کاتالوگ ها عضوی مهم از بازار یابی هستند که به نحوی هم به مشتری کمک می کنند و هم به فروشنده. ابزاری تبلیغاتی کوچک با طول عمر طولانی، که انواعی از کالا را درون خود با توضیحات کامل جای می دهد. کاتالوگ ها تمام توجه مشتری را به شما و کالای شما جلب می کنند. باعث می شوند مشتری به نحوی دیگر به کالای شما نگاه کند و همچنین اطلاعات کاملی از کالای شما بیابد. به دید دیگری به محصول شما نگاه کند. متفاوت از فروشگاه های اینترنتی و…

کلید موفقیت این است که بدانید کدام دسته از مشتری ها در فروش سالیانه شما مشارکت بیشتری دارند و معیار های‌ کلیدی آن ها را ارزیابی کنید. معیار هایی همانند رابطه تعداد سفارشات و ماه های سال، نرخ احتباس و نرخ فروش از طریق کاتالوگ. همه این موارد‌ در نتیجه بدست آمده از کار شما و نحوه انتشار کاتالوگ دخیل هستند.

بازاریابی مستقیم

ضربه قابل توجهی به متد های سنتی تبلیغاتی زد. راه معمولی تبلیغ سرویس ها اجناس، باعث از دست دادن قدرت نمایی محصولات می شد. آخرین پله از بازاریابی مستقیم، کاتالوگ های امروزی هستند که پیشرفت قابل توجهی محسوب می شوند. اگر چه این متد بازاریابی برای کسب و کار های‌ کوچک کاملا منطقی نیست.

معنی بازاریابی کاتالوگی

بازاریابی مستقیم از‌ نوع کاتالوگی، نوعی از بازاریابی است که در حال ادامه می باشد. همچنین کاتالوگ می تواند برای یک کالا و یا معرفی چند کالا و خدمات استفاده شود.

کاتالوگ ها به طور استاندارد، مقوایی ساده و تا شده هستند که حاوی اطلاعاتی از جمله اطلاعات یک کالا، طرز استفاده، نکاتی برای استفاده بهتر، عکس و قیمت می باشند. اگر چه که این گونه استفاده از کاتالوگ اخیرا دستخوش تغییرات زیادی شده است. همچنین در حال حاضر کاتالوگ های اینترنتی حاوی اطلاعات تجاری، در حال رشد فزاینده هستند.

کاتالوگ ها به دلیل ارتباط خوب با مشتری یک وسیله تبلیغاتی لازم و ضروری به حساب می آیند. به عنوان مثال، استفاده آقای الف از کاتالوگ، برای خرید یکی از لوازم خانه اش، باعث‌ می شود تا مقایسه بهتری به نسبت قیمت و‌ کارایی داشته باشد. در نتیجه از خرید خود راضی است. همچنین او وقت کافی برای انتخاب و تصمیم گیری در اختیار دارد. از مهم ترین مزایای کاتالوگ ها، فراهم بودن آن ها برای شرکت هاست که نیاز به خرید عمده ای دارند.

به طور کلی، کاتالوگ ها بیشتر روی شهر های دور افتاده تمرکز دارند. در شرایط مدرن تر، کاتالوگ ها روی مخاطبان خود و به طور خاص مردم تمرکز می کنند. مطالعات نشان می دهد که خانم ها به دلیل نیاز داشتن به زمان بیشتر برای خرید، از کاتالوگ ها استفاده تجاری تری می کنند. در اساس این کار، صاحبان کسب و کار بیشتر برای طراحی و کیفیت کاتالوگ هزینه می کنند.

عناصر کلیدی بازاریابی کاتالوگی

پروسه فروش، مراحل زیر را دنبال می کند:

گروه های استاندارد کالا ها برای فروش از طریق کاتالوگ عبارت اند از: کتاب ها، لباس ها و کفش ها، عطر و ادکلن، جواهرات، کالا های فرهنگی، استفاده اقتصادی داخلی، دانه ها و گیاهان، محصولات متفرقه (برای مثال غذای بچه) فروش از طریق کاتالوگ در‌ خیلی از کشور ها رواج دارد. برای مثال در کشور های آمریکا، انگلیس و آلمان این شکل از بازاریابی مستقیم ۵‎٪ از فروش کل را شامل می شود.

دسته های مختلف کاتالوگ

چهار کلید اساسی برای ساخت کاتالوگی که فروش شما را افزایش‌ می دهد.

۱- در واقع برای این که این نوع از بازاریابی بازخورد کافی داشته باشد، باید پیش بینی کنید که کدام کالا در حال حاضر تقاضای بیشتری دارد یا مشتری ها نسبت به کدام کالا تقاضای تخفیف دارند. مردم با هر کلاس اجتماعی که باشند هم می توانند روزی به مشتری شما تبدیل شوند منتها اگر شما خوب به آن ها در مورد محصول توضیح دهید و اصول آن را‌ بلد باشید.

۲- دومین قدم این اسمت که به مشتری حسی مثبت القا کنید. برای انجام این کار، هدیه تبلیغاتی هر چند کوچک، به مشتری‌ بدهید. و همین هدیه کوچک باعث می شود مشتری‌ حال بهتری از خریدش داشته‌ باشد و میزان رضایت او از خرید بالا تر برود. در نتیجه شما مشتری همیشگی دارید حتی او شما را به‌ دوستان خود نیز معرفی خواهد کرد. همچنین شما می توانید به مناسبت تولدش و‌ یا سال نو هدیه ای به مشتری های خود بفرستید. اما فراموش‌ نکنید برای هر کدام از این ها، شما نیازمند یک دیتابیس کامل از مشتری های خود هستید.

۳- مورد مهم بعدی، سنجش میزان وفاداری مشتریانتان است. باید به وفا داری آن ها نسبت به خودتان پی‌ ببرید. برای این کار می توانید از فرم‌ های نظرسنجی استفاده کنید و یا این که برای مشتریان خود کوپن های تخفیفی ارسال کنید تا میزان وفا داری آن ها به فروشگاه شما بیشتر شود. همچنین می توانید به صورت اختصاصی برای هر مشتری با نام خود او کاتالوگ بفرستید.

۴- یکی از قابلیت های مهم بیزینس کاتالوگی این است که مشکل فقدان خلاقیت را به کلی رفع می کند. این اتفاق از این جهت رخ می دهد که تمام مراحل و تلاش های شما برای تجارت از راه دور ترتیب داده شده است. البته اقداماتی برای مصرف کنندگان، جذب مشتری و تبلیغات و… وجود دارد اما این ها در پله اول نیستند. در وحله اول، کالا ها، دسته بندی آن ها، در کدام صفحه خاص، کالای خاص قرار بگیرد و یا بهتر است در کدام طرف کاغذ پرینت شود، بهتر است به چه صورت در مورد کیفیت آن نوشته شود تا نظر مشتری جذب شود.

منبع : www.tabliqyar.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *