زماني که سخن از سئو سايت مي شود، يکي از گزينه هاي افزايش رتبه سايت برروي ميز، بک لينک است. اما بک لينک چيست و در فرايند آن چه اتفاقاتي رخ مي دهد؟ چرا بک لينک روي سئو سايت تاثير گذار است؟ در اين مقاله به تمامي اين سوالات پاسخ خواهيم گفت.

فهرست اين مقاله ( با کليک روي هر عنوان به آن قسمت منتقل مي شويد)  پنهان 

بک لينک (BackLink) چيست؟

انواع بک لينک

بک لينک چه اهميتي در سئو دارد؟

بک‌لينک‌، مسيري است که گوگل ازطريق آن صفحات جديد را پيدا کند

بک‌لينک‌هاي مرتبط، اعتبار سايت را افزايش مي‌دهند

روش هاي نامناسب ايجاد بک لينک در سايت کدام است؟

يک مثال ساده براي نمايش ارزش بک لينک

چگونه بک لينک ايجاد کنيم؟ ( روش هاي به دست آوردن بک لينک )

بک لينک سازي چيست؟

خريد بک لينک چيست؟

بک لينک (BackLink) چيست؟

بک لينک، لينکي است از سايت ديگر به سايت شما داده مي شود. در واقع فرايند دريافت يک لينک از ديگر سايت هاي اينترنتي را بک لينک سازي مي گويند. حال اين لينک ها مي توانند متن يا تصوير باشند. يکي از عواملي که موتورهاي جستجو‌ي گوگل، جهتِ محاسبه رتبه‌بندي وب‌سايت ها از آن بهره‌مي‌برند، همين “بک لينک‌ها” هستند.

موتورهاي جستجو براي محاسبه رتبه بندي از عوامل متعددي براي نمايش نتايج جستجو استفاده مي‌کنند. کسي از ميزان تاثير بک لينک‌ها در گوگل، به صورت دقيق خبر ندارد، با اين حال آنچه که با اطمينان مي‌توانند گفت اين است که کيفيت بک لينک ها يا دريافت بک لينک با کيفيت از اهميت بسيار زيادي برخوردارد.

انواع بک لينک

اگر بخواهيم backlink را به دسته هاي مختلفي تقسيم بندي کنيم، به دو دسته مي رسيم:

  1. بک لينک فالو (follow)
  2. بک لينک نو فالو (nofollow)

لينک فالو و نو فالو معمولا در مبحث پيوند هاي خارجي معنا پيدا مي کند. در واقع زماني از لينک فالو و نو فالو استفاده مي کنيم که بخواهيم بک لينک خارجي داشته باشيم. هر لينک يا پيوند بصورت ذاتي Dofollow مي باشد و اين بدان معناست که موتور جستجو به اين لينک سر خواهد زد و آنرا بررسي خواهد کرد و اعتبار صفحه از طريق اين لينک قابل جابجايي است. اما زماني که اين ويژگي را به Nofollow تبديل مي کنيد، در واقع به موتور هاي جستجو اعلام مي کنيد که ارزش و اعتباري از صفحه شما به صفحه هدف منتقل نشود.

بک لينک چه اهميتي در سئو دارد؟

بک لينک‌ها براي بالا بردن رتبه سايت در نتايج موتورهاي جستجوگر  ارزشمند هستند، زيرا آن‌ها را مي‌­توان نماينده اعتماد ديگران نسبت به يک سايت نام برد. به طور کلي، اين لينک‌ها در وب سايت شما، يک سيگنال براي موتورهاي جستجو به حساب مي‌­آيند که ديگران صفحه ي شما را معتبر مي دانند. شايد بسياري از سايت‌ها را ببينيد که به يک صفحه لينک داده اند.

بطور خلاصه مي توان گفت :

بک‌لينک‌، مسيري است که گوگل ازطريق آن صفحات جديد را پيدا کند

موتورهاي جستجو با استفاده از backlink ‌مي تواند صفحات ديگر موجود در وب را يافته و آنها را نيز کرال مي کند، يکي از روش هاي ايندکس صفحات در گوگل همين است. علاوه بر اين ايجاد بک لينک‌ در سئو تاثير مثبت و به سزايي دارد و معمولا افزايش رتبه سايت را در پي خواهد داشت.

بک‌لينک‌هاي مرتبط، اعتبار سايت را افزايش مي‌دهند

کيفيت بک لينک بسيار مهم‌تر از تعدادشان است. هر چه backlink بدست آمده طبيعي تر باشد، گوگل اعتبار و ارزش بيشتري به آن مي دهد. ايجاد بک‌لينک‌هاي نامرتبط در هرجايي، هيچ منفعتي ندارد و ممکن است تاثير معکوس داشته باشد، و حتي در مواردي ممکن است سايت شما از سمت گوگل جريمه شود.

به عنوان مثال وب سايت A را در نظر بگيريد که يک وب سايت کتاب­فروشي است، سايت B در زمينه تبليغات کتاب و مقالات است. از وب سايت B لينکي به وب سايت A داده شده است و به نوعي يک بک لينک بسيار ارزشمند براي وب سايت کتابفروشي (وب سايت A) به حساب مي‌آيد.

روش هاي نامناسب ايجاد بک لينک در سايت کدام است؟

بک لينک‌ها بايد طبيعي باشند به اين معني که نبايد از راه‌هاي مصنوعي براي ايجاد آنها اقدام کرد. با توجه به اهميت اين نوع لينک‌ها، بسياري از صاحبان وب سايت‌ها براي به دست آوردن بک لينک‌ها از شيوه‌هاي اشتباه استفاده مي‌کنند. برخي از اين اقدامات نامناسب براي اين کار عبارتند از:

اين روش هاي گفته شده توسط گوگل منع شده است.

يک مثال ساده براي نمايش ارزش بک لينک

يک وبلاگ نويس به نام علي، يک مقاله بسيار جالب درباره يک رويداد علمي را مي‌نويسد. فاطمه، يکي ديگر از وبلاگ نويساني است که با مقاله‌ي علي موافق نيست و براي مجله‌ي آنلاين ديگري مقاله مي‌نويسد. او مقاله‌اش را به مقاله‌ي علي پيوند مي‌دهد به طوري که خوانندگان اين دو مقاله مي‌توانند هر دو ديدگاه را مطالعه و درک کنند. با اين حساب وبلاگ علي يک بک لينک به دست مي آورد. حال انکه ارزش اين بک لينک به اين بستگي دارد که فالو باشد و يا نوفالو!

از سوي ديگر مقاله فاطمه محبوب مي‌شود و بسياري، از وب سايت‌هاي خود را به اين مقاله لينک ميدهند. در اين صورت، وب سايت فاطمه بک لينک‌هاي جديد زيادي را دريافت مي کند. حتي اگر علي تنها يک لينک براي مقاله خود داشته باشد، احتمال انتقال اعتبار مقاله فاطمه به مقاله علي زياد است. يک صفحه وب که تعدادي بک لينک دارد، با ارزش‌تر از ديگر صفحات وب که هيچ بک لينکي ندارند، است.

چگونه بک لينک ايجاد کنيم؟ ( روش هاي به دست آوردن بک لينک )

به دست آوردن يا ايجاد بک لينک‌ها، بخشي از سئو خارجي است و فرآيند کسب اين بک لينک‌ها به نام link building يا لينکسازي شناخته مي شود. روش هاي بدست آوردن بک لينک و ايجاد بک لينک براي سايت به شرح زير است:

  1. خريد بک لينک متني يا بنر
  2. خريد رپورتاژ آگهي در رسانه هاي مرتبط
  3. ساخت حساب توئيتر و فيسبوک و ديگر شبکه هاي اجتماعي …
  4. ساخت پروفايل در سايت و فروم هاي معتبر
  5. کامنت گذاري در سايت هاي مرتبط (معمولا نوفالو هستند)

در مقاله ايجاد بک لينک براي سايت در اين مورد بيشتر توضيح داده ايم.

سوالات متداول

بک لينک سازي چيست؟

در واقع فرايند دريافت يک لينک از ديگر سايت هاي اينترنتي را بک لينک سازي مي گويند. حال اين لينک ها مي توانند متن يا تصوير باشند.

خريد بک لينک چيست؟

وقتي در ازاي دريافت بک لينک از هر نوعي براي آن هزينه مي پردازيد يعني خريد بک لينک انجام شده است که اين روش يعني خريد بک لينک و همينطور ديگر روش هاي گفته شده توسط گوگل منع شده است.

منبع : iranhost.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *