همه‌ي ما حين کار کردن با نرم‌افزارهاي مختلف با مواردي رو به رو شده‌ايم که سيستم‌ها ظاهر زيبايي دارند اما کارکردن با آنها بسيار سخت است و يا بالعکس. اين موضوع به دو مفهوم UI و UX اشاره دارد که بحث امروز مقاله‌ي ماست. در اين مقاله قصد داريم به زبان ساده مفهموم اين دو اصطلاح را بيان کنيم و در آخر تفاوت UI و UX را بررسي کنيم.

UI‌ چيست؟

UI مخفف عبارت User Interface Design به معناي طراحي رابط کاربري است. در واقع UI طراحي بخشي از وب‌سايت يا اپليکيشن است که کاربر آن را مشاهده مي‌کند و بيشتر به جنبه‌ي گرافيکي موضوع مي‌پردازد. اينکه ظاهر هر بخش به چه صورت باشد تا جلوه‌ي مناسبي به وب‌سايت دهد را طراح بخش UI مشخص مي‌کند.

طراحي رابط کاربري به کمک گرافيست‌هاي سايت و برنامه‌نويس Front-end پياده سازي مي‌شود. طراحي رابط کاربري مهم است زيرا کاربر مستقيماً با آن ارتباط دارد و معمولاً افراد به وب‌سايت‌هايي با UI ضعيف، کمتر اعتماد مي‌کنند.

مثال‌هايي از UI

UX چيست؟‌

UX مخفف عبارت User Experience Design به معناي طراحي تجربه‌ي کاربري است. به احساسات و راحتي کاربر حين کار کردن با اجزاي مختلف سايت گفته مي‌شود و جوانب تعامل کاربر را با هر بخش در نظر مي‌گيرد. اينکه وب‌سايت ما طوري طراحي شده باشد که هر بخش به راحتي در دسترس کاربران قرار بگيرد و براي کار کردن با هر قسمت آسودگي و راحتي کاربر در نظر گرفته شود اينها مسائلي از طراحي UX‌ هستند.

البته ناگفته نماند که اين فقط جنبه‌اي از طراحي UX بود. جنبه‌ي دوم آن به هدايت کاربر مرتبط مي‌شود. اينکه چگونه ما کاربران يک صفحه را به صفحه‌ي دلخواه خود هدايت کنيم. اينکه چگونه کاربر اهداف ما را در وب‌سايت دنبال کند. در واقع بعد دوم تجربه‌ي کاربري به مديريت و هدايت کاربر از لحظه‌ي ورود به سايت تا لحظه‌ي خريد محصول (يا هر هدف ديگر) اشاره مي‌کند.

مثال‌هايي از UX

در ادامه‌ي مقاله با ارائه مثال بيشتر به توضيح اين مفهوم مي‌پردازيم.

چگونه يک طراح UX شويم؟


تفاوت UI و UX در چيست؟

تفاوت UI و UX

همانطور که تا اينجاي مقاله توضيح داده شد، اين دو اصطلاح دو مفهوم متفاوت از هم دارند اما بسياري از مواقع توسط افراد مختلف با هم اشتباه گرفته مي‌شوند. در طراحي سايت يا نرم افزار UI به ظاهر سايت مي‌پردازد. درحالي که UX هماهنگي طراحي با نيازهاي کاربر را بررسي مي‌کند و موجب افزايش وفاداري کاربران و بالابردن نرخ تبديل مي‌شود. اين بزرگترين تفاوت UI و UX است.

براي باز کردن بيشتر مفهوم به سراغ يک مثال مي‌رويم. براي مثال ما قصد داريم بخش فيلتر محصولات را در وب‌سايت قرار دهيم تا کاربران با فيلتر کردن، به طور ساده‌تر محصول مشخصي را بيابند. حتماً تا به حال حين خريد اينترنتي از اين فيلترها استفاده کرده‌ايد.

در فيلتر اينکه ظاهر هر فيلد، نحوه‌ي نمايش گزينه‌ها و… چگونه باشد به طراحي UI ارتباط دارد اما اينکه چه گزينه‌هايي در اين فيلتر قرار داده شود تا کاربر زودتر به محصول مدنظر خود برسد، بخش فيلتر محصول در کجاي صفحه قرار بگيرد به UX ارتباط دارد.

دوره آموزش UI و UX

بعد از آشنايي با مفاهيم UI و UX مناسب ديديم که يک دوره آموزش UI و UX عالي را نيز براي يادگيري اصولي طراحي تجربه و رابط کاربري معرفي کنيم، دوره‌هاي خارجي و ايراني زيادي در اين رابطه منتشر شده‌اند، که مي‌توانيد استفاده کنيد، اما يکي از بهترين دوره‌ها دوره جامع آموزش UI و UX آکادمي وبکيما است، در اين دوره شما از صفرتاصد با مفاهيم ui و ux آشنا مي‌شويد، همچنين در اين دوره نحوه طراحي رابط کاربري با نرم‌افزار Adobe XD را از صفرتاصد ياد مي‌گيريد.
در اين دوره بعد از آشنايي با مفاهيم اوليه، نحوه طراحي يک رابط کاربري حرفه‌اي را به صورت پروژه محور ياد مي‌گيريد، يعني بعد از تعريف يک پروژه که يک فروشگاه اينترنتي است، رابط کاربري آن را توسط نرم‌افزار Adobe XD به صورت کاملا عملي طراحي مي‌کنيد.


متفاوت اما جدايي‌ناپذير!

گرچه اين دو مفهوم معنايي مجزا دارند اما در طراحي اين دو مکمل هم هستند و به کمک هر دو مورد مي‌توان طراحي زيبا و کاربردي داشت. ممکن است با وب‌سايتي مواجه شده باشيد که از نظر ظاهر بسيار جذاب به نظر برسد اما موقع کارکردن با آن نظرتان به کلي در مورد سايت تغيير کند! مثلا اگر بخواهيد يک مقاله‌ي مشخص از آن سايت را بيابيد ولي دکمه‌ي جستجو را پيدا نمي‌کنيد! آن وقت است که ارزش UX طراحي مهم به نظر مي‌رسد.

نکته‌ي قابل توجه اين است UI و UX دو بعد جدايي ناپذير طراحي هستند. زمان‌هاي زيادي پيش مي‌آيد براي داشتن تجربه‌ي کاربري بهتر بايد رابط کاربري و ظاهر را تغيير داد و هر تغييري در UI در تجربه‌ي کاربري تاثير دارد.



نتيجهبا وجود تفاوت UI و UX در مفهوم اما اين دو به صورت مکمل عمل مي‌کنند. فقط با داشتن UX و UI مناسب مي‌توانيد نظر کاربر را جذب کرده و اهداف خود را در سايت به واقعيت برسانيد.

منبع : adminesite.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *