بازاریابی یک به یک یا نفر به نفر (One To One Marketing) مفهوم ساده ای دارد. مشتری را بصورت دسته و گروه نبینیم! هیچ دو نفری شبیه هم نیستند. با تکیه بر اطلاعات بدست آمده از مشتری سعی در ایجاد ارتباطی اختصاصی با او داشته باشیم یا پیشنهاد محصولی مطابق با ویژگی های او ارایه دهیم.

یک مثال برای یادآوری آنچه در گذشته اتفاق می افتاد:
سوپر گوشت محله ما سررشته ای در فناوری اطلاعات ندارد اما همه مشتریانش را به نام می شناسد. با دو زبان فارسی و عربی صحبت می کند. نحوه تعاملش با مشتری ها و آنچه به آنها ارایه می کند بر مبنای اطلاعات و حرف هایی است که در این سالها از آنها شنیده یا کسب کرده است. بازاریابی نفر به نفر یعنی همین.

چه چیزی جدید است؟  چگونه این مفهوم در کسب و کاری با هزاران یا میلیون ها نفر مشتری باید بکارگرفته شود؟ فناوری و اینترنت!

کاتلر در کتاب مدیریت بازاریابی خود بازاریابی یک به یک یا نفر به نفر را راهکاری برای شخصی کردن بازاریابی می داند و می گوید : شخصی کردن بازاریابی در حقیقت تلاش برای برقراری ارتباط شخصی بین یک نام تجاری و تمام برنامه های بازاریابی آن با تک تک مشتریان هدف می باشد.

از دید افرادی مانند آدریان پین (Adrian Payne) در کتاب Handbook of CRM، بازاریابی نفر به نفر در مبحث سطوح بخش بندی بازار طبقه بندی می شود.

در این دیدگاه بازاریابی یک به یک معادل فردی سازی و شخصی سازی است و در برابر بازاریابی انبوه یا بازاریابی به صورت بخش بندی شده که مشتری را بصورت گروه می بیند قرار می گیرد.

فلسفه بخش بندی بازار این است که مشتریان با ” ویژگی های مختلف ” گرایش ها، نیازها و ترجیحات متفاوتی دارند و الزاما یک پیشنهاد محصول نمی تواند پاسخ یکسانی از سوی آنها دریافت کند.
ما بازار را بخش بندی می کنیم تا در نهایت گروه هایی از مشتریان با نیازها و ویژگی های مشترک داشته باشیم و بتوانیم پیشنهاد محصولی متناسب با هر گروه ارایه کنیم.

حالا فرض کنید اطلاعات کافی در دسترس داریم تا بخش ها را کوچکتر و کوچکتر کنیم. اینقدر کوچک که هر مشتری یک بخش باشد! آیا میتوانیم برای هر مشتری پیشنهاد محصولی متفاوت ارایه کنیم ؟

از دید کسانی مانند دان پپرز و مارتا راجرز که مدل IDIC در مدیریت ارتباط با مشتریان را توسعه داده اند بازاریابی یک به یک یعنی رابطه اختصاصی با هر مشتری با تکیه بر اطلاعاتی که از مشتری بدست آورده ایم یا آنچه مشتری به ما گفته است.

آنها بازاریابی یک به یک یا نفر به نفر را معادل با بازاریابی رابطه ای و مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM) می دانند.

نکته کلیدی در این تعریف جایگزینی رابطه بجای پیشنهاد محصول است. واژه رابطه در این تعریف صرفا به معنای تعامل نیست و حتی پیشنهاد محصول را نیز در خود جای می دهد و باید بخاطر داشته باشیم در مباحث مدیریت ارتباط با مشتری عمق و طول عمر رابطه نیز اهمیت دارد.

منبع : ویرگول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *