سرعت سايت در سئو بسيار مهم است. آنقدر مهم که گوگل از آن به عنوان يکي از عوامل اصلي رتبه بندي سايت ها ياد مي کند و با گذشت زمان، مجموعه اي از ابزارها را براي توسعه دهندگان و مديران سايت ها ارائه کرده تا با استفاده از آن ها اقدام به بهبود سرعت بارگذاري وب سايت هاي خود کنند. در اين مقاله به موارد مربوط به تاثير سرعت سايت در سئو مي پردازيم.

منظور از سرعت سايت چيست؟

سرعت سايت عبارت است از مدت زمان لازم براي بارگيري صفحه وب، به عبارتي ديگر مدت زماني است که آدرس سايت در قسمت آدرس بار مرورگر قرار مي گيرد و مرورگر اقدام به بارگذاري صفحه وب مي کند تا زماني که آن صفحه به طور کامل باز شود. سرعت بارگذاري صفحه توسط چندين عامل مختلف از جمله سرور سايت، اندازه فايل هاي موجود در صفحه، حجم تصاوير و… تعيين مي شود. اما اندازه گيري اين سرعت، آن چنان هم ساده نيست.

تاثير سرعت سايت در سئو چگونه است؟

درست است که در ابتدا مقاله گفتيم سرعت سايت يکي از عوامل مهم رتبه بندي از منظر گوگل است، اما به خاطر داشته باشيد که سئو مجموعه اي از فعاليت ها است و نمي توان يک معيار آن را به عنوان برترين و مهمترين معيار شناخت، پس اگر سايتي از سرعت مطلوبي برخوردار باشد و ساير فاکتورهاي مهم مثل محتواي با کيفيت، بک لينک و… را دارا نباشد، نمي توان انتظار داشت رتبه بالايي در نتايج جستجو کسب کند.

همچنين اگر يک سايت محتواي باکيفيتي و سئو شده داشته باشد اما مدت زمان بارگذاري آن بسيار زياد باشد، بازهم نمي تواند رتبه و رنک خوبي نزد گوگل داشته باشد، پس اين مجموع فعاليت هاي مرتبط با بهينه سازي سايت است که درنهايت منجر به نتيجه مي شود، اما سرعت سايت در سئو تاثيرهاي مختلف مستقيم و غيرمستقيمي دارد که در ادامه به آن ها مي پردازيم.

بسياري از معيارهاي سئو به سرعت سايت وابسته هستند

تصور کنيد شما تلاش زيادي کرده ايد تا معيارهاي سئو را در سايت خود رعايت کنيد، سايت شما داراي ساختار عالي است و شامل محتواهاي با کيفيت، هدفمند و مرتبط مي باشد. اما اين اولين تجربه بازديدکننده احتمالي شما نخواهد بود بلکه اولين تعامل، سرعت بارگذاري صفحه است، اگر صفحه در مدت زمان مطلوبي براي کاربر باز نشود، او وبسايت شما را ترک مي کند و فرصتي براي مشاهده محتواي با کيفيت شما پيش نمي آيد. پس مي توان گفت سرعت سايت در سئو بسيار تاثير گذار است. به نوعي همه چيز از يک سرعت مطلوب شروع مي شود و ساير عوامل توسط وجود سرعت مطلوب مي توانند خودنمايي کنند. پس همانطور که گفته شد تاثير سرعت سايت در سئو از طرق مختلف مستقيم و غيرمستقيم ممکن است.

سرعت سايت در سئو خود يک عامل رتبه بندي است

گوگل بارها اعلام کرده که يک سايت سريع به شما در رتبه بهتر کمک مي کند. گوگل به اصطلاح “به روز رساني سرعت” را راه اندازي کرد که باعث مي شود سرعت سايت يک عامل رتبه بندي براي جستجوهاي تلفن همراه باشد.

گوگل تأکيد کرد که اين امر فقط روي کندترين سايت ها تأثير مي گذارد، يعني سايت هاي کند دچار افت رتبه مي شوند اما سايت هاي خيلي سريع افزايش رتبه پيدا نخواهند کرد، ولي مطمئناً سرعت سايت را در همه جا بررسي مي کنند. در حال حاضر فقط کندترين سايت ها ضربه مي خورند، اما تضميني وجود ندارد که در آينده هم همينطور باشد.تاثير سرعت در خزيدن خزنده ها

سايتهاي بزرگ براي خزيده شدن به طرز باور نکردني طاقت فرسا هستند و در هم تنيده شده اند که اين آشفتگي مي تواند تغييرات بزرگي را در رتبه آن ها ايجاد کند. اگر سايت ها ساختار بهينه نداشته باشند، خزنده هاي گوگل نمي توانند تمامي صفحات آن ها را پيدا و ايندکس کنند، همچنين سرعت بارگذاري صفحه فقط براي کاربران نيست، بلکه بر سرعت و عملکرد خزنده هاي موتورهاي جستجو هم تاثير مي گذارد، پس سايت بايد جهت خزيده شدن و ايندکس مناسب، از ساختار بهينه و سرعت بارگذاري مطلوب برخوردار باشد، هرچه سايت شما بزرگتر باشد، بهينه سازي سرعت، تأثير بيشتري خواهد داشت. پس مي توان از بهبود عملکرد خزنده ها به عنوان يکي ديگر از مزاياي مربوط به بهبود سرعت سايت در سئو نام برد.

تاثير سرعت سايت در نرخ تبديل و نرخ پرش

هدف شما بايد اين باشد که سريع ترين سايت در جايگاه خود باشيد. يعني سريع تر از رقباي خود. داشتن يک سايت يا يک پلتفرم فروشگاهي که سرعت بارگذاري خيلي کمي دارد، هيچ سودي براي شما نخواهد داشت. مردم دکمه برگشت را در چند ثانيه مي زنند و ديگر هرگز بر نمي گردند و اين نرخ پرش را افزايش مي دهد که در سئو تاثير منفي دارد، با ارائه يک سايت سريع، شما نه تنها بر بهبود نرخ تبديل خود تاثير مثبت مي گذاريد، بلکه اعتماد و وفاداري به نام تجاري را نيز ايجاد مي کنيد.

تاثير سرعت سايت در تجربه کاربري

بهبود سرعت سايت در همه جا به معناي خوشحال کردن کاربر است. آن ها از تعامل با سايت شما لذت خواهند برد، بيشتر خريد خواهند کرد و بيشتر اوقات برمي گردند تا محتواي شما را مشاهده کنند (در صورت داشتن محتواي با کيفيت در کنار سرعت مطلوب) و اين بدان معناست که گوگل سايت شما را به عنوان يک نتيجه جستجوي عالي مي نگرد.

بهينه سازي سايت فقط نگاه کردن به اعداد نيست

بهينه سازي سرعت سايت، به سادگي کسب نمره خوب در تمام ابزارهاي تست سرعت سايت نيست. با نمرات و معيارها خود را کور نکنيد زيرا اکثر اين آزمايشات و نمره ها در يک محيط غيرواقعي بررسي مي شوند و به دست مي آيند، در صورتي که دنياي واقعي بيشتر اهميت دارد و شرايط براي هر کاربر متفاوت است.

هر بازديدکننده از نوع متفاوتي از اتصال به اينترنت، دستگاه و مرورگر استفاده مي کند. دريابيد که کاربران شما چه کساني هستند، چگونه به سايت شما دسترسي پيدا مي کنند و وقتي در آنجا هستند چه کار مي کنند. ابزارهاي کلاسيک مانند PageSpeed Insights گوگل، WebPageTest.org و Lighthouse را با ابزارهاي تحليلي ترکيب کنيد تا نماي کلي مسائل سرعت سايت خود را بدست آوريد. براي شروع به کار در بهبود سرعت سايت خود، از توصيه هاي اين ابزارها استفاده کنيد، اما به خاطر داشته باشيد اجراي اين توصيه ها اغلب سخت است و هميشه تمامي آن ها الزامي نيستند.

برخي از روش هاي افزايش سرعت سايت

فشرده سازي فايل ها

جهت افزايش سرعت سايت، بايد از فايل هاي فشرده شده و بهينه در صفحات سايت خود استفاده کنيد، چه فايل هاي CSS و JS، چه فايل هاي تصويري بايد بهينه سازي و کم حجم شده باشند، اما دقت کنيد فشرده سازي فايل هاي کدي، ممکن است مشکلاتي را به هماه داشته باشد به همين دليل پيشنهاد مي شود براي انجام اين کار از يک فرد متخصص کمک بگيريد.

استفاده از هاست مناسب

هاست يکي از عوامل موثر در سرعت سايت است، اغلب افراد جهت کاهش هزينه هاي سايت خود،از هاست هاي شتراکي استفاده مي کنند، اما بايد بدانيد اين هاست ها نمي توانند سرعت بالايي را براي وب سايت شما ارائه دهند، به همين دليل استفاده از هاست هاي اختصاصي يشنهاد مي شود، البته اين هاست ها هزينه بيشتري را هم مي طلبند.

استفاده از کش (Cashe)

 استفاده از سيستم کش، موجب مي شود س از اولين بارگيري سايت شما توسط کاربر، صفحه سايت در مرورگر او ذخيره شود، درنتيجه در بازديد هاي بعدي، مرورگر اطلاعات را از موارد ذخيره شده بارگذاري مي کند که اين امر سبب افزايش سرعت لود سايت شما براي کاربر مي شو

منبع : newseo.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *