استراتژی بازاریابی کششی، که به نام استراتژی تبلیغاتی کششی نیز شناخته می‌شود، به استراتژی اطلاق می‌شود که در آن یک شرکت نیاز برای محصولش را افزایش داده و مصرف کنندگان را به سمت محصولاتش هدایت می‌کند (“می کشد”). استراتژی‌های بازاریابی کششی مربوط به سوق دادن مصرف کنندگان به سمت یک محصول خاص هستند. یک استراتژی بازاریابی کششی می‌تواند توسط خودش یا در ارتباط با یک استراتژی بازاریابی رانشی مورد استفاده قرار گیرد.

در استراتژی بازاریابی کششی، هدف وادار کردن مصرف کننده برای دنبال کردن یک محصول به صورت فعال و تشویق خرده فروشان برای عرضه محصول در بازار به دلیل نیاز مصرف کنندگان است.

مثال‌هایی از استفاده از استراتژی بازاریابی کششی

در استراتژی بازارایابی کششی، شرکت به طور مستقیم محصولاتش را برای مصرف‌کنندگان بازاریابی می‌کند و مصرف کنندگان پس از آن به دنبال خرید محصول خواهند بود. چندین روش بازاریابی کششی امروزه در دسترس است که این روش‌ها شامل موارد زیر هستند:

تصویر یک استراتژی بازاریابی کششی

یک استراتژی بازاریابی کششی به صورت زیر می‌باشد:

همان‌طور که در شکل بالا مشاهده می‌شود، یک استراتژی بازاریابی کششی شامل استفاده از فعالیت‌های بازاریابی برای کشاندن مصرف کنندگان به سمت محصولات خود است.

با توجه به شکل نشان داده شده، یک شرکت تولیدی کمپین‌های بازاریابی را مستقیماً برای مصرف کنندگان برگزار می‌نماید. به دلیل این کمپین‌های بازاریابی، مصرف کنندگان به دنبال یک محصول خاص رفته و برای خرید آن به خرده فروشان مراجعه می‌کنند. خرده فروشان به دلیل نیاز مستقیم مصرف کننده، به تولیدکننده مراجعه می‌کنند تا محصولش را به بازار عرضه کنند.

یک استراتژی بازاریابی کششی در جایی که فعالیت‌های بازاریابی در زنجیره تامین به کار گرفته می‌شود، می‌تواند با استراتژی بازاریابی رانشی در تضاد باشد.

مثالی از استراتژی بازاریابی کششی

کولین اخیرا یک محصول منتشر کرده است، یک Fanner۳۰۰۰. پس از صرف چندین ماه وقت در آب و هوای گرم هنگ کنگ، کولین یک محصول فن ابتکاری ابداع کرده است که هیچ صدایی از خود منتشر نمی‌کند، قیمتش رقابتی بوده و از لحاظ انرژی به صرف است، همچنین این محصول قادر است که دمای اتاق را تا دمای از تعیین شده خنک کند.

برای بازاریابی این محصول، کولین تصمیم دارد تا نیاز به این محصول را از طریق اخبار رسانه‌های اجتماعی، به طور شفاهی و پوشش رسانه ای ایجاد نماید. برای این که دقیق‌تر این مطلب را بیان کنیم می‌توان گفت که کولین چندین تبلیغات فیس بوکی و اینستاگرامی انجام داده، با اینفلوئنسرهای یوتیوبی برای تهیه ویدئو تبلیغاتی کار کرده و چند ویژگی از محصولش را در یک وب‌سایت پوششی فناوری منتشر کرده است. با یک هفته فعالیت‌های بازاریابی، تلفن‌های کولین شروع به زنگ زدن کردند، زیرا که خرده فروشان و توزیع کنندگان به دنبال عرضه محصول کولین در فروشگاه‌های خود هستند.

از طریق فعالیت‌های بازاریابی بالا، کولین یک استراتژی کششی را پیاده سازی کرده است، یعنی ایجاد نیاز مصرف کننده و کشاندن مصرف کننده، خرده فروش و توزیع کننده به سمت محصولش.

مزایای استراتژی بازاریابی کششی

چندین مزیت برای استراتژی بازاریابی کششی وجود دارد:

محدودیت‌های استراتژی بازاریابی کششیBottom of Form

برخی از معایب استراتژی بازاریابی کششی عبارتند از:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *