در مقاله سیستم مدیریت محتوای جوملا چیست؟ و چه ویژگی هایی دارد؟ قصد داریم برای شما عزیزان از صفر تا صد joomla را تعریف کنیم و تمامی ویژگی های آن را برای شما عزیزان بگوییم.

اگر شما هم یکی از کاربرانی هستید که درباره جوملا، CMS و بسیاری از اصطلاحات فنی دیگر شنیده است اما درک درستی از این موارد ندارد، پس شما در جای مناسب قرار گرفتید. من همه چیز را با جزئیات توضیح خواهم داد و به شما اطمینان می دهم که تا پایان این پست شما دانش کاملی در مورد جوملا خواهید داشت.

بسیار خب، حالا اولین تصوری که در ذهنتان به وجود می آید این است که “جوملا چیست؟” درست است؟ بنابراین، بیایید ابتدا با معرفی joomla شروع کنیم.

جوملا چیست؟

جوملا یک سیستم مدیریت محتوای منبع باز (CMS) است. این سیستم مدیریت محتوا کمک می کند تا وب سایت ها و برنامه های قدرتمند پویا بسازید. این رابط بصری دارد که به شما کمک می کند تا از ویژگی ها و قابلیت های آن در کمترین زمان ممکن استفاده کنید. جوملا طی یک دهه گذشته محبوبیت عظیمی کسب کرده و با موفقیت یه عنوان یکی از پرکاربردترین سیستم های مدیریت محتوا در سطح جهان رشد کرد. از بدو تأسیس در سال 2005، این برنامه موفقیت آمیز را بدست آورده است و مطمئناً تا به امروز بیش از 99 + میلیون بارگیری دارد.

جوملا به زبان PHP نوشته شده است و از پایگاه داده MySQL برای ذخیره داده ها در ضمن استفاده از تکنیک های برنامه نویسی شی گرا استفاده می کند. می توان آن را با نصب یک کلیک از طریق کنترل پنل میزبانی وب تنظیم کرد. صدها مقاله در وب وجود دارد تا در نحوه نصب جوملا به شما کمک کند.

جوملا از معماری طراحی (Model-View-Controller (MVC استفاده می کند. با توجه به الگوی MVC وقتی جوملا یک درخواست را پردازش می کند، ابتدا URL را برای ارزیابی این که کدام مؤلفه درخواست را پردازش می کند، تجزیه و تحلیل می کند.

این مدل شامل داده های مورد استفاده توسط مؤلفه است. همچنین مسئولیت مدل به روزرسانی بانک اطلاعاتی در مواقع و در صورت لزوم. این نمایه برای تولید خروجی پاسخگو است. برای بدست آوردن اطلاعات مورد نیاز می تواند با مدل تماس بگیرد. پس از نمایش خروجی، مؤلفه كنترل را به چارچوب joomla می دهد كه سپس الگویی را اجرا می كند. همانطور که می دانید جوملا یکی از معروف ترین سیستم های مدیریت محتوای منبع باز است اما آیا می دانید CMS چیست؟ اگر چنین است، می دانید که عالی است و اگر نه، به توضیح زیر توجه کنید.

CMS چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم توضیح بیشتری در مورد joomla بدهیم، شما را با اصطلاح CMS آشنا می کنیم. CMS مخفف سیستم مدیریت محتوا است. این نرم افزار سیستمی است که به شما امکان می دهد محتوای دیجیتال را بطور مؤثر ایجاد، مدیریت و بهینه سازی کنید. ما با یک زبان غیرمستقیم می توانیم بگوییم که CMS ابزاری است که به شما امکان می دهد بدون ایجاد مشارکت در روند برنامه نویسی پیچیده، یک وب سایت ایجاد کنید.

در اصل، CMS رابط بصری برای ساخت و تغییر محتوای وب سایت را فراهم می کند. CMS را می توان در هاست وب شما نصب کرد و پس از نصب CMS، با کمک مرورگر وب خود می توانید به راحتی به سایت خود دسترسی پیدا کرده و هر نوع تغییر را که می خواهید انجام دهید.برای همه کاربران جدید، کمترین چیزی نیست که آن ها چنین سیستمی (CMS) را فراهم کرده اند که به آنها امکان می دهد محتوای خود را با حداقل تلاش ممکن ساختار دهند. بسیاری از سیستم های مدیریت محتوا ویرایشگر WYSIWYG را ارائه می دهند (آنچه می بینید چیزی است که دریافت می کنید) برای همکاری با آن. این بدان معنی است که دقیقاً همان بازده را در مرورگر وب خواهید دید که در ویرایشگر مشاهده می کنید و به زبان ساده یعنی می توانید به صورت زنده، سایت خود را ویرایش کنید.

حال ببینیم چه ویژگی های جوملا باعث می شود میلیون ها نفر آن را انتخاب کنند.

ویژگی های جوملا چیست؟

جوملا صرف نظر از اندازه آن، گزینه ای قدرتمند برای ساختن وب سایت است. در بخش زیر برخی از ویژگی های اساسی آن آورده شده است.

چند زبانه

چند زبانه بودن در حقیقت یعنی این که مخاطبان هدف شما، فرا تر از یک زبان خاص هستند و وب سایتتان در خدمت همه است. بدیهی است، برای کسانی که انگلیسی را نمی فهمند، یک ویژگی است که احساس خوشبختی کنند وقتی می بینند سایت شما زبان مورد نظر آن ها را نیز دارد. بله! joomla چند زبانه است. این برنامه از 75 زبان پشتیبانی می کند.

رسپانسیو بودن

داشتن وب سایت پاسخگو امروزه یک هنجار است. زیرا امروزه تمامی افراد در حال گشت و گذار در اینترنت از طریق تلفن هوشمند و تبلت هایشان هستند. بنابراین، لازم است که یک وب سایت وجود داشته باشد که کاملاً روی هر دستگاهی با هر اندازه کار کند و جوملا یک وب سایت کاملاً پاسخگو را در اختیار شما قرار می دهد. پس، شما هرگز یک بازدید کننده بالقوه وب سایت را از دست نمی دهید، حتی اگر بخواهد از تلفن همراهش وب سایت شما را چک کند.

آسان برای استفاده

جوملا منبع باز و کاملاً رایگان برای استفاده است. اما رایگان به این معنا نیست که فاقد ویژگی است. در حقیقت، رابط کاربری کاملاً کاربر پسند، شما را با ویژگی WYSIWYG که دقیقاً همان نتایج را به شما می دهد، متحیر می کند. یکی دیگر از عوامل احساس خوب بودن این است که بروزرسانی های مکرر انجام می دهد. جوملا به روزرسانی های جدیدی را در قالب ویژگی ها و کارکردهای جدید به ارمغان می آورد. با هر بروزرسانی جدید، کار شما راحت تر خواهد شد.

امنیت

امنیت عامل مهمی است که باید هنگام ایجاد وب سایت در نظر بگیرید. joomla احراز هویت دو عاملی را برای شما فراهم می کند تا از احتمال هک شدن جلوگیری کنید. بنابراین سایت شما هک نمی شود اما در صورت عدم محافظت از نام کاربری و رمز عبور شخصی که با آن وارد حساب کاربری تان می شوید، هکر ها به راحتی می توانند از یوزر شما سوء استفاده کنند.

انجمن جوملا چیست؟

هر کس می تواند به صورت داوطلبانه در انجمن جوملا شرکت کند. جوملا یک پروژه منبع باز است که از داوطلبان و کمک های آن ها استقبال می کند. با هر مهارت و به همان اندازه که می توانید در آن مشارکت کنید و بگذارید دیگران از ویژگی های خلق شده توسط شما استفاده کنند. در این بخش، شما با پیروان دیگر جوملا آشنا می شوید و ممکن است از آنها چیزی یاد بگیرید. ممکن است تا بحال به هر مشکلی خورده باشید، شخصی قبلاً در این مورد بحث کرده باشد و شما به راحتی می توانید راه حل آن را تهیه کنید.

مدیریت joomla ساده است و عوامل مختلف دیگری نیز وجود دارد که کار با آنها را آسان می کند و این ویژگی ها باعث می شود تا از جمعیت دور نشود و یک سیستم مدیریت محتوای محبوب باشد.

چه چیزی جوملا را به یک انتخاب بدیهی تبدیل می کند؟

جدای از ویژگی های فوق که ذکر شد، دلایل متعدد دیگری برای استفاده از جوملا وجود دارد. بیایید به ویژگی های joomla در اقیانوس ویژگی ها بپردازیم.

بنابراین، این ها برخی از ویژگی های برجسته ای بود که جوملا برای شما ارائه می دهد. با این حال، این امکان را به شما می دهد که از افزونه های دیگری نیز استفاده کنید. هزاران برنامه افزودنی شخص ثالث تأیید شده برای ارتقاء تجربه وب شما، در فهرست برنامه های افزودنی جوملا وجود دارد.

قالب های رایگان جوملا

قالب های جوملا یا موضوع جوملا تقریباً یکسان است. یک الگوی چگونگی ظاهر وب سایت شما را توصیف می کند. در صورت تمایل می توانید ظاهر پیش فرض را حفظ کنید یا می توانید آن را مطابق مشخصات خود تنظیم کنید. بهترین خبر این است که آخرین نسخه جوملا با طراحی پاسخگو هم در قسمت back-end و هم در قسمت front  می باشد. با این وجود، انتخاب الگوی joomla بسیار مهم است زیرا این جنبه اصلی است که وب سایت شما به آن اعتماد خواهد کرد. تنها چیزی که می تواند هر توسعه دهنده جوملا را تعقیب کند یافتن بهترین چارچوب الگوی جوملا است.

امیدوارم از خواندن مقاله جوملا (joomla) چیست؟ نهایت استفاده را برده باشید و بتوانید به راحتی با این سیستم مدیریت محتوا، کار کنید.

منبع : momtazserver.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *