازاریابی رانشی یا فشار (push marketing). هر سازمانی از یکی از این دو تکنیک استفاده می کند یا شاید هر دو را به کار بگیرد. در ادامه به طور مفصل توضیح می دهیم که هر یک از این استراتژی ها به چه معناست، چه تفاوتی با هم دارند و هر کدام چه کاربردی دارند.

بازاریابی رانشی یا فشار (push marketing) چیست؟

بازاریابی رانشی یا فشار، روی تبلیغ محصول برای مشتری تمرکز دارد، بدون اینکه برایش مهم باشد آیا مشتری به محصول علاقه دارد یا اصلا می خواهد راجع به آن بیشتر بداند یا نه. این نوع استراتژی امیدوار است که مدت زمانیکه مشتری می خواهد محصول را کشف کند تا زمانی که آن را بخرد، کاهش دهد. برای دست یافتن به این هدف، شرکت ها از تبلیغات تهاجمی و گسترده استفاده می کنند تا بیشتربن تاثیر را در کمترین زمان روی مشتری ها بگذارد.

بازاریابی سنتی، در واقع شکلی از بازاریابی رانشی و فشار است. استراتژی های کلاسیک بازاریابی مانند تبلیغات تلویزیونی، کوپن های رایگان یکی بخر یکی ببرو کاتالوگ های تبلیغاتی، همه نمونه هایی از بازاریابی فشار یا push marketing هستند. این استراتژی بازاریابی تور بزرگی را پهن می کند و امیدوار است که تا جایی که ممکن است، مشتریان بالقوه را به خود جذب کند. این نوع استراتژی، با مشتریان ارتباط خاصی برقرار نمی کند و فقط روی هول دادن محصول به سمت مشتری تمرکز دارد.

بازاریابی کششی (pull marketing) چیست؟

بله درست حدس زدید، بازاریابی کششی (pull marketing) درست متضاد بازاریابی رانشی  یا فشار می باشد. این نوع استراتژی بازاریابی، مشتری ها و خریداران را به سمت وبسایت و یا صفحات سوشال خود، می کِشد (جذب می کند). خریداران امروز، افراد مشتاقی هستند که به صورت آنلاین جستجو می کنند. این افراد، نظرات سایر کاربران را می خواند، کلمات کلیدی را جستجو می کند و از دوستان خود در شبکه های اجتماعی، نظر می پرسد.

بازاریابی کششی (pull)، فرصتی را برای شما فراهم می کند که با پاسخ به این افراد، آنها را به سمت سایت خود جذب کنید. زمانی که مشتری، یک کتاب الکترونیکی، مقاله یا وبلاگ، درباره مطلبی که می خواهد راجع به آن بداند را پیدا می کند، استراتژی بازاریابی  کششی به کار خواهد آمد.

تفاوت بازاریابی فشار (رانشی) و بازاریابی کششی

بازاریابی فشار یا رانشی (push marketing) و بازاریابی کششی (pull marketing) از لحاظ مفهوم و کاربرد با یکدیگر تفاوت دارند. بگذارید 3 تا از تفاوت های اصلی میان این دو استراتژی را بررسی کنیم.

·         مفهوم (concept)

بازاریابی فشار یا رانشی (push): بازاریابی فشار یا رانشی، به بازاریابی برونگرا (outbound marketing) نیز معروف است برای اینکه اهداف بازاریابی خود را به سمت مشتری هول می دهد. با بازاریابی فشار، شما مشتریان را پیدا می کنید و هر زمان که آنها علاقه مند شدند، دستشان را بالا می برد.

بازاریابی کششی (pull): این نوع بازاریابی، هم چنین به بازاریابی درونگرا ،ربایشی یا جاذبه ای (inbound marketing) نیز معروف است. کلمه “درونگرا” بدان معنی است تلاش های بازاریابی شما باعث می شود که مشتری ها زمانی که علاقه و اشتیاق دارند، شما را پیدا کنند. در واقع، آنها برای پاسخ به سوالاتشان به سمت شما می آیند.

·         استراتژی (strategy)

بازاریابی فشار (push): استراتژی بازایابی فشار، شامل ابداع روش هایی برای نمایش خدمات و محصولات است قبل از اینکه مشتری ها به دنبال آن بگردند. این روش گاهی اوقات شامل تبلیغات پولی می شود: مانند تبلیغات تلویزیون، رادیو، روزنامه و غیره.

بازایابی کششی (pull): استراتژی بازاریابی کششی باعث می شود تا جستجو کنندگان راحت تر شما را پیدا کنند. تمرکز این استراتژی بر روی افزایش آگاهی و میزان دیده شدن برند و هم چنین تولید سرنخ (lead) است. این کار معمولا با محتواهای موجود در سایت شما انجام می شود.

·         کاربرد (Application)

کاربرد شیوه های push و pull هم چنین با یکدیگر متفاوت است.

مثال: پاسخ مستقیم (direct response) در مقابل سئو (SEO)

بازاریابی رانشی (push): پاسخ مستقیم یا direct response یک روش بازاریابی است که برای گرفتن یک پاسخ فوری از سمت مشتری با ترغیب کردن آنها به انجام عمل خاصی صورت می گیرد. شما می توانید از این روش برای پیشنهاد یک دوره رایگان استفاده از محصول استفاده کنید و مشتریان را به سمت یک صفحه فرود خاص یا صفحه تماس هدایت کنید.

بازاریابی کششی (pull): شما بر روی سئو تمکز می کنید و کلمات کلیدی مرتبط با محصولات و خرماتتان را بهینه می کنید. مشتریان از طریق جستجوی این کلمات در گوگل، شما را پیدا می کنند و محصولات شما را سفارش می دهند.

حال که تفاوت بازاریابی کششی و بازاریابی رانشی (فشار) را دانستید، وقت آن رسیده که بدانید از کدام باید برای کسب و کار خود استفاده کنید؟

از کدام دو استراتژی push و pull استفاده کنیم؟

بازاریابان موفق بر روی قدرت هر یک از شیوه ها تکیه می کنند و گاهی اوقات هر دو را به کار می گیرند. شما به بازایابی فشار (push marketing) احتیاج دارید برای اینکه برندتان را به کسانی که شما را نمی شناسند معرفی کنید.

از روش push هم چنین برای برقراری ارتباط با سرنخ های واجد شرایط، مشتریان از دست رفته و مشتریان موجود، برای افزایش فروش استفاده می شود.

همچنین شما به بازاریابی کششی (pull marketing) احتیاج دارید برای اینکه آن دسته مخاطبانی که در گوگل، سرویس و یا خدمات شما را جستجو می کنند، مورد هدف قرار دهید و کسب و کار خود را به عنوان یک رئیس متفکر ارتقا دهید.

ما در ویکی دمی، استراتژی ها را بر اساس نیاز های مشتریانمان تعیین می کنیم. اگر مشتریان نیاز دارند که سریع به نتیجه برسند، ما از روش های پاسخ مستقیم در استراتژی بازاریابی آنها استفاده می کنیم، به خصوص اگر یک بانک مخاطب یا مشتری داشته باشند. اگر آنها تلاش می کنند مشتری های از دست رفته را دوباره به دست بیاورند و یک بانک اطلاعاتی داشته باشند، ما از تکنیک های بازاریابی فشار یا رانشی استفاده می کنیم.

با اینکه از اینباند مارکتینگ تقریبا در همه ی کمپین هایمان استفاده می کنیم، اما همیشه یک راه حل سریع نیستتولید محتوای سئو شده و آماده سازی وب سایت مشتری برای گرفتن سرنخ، زمان بر است و به نوع محتوا و صفحات فرود منحصر به فردی که از فرم ها استفاده می کنند، بستگی دارد.

این ها فقط چندین دلیل بود برای اینکه متوجه شوید برای بازگشت سرمایه به یک روند یکپارچه نیاز دارید و این کار را به کمک استراتژی های درونگرا و برونگرا می توانید انجام دهید.

امیدوارم این مقاله به شما کمک کرده باشد تا تفاوت های بازاریابی رانشی و بازاریابی کششی را بیشتر درک کرده باشید و فهمیده باشید که استفاده از کدام یک، کسب و کار شما را ارتقاء خواهد داد.

منبع : wikidemy.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *