آيا يک وب سايت قديمي داريد که در گذشته روز هاي بهتري داشته است؟ يا وب سايتي داريد که چند سال آفلاين بوده است؟ در اين پست، توضيح خواهيم داد که براي رسيدن به استاندارد هاي مدرن چه مواردي را بايد بررسي کنيد و همزمان چگونه سئو سايت قديمي خود را بروز رساني کنيد.

ما سعي کرده ايم تمام موارد اصلي را که بايد به آن ها نگاه کنيد، پوشش دهيم. البته، اگر از قبل مي دانيد که کدام بخش هاي سئو سايت قديمي شما بروز رساني شده است، مي توانيد برخي از مراحل را ناديده بگيريد.

فهرست مطالب

اکنون زمان آن است که گرد و غبار را از صفحات قديمي سايت خود پاک کنيد و محتواي خود را تازه کنيد. براي اين کار همراه ما باشيد تا با کمک هم سايتتان را زنده کنيم.

تنظيمات سايت را بررسي کنيد

قبل از شروع کاوش در اعماق وب سايت قديمي تان، ابتدا در مورد هر تغيير بزرگي که مي خواهيد ايجاد کنيد فکر کنيد، مطمئن باشيد وقتي که صرف مي کنيد ارزشش را دارد. شايد شما هميشه مي خواستيد نام دامنه يا ساختار URL خود را تغيير دهيد، اما در زمان حيات سايت، اين کار زحمت خيلي زيادي براي شما داشته است.

يا شايد مي خواهيد CMS خودر را تغيير داده و از يک چيز ديگر مانند وردپرس سود ببريد. نکته قابل توجه اين است که اگر مي خواهيد تغييراتي در سراسر سايت ايجاد کنيد، بهتر است از همان ابتدا اين کار را برنامه ريزي کنيد.

بررسي کنيد که آيا دامنه قديمي سايت شما هنوز فعال است؟

احتمالاً زماني که وب سايت شما هنوز فعال بوده، شما دامنه خود را ثبت کرده ايد، اما اين لزوماً به اين معني نيست که دامنه شما اکنون نيز در دسترس باشد. براي همين ابتدا بايد بررسي کنيد که آيا دامنه قديمي شما هنوز به شما تعلق دارد يا اينکه هنوز در دسترس است يا خير. اگر دامنه شما به هر دليلي ديگر در دسترس نيست، بايد يک دامنه ديگر انتخاب کنيد.

به خاطر داشته باشيد که تغيير نام دامنه شما داراي چندين اشکال است:

آيا CMS سايت شما بروز رساني شده است؟ پلاگين هاي شما چطور؟

مورد بعدي که بايد بررسي کنيد اين است که آيا CMS شما بروز است يا خير. بسته به اينکه سايت شما چند ساله است، اين مي تواند به معناي همه چيز باشد.

همانطور که ترند ها و امکانات جديد در توسعه وب به وجود مي آيند، يک CMS خوب مي تواند اين موارد را اتخاذ کرده و آن ها را به طور خودکار براي شما پياده سازي کند. بنابراين ارزش آن را دارد که CMS خود را هميشه بروز نگه داريد. همچنين مطمئن شويد که از سايت خود نسخه پشتيبان تهيه کرده و ابتدا تغييرات را آزمايش کنيد.

تأثير افزونه هاي قديمي به اين بستگي دارد که کدام افزونه را نصب کرده ايد. اما از هر پلاگيني که استفاده مي کنيد، بايد موارد فوق را بررسي کنيد. در مورد آيتم ها هم همين طور، اگر خيلي قديمي هستند يا ديگر پشتيباني نمي شوند، مي توانيد آن ها را متوقف کنيد. در حوزه توسعه وب، هرچه فناوري سايت شما قديمي تر باشد، در برابر هکر ها آسيب پذير تر مي شويد، بنابراين سعي کنيد در کنار بروز رساني سئو چيز هاي ديگر را هم بروز نگه داريد.

نکته: اگر از وردپرس استفاده مي کنيد، مي توانيد از بخش سلامت سايت استفاده کنيد يا افزونه Health Check را نصب کنيد تا مطمئن شويد که تمام قسمت هاي ضروري سايت شما براي هدف شما مناسب هستند.

تنظيمات robots.txt يا ايندکس سازي سايت قديمي خود را بررسي کنيد

برخي از افراد ترجيح مي دهند که سايت خود را در حالي که تغييرات بزرگي در آن ايجاد مي کنند، noindex کنند تا از تاثير بد بر کاربران جلوگيري کنند. اينکه آيا اين کاري است که مي خواهيد انجام دهيد يا نه بستگي به وضعيت فعلي سايت شما دارد.

براي عدم ايندکس شدن سايت خود، بايد تغييراتي در فايل robots.txt خود ايجاد کنيد. اما در حقيقت شما نبايد با آن بازي کنيد، مگر اينکه دقيق بدانيد قصد انجام چه کاري را داريد.

مثلاً اگر کاربر Yoast SEO هستيد، مي توانيد ايندکس سازي خود را در تنظيمات پيکربندي، بدون دست زدن به فايل robots.txt مديريت کنيد. يک راه ساده تر هم براي بروز رساني سايت قديمي خود در پشت صحنه استفاده از افزونه سئو WP Maintenance Mode است.

تنظيم حريم خصوصي داده خود را بررسي کنيد

اگر سايت شما بيش از چند سال قدمت دارد، اين احتمال وجود دارد که تنظيمات حريم خصوصي داده هاي شما به اندازه کافي براي استاندارد هاي مدرن خوب نباشد. به عنوان مثال، اگر سايت شما از کوکي ها استفاده مي کند و رفتار کاربر را رديابي مي کند، اکنون درخواست مجوز از کاربران براي اين کار در اکثر مناطق جهان يک الزام قانوني است.

به طور مشابه، اگر داده هاي کاربر را در سايت خود ذخيره کرده ايد، بايد مطمئن شويد که آن ها را به صورت ايمن ذخيره مي کنيد و از آن به روشي مطابق با قوانين استفاده مي کنيد. همچنين اگر آن داده ها، داده هاي کاربران قديمي هستند، مطمئن ترين گزينه احتمالاً حذف همه آن ها است.

محتواي سايت قديمي خود را بررسي کنيد

در اين قسمت شما بايد تمرکز خود را بر بروز رساني سئو محتواي سايت قديمي خود بگذاريد.

تحقيق کلمات کليدي سايت خود را بروز رساني کنيد

وقتي نوبت به بروز رساني محتوا در وب سايت قديمي شما مي رسد، بروز کردن استراتژي کلمات کليدي شما مي تواند شروع خوبي باشد. معمولاً کلماتي که مردم در جستجوي هاي خود استفاده مي کنند در طول زمان تغيير ککرده و بروز رساني مي شود، بنابراين هر چه محتواي سايت شما قديمي تر باشد، نياز بيشتري به تمرکز بر سئو کلمات کليدي داريد.

هنگام بررسي کلمات کليدي خود، بايد ببينيد که آيا هنوز از مناسب ترين کلمات کليدي براي سايت و مخاطبان خود استفاده مي کنيد يا خير و آيا همچنان مي توانيد در رتبه بندي براي آن کلمات کليدي نيز رقابت کنيد.

همچنين جدا از تغييرات خود کلمات کليدي، بايد درستي استفاده از کلمات کليدي در محتواي خود را بررسي کنيد. پر کردن يک محتوا با تکرار زياد از کلمات کليدي مربوط به گذشته است و انجام اين کار امروزه براي سئو بار منفي دارد. بنابراين وقتي به سراغ بروز رساني محتواي خود مي رويد، مطمئن شويد که از کلمات کليدي به روش طبيعي استفاده مي کنيد.

نکته: افزونه Yoast SEO مي تواند به شما کمک کند تا بررسي کنيد که آيا از بهترين کلمات کليدي استفاده مي کنيد و آيا از آن ها به درستي استفاده مي کنيد يا خير.

بررسي کنيد که آيا محتواي شما نياز به بروز رساني دارد؟

در اين بخش از سئو مهم است که پست ها و صفحات قديمي سايت خود را بروز رساني کنيد تا آن ها را تازه و مرتبط نگه داريد. محتواي قديمي ممکن است با مشکلات مختلفي روبرو شوند، برخي از اين مشکلات با پاسخ به سؤالات زير مشخص مي شوند:

نکته: مي توانيد از بررسي خوانايي و سئو در افزونه Yoast SEO استفاده کنيد تا محتواي خود را در بهترين حالت قرار دهيد.

پيوند هاي داخلي و ساختار سايت خود را بررسي کنيد

اطمينان از کيفيت بالا و بهينه سازي محتواي شما تنها نيمي از داستان است، محتوا بايد قابل يافتن هم باشد. شما با پيوند دادن صفحات مرتبط به يکديگر، دسترسي کاربران به محتواي خود را آسان تر مي کنيد.

به علاوه اگر مطمئن شويد که مهم ترين صفحات شما بيشترين لينک هاي داخلي را دارند، به گوگل کمک مي کنيد تا ساختار سايت شما را درک کند. در نتيجه، صفحات مرکزي (ما آن ها را محتواي شاخص مي ناميم) احتمالاً در نتايج جستجو رتبه بالاتري خواهند داشت.

بروز رساني سئو تکنيکال يک سايت قديمي

سازگاري با موبايل يک الزام است

امروزه افراد بيشتري از دستگاه هاي تلفن همراه، مانند تلفن همراه و تبلت براي دسترسي به اينترنت استفاده مي کنند. در نتيجه، گوگل از سال 2019 به نمايه سازي تلفن همراه را براي اکثر سايت ها اولويت قرار داد است. اين بدان معناست که اگر سايت شما در تلفن همراه خوب کار نکند، در نتايج جستجو رتبه بالايي نخواهد داشت.

در حقيقت امروزه مواردي مانند تغيير نوع طراحي به طراحي وب واکنش گرا يا تطبيقي ​​و بررسي قابليت استفاده از تلفن همراه ديگر يک چيز خوب يا اضفي نيست بلکه يک نياز است. براي اين کار مطمئن شويد که همه چيز درست کار مي کند و در همه اندازه هاي صفحه نمايش خوب به نظر مي رسد.

Core Web Vitals و تجربه کاربري

در زمان اينترنت دايال آپ، هميشه بايد صبورانه منتظر بارگذاري صفحات بود، اما از اين موضوع زملان زيادي گذشته است. وجود صفحاتي که به سرعت بارگذاري مي شوند امروزه يک انتظار اساسي از سمت کاربر است. البته بارگيري سريع تنها مورد توجه نيست، بلکه صفحات شما بايد پس از بارگيري به خوبي نيز کار کنند. در سال 2021، گوگل فاکتور رتبه بندي جديدي را براي اندازه گيري مواردي مانند اين معرفي کرد. بنابراين بايد مطمئن شويد که انتظارات گوگل را براي جنبه هاي زير برآورده مي کنيد:

جزئيات پشت اين فاکتور ها کاملاً فني هستند، اما ارزش آن را دارد که مطمئن شويد ضعف در سئوي تکنيکال شما مانع شما نمي شود.

بک لينک هاي بد را هنگام بروز رساني سئو سايت قديمي پاک کنيد

يک يا دو بک لينک بد مشکل بزرگي نيست. اما اگر تعداد زيادي بک لينک بد به سايت شما اشاره مي کنند، ممکن است گوگل متوجه يک الگو منفي شود و سايت شما را به عنوان هرزنامه علامت گذاري کند. بنابراين بک لينک هاي خود را بررسي کنيد و اگر تعداد زيادي سايت با کيفيت پايين به شما لينک داده اند، آن ها را از بين ببريد.

ميزان استفاده از رسانه خود را بررسي کنيد

يکي ديگر از مواردي که در طول زمان تغيير مي کند روش استفاده از تصاوير و ويديو ها در سايت ها است. امروزه، تصاوير با کيفيت بالا مورد انتظار اکثر کاربران است و در مقابل انتظار مي رود که اين رسانه ها به سرعت بارگذاري شوند.

در همين حال، از زمان بروز رساني قديمي تر گوگل در سال 2011، ” محتواي به اصطلاح نازک ” موضوع مهمي براي سئو سايت ها بوده است. اين بدان معناست که ديگر نمي توان صفحه اي داشت که فقط حاوي يک تصوير يا يک ويديو باشد (حداقل اگر مي خواهيد رتبه بندي شود). همچنين فراموش نکنيد که تصاوير خود را براي سئو نيز بهينه کنيد.

بررسي دسترسي هنگام بروز رساني سئو سايت قديمي

از آنجايي که در سال هاي اخير افراد بيشتري شروع به استفاده از اينترنت کرده اند، شما بايد نياز هاي بازديدکنندگان مختلفي را برآورده کنيد. اگر محتواي شما دسترسي پذير باشد، به همه اجازه مي دهد از محتواي شما لذت ببرند. البته اين کار با انجام يک سري نتظيمات کوچک امکان پذير است و شما نيازي به طراحي مجدد همه چيز نداريد. مثلاً بروز رساني هاي ساده اي وجود دارد که مي توانيد انجام دهيد، مانند افزودن متن جايگزين به تصاوير خود يا افزودن رنگ و جلوه به محتوا و

داده هاي ساخت يافته

اگر مي خواهيد بهترين نتايج جستجو را در گوگل داشته باشيد، بايد شروع به اضافه کردن داده هاي ساختار يافته به سايت خود کنيد. داده هاي ساختار يافته راهي است که به گوگل در مورد زمينه يا هدف انواع مختلف محتوا اطلاعات مي هد.

براي مثال مي توانيد مطالب خبري خود را برچسب گذاري اخبار کنيد تا Google آن را شناسايي کرده و محتواي شما را به بخش اخبار خود اضافه کند. حتي مي توانيد محصولات خود را با استفاده از داده هاي ساختار يافته برچسب گذاري کنيد و شانس فهرست شدن در نتايج فروشگاهي Google را داشته باشيد. حتي راه هاي زيادي وجود دارد که داده هاي ساختاريافته بتوانند محتواي شما را تقويت کنند، پس حتماً آن ها را امتحان کنيد.

نکته: اگر افزونه Yoast SEO را داريد، به طور خودکار داده هاي ساختار يافته را به صفحات شما اضافه مي کند. تنها کاري که بايد انجام دهيد اين است که نوع محتوا را انتخاب کنيد و افزونه بقيه موارد را بر عهده خواهد داشت.

شروع به انتشار و اشتراک گذاري کنيد

تا کنون مسيري طولاني اي را پشت سر گذاشته ايم و وقت آن رسيده است تا شروع به انتشار و اشتراک گذاري کنيم.

تنظيمات robots.txt و نمايه سازي خود را دوباره بررسي کنيد

نمايه سازي خود را يک بررسي نهايي کنيد و مطمئن شويد صفحاتي که مي خواهيد گوگل ايندکس کند قابل خزيدن هستند. براي اين کار مي توانيد با بررسي robots.txt يا تنظيمات نمايه سازي خود شروع کنيد. در اين مرحله استفاده از سرچ کنسول گوگل مي تواند کمک بزرگي براي شما باشد.

از سايت خود نقشه تهيه کنيد، اين نقشه به گوگل اطلاع مي دهد که سايت شما براي نمايه سازي مجدد آماده بوده و تغييرات را به گوگل اطلاع مي دهد. سرچ کنسول هرگونه خطاي خزيدن را علامت گذاري مي کند، بنابراين مي توانيد به راحتي بررسي کنيد که آيا همه چيز به درستي تنظيم شده است يا خير.

شروع (دوباره) انتشار و به اشتراک گذاري محتوا

اکنون براي آخرين مرحله در بروز رساني سئو سايت قديمي خود، انتشار محتوا را دوباره شروع کنيد. انتشار منظم محتوا و اشتراک گذاري آن در رسانه هاي اجتماعي به شما کمک مي کند تا ديگران را از سايت خود آگاه کنيد. به علاوه ممکن است بتوانيد طرفداران و دنبال کنندگان جديدي هم به دست آوريد.

همچنين اگر صفحات رسانه‌ هاي اجتماعي شما نيز قديمي هستند، آن ها را نيز بروز رساني کنيد تا به مردم اطلاع دهيد که سايت شما بازگشته و آماده استقبال از آن هاست.

منبع : momtazseo.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *