گوگل آناليتيکس (google analytics) يکي از قدرتمندترين و محبوبتري ابزارهاي تحليل وب سايت در دنيا مي باشد. گوگل آناليتيکس با تحليل و بررسي رفتار کاربران در زمان مشاهده يک وب سايت و ارائه گزارش‌هاي متفاوت در اين راستا، مي‌تواند در بهبود سئوي سايت، افزايش فروش محصولات و خدمات و در نتيجه رونق هر تجارت آنلايني در دنياي ديجيتيال بسيار مفيد باشد. ما در اين مقاله به اين ميپردازيم که گوگل آناليتيکس چيست؟

فهرست اين مقاله ( با کليک روي هر عنوان به آن قسمت منتقل مي شويد)  پنهان 

گوگل آناليتيکس (google analytics) چيست؟

امکانات و کاربردهاي گوگل آناليتيکس

انواع اطلاعات قابل جمع آوري با گوگل آناليتيکس

نحوه کار Google Analytics چگونه است؟

گزارش‌هاي مهم در گوگل آناليتيکس

گزارش Real Time

گزارش Audience

گزارش Acquisition

گزارش Behavior

گزارش Conversion

پارامترهاي مهم در آناليتيکس چيست؟

مفاهيم مهم ابزار گوگل آناليتيکس

Dimensions:

Metrics:

گوگل آناليتيکس (google analytics) چيست؟

در پاسخ google analytics چيست بايستي گفت ابزار ارائه شده توسط کمپاني Google به نام Analytics يک راهکار حرفه اي براي کنترل و مانيتور ترافيک وب سايت مي باشد که به صورت مجاني انتشار داده شده و ابزارهاي غني و بسيار پرکاربردي را جهت کنترل ترافيک وب سايت و هم چنين جهت دادن به بازاريابي شما در اختيارتان قرار مي دهد. اين سرويس گوگل در واقع توسط مجموعه نرم افزاري Urchine توليد شده بود که بعد ها کمپاني Google با خريد موسسه Urchine شروع به توسعه و کامل نمودن ابزار تحليلي آن نمود و سپس در سال ۲۰۰۵ نام آن را نيز به ابزار گوگل Google Analytics تغيير داد. اين کمپاني در اوايل ارائه اين محصول، به دليل درخواست هاي بالا ، آن را براي عموم عرضه نکرده بود و با يک سيستم قرعه کشي از بين افراد ثبت نام شده ، نسبت به ارائه سرويس خود به آن ها به صورت محدود اقدام مي نمود. بعد ها در اواخر آگوست سال ۲۰۰۶ اين کمپاني اعلام کرد که سرويس Analytics خود را براي عموم به صورت رايگان ارائه مي نمايد.

امکانات و کاربردهاي گوگل آناليتيکس

به کمک گوگل آناليتيکس مي توانيد تبليغات وب سايت خود را با هدف نموده و دقيقا بدانيد که وب سايت شما بيشتر داراي چه مخاطباني از چه نقطه جغرافيايي مي باشد.

براي بسياري از کمپاني هاي حرفه اي استفاده از راهکار برنامه Google Analytics براي تحليل و کنترل ترافيک وب سايت خود يک امر ضروري و مهم مي باشد. حتي در صورتي که سازمان شما مسئوليت مديريت و اداره صد هاي وب سايت را نيز داشته باشد، باز هم ابزار گوگل Google Analytics با ارائه راهکار هاي تحليلي و کنترلي مناسب همواره باعث صرفه جويي هاي قابل توجهي در هزينه و زمان مي شود. گزارشي نشان مي دهد  که ۵۷% از ۱۰،۰۰۰ وب سايت محبوب دنيا از ابزار گوگل Google Analytics براي تحليل بازديدکنندگان و همچنين ارائه راهکارهاي جديد براي پربازديدتر کردن وب سايت خود استفاده مي نمايند.

بخشي از امکانات و کاربردهاي گوگل آناليتيکس را مي‌توان به شرح زير نام برد، البته بايد بدانيد کاريرد گوگل آناليتيکس در ديجيتال مارکتينگ فراتر از چندين نمونه اي است که در اين مقاله مي خوانيد.

و بسياري تحليل‌هاي کاربردي از رفتار کاربران که در نتيجه خروجي‌هاي مناسبي براي بهبود وضعيت سايت و صفحات متفاوت و مطالب آن به صاحبان و طراحان وب سايت ارائه مي‌دهد.

 براي کسب اطلاعات بيشتر پيشنهاد مي شود مقاله نقشه حرارتي چيست را مطالعه نماييد.

انواع اطلاعات قابل جمع آوري با گوگل آناليتيکس

مهمترين اطلاعات جمع آوري شده با Google Analytics اين است که کاربران از چه روش هايي وارد سايت شده اند؛ اگر از طريق سرچ گوگل و اصلاحطا سئوي ارگانيک وارد شده اند پس صرف هزينه براي سئو به نتيجه خوبي رسيده است، يا چنانچه کمپين تبليغات در گوگل ادوردز راه اندازي شده و ورودي ها از طريق آن بوده است پس هزينه تبليغات مفيد بوده است. اگر هم از طريق شبکه هاي اجتماعي مانند اينستاگرام يا لينکدين به سايت مراجعه داشته اند، در نتيجه پست‌هاي Social Network ميان کاربران محبوب بوده است.

در آخر نرح تبديل کاربران به مشتري نيز بسيار مهم است اينکه چقدر هزينه تبليغات در بخش‌هاي متفاوتي همچون گوگل ادوردز يا شبکه‌هاي اجتماعي به جذب مشتري و ايجاد فاکتور فروش منجر شده است. آيا در اين مسير سود مناسبي در کسب‌و‌کار آنلاين مشاهده شده است و نرخ تبديل کاربران به مشتري به چه ميزان بوده است؟

نحوه کار Google Analytics چگونه است؟

ابزار Google Analytics يا گوگل آناليتيکز از First-party Cookie ها و همچنين ga code و کدهاي Page Tag که  Google Analytics Tracking Code (GATC) نام دارند و از نوع  Javascript هستند براي جمع آوري اطلاعات در مورد بازديدکنندگان وب سايت شما استفاده مي کند.

ga code چيست؟ کد ga همان کدي است که شما در صفحات مورد نظر خود قرار مي دهيد تا گوگل آناليتيکس فعال شود و بتواند اطلاعات مورد نياز را از آن کسب و استخراج کند. در واقع با فعال نمودن کدهاي مورد استفاده براي رديابي در وب سايت خود، روبات هاي گوگل را قادر خواهيد ساخت تا بتوانند تک به تک صفحات وب سايت شما را مشاهده کرده و تمامي اطلاعات لازم در مورد بازديدکنندگان آن ها را در اختيارتان قرار دهند.

برنامه google analytics همچنين مي تواند گزارش کاملي را در مورد تبليغات وب سايت شما ارائه کند. همچنين قادر است به طور ناشناس رفتار بازديدکنندگان را در وب سايت شما تحت نظر بگيرد و اطلاعاتي را مانند محل زندگي بازديدکننده، کارها و لينک هاي بازديد شده توسط او در وب سايت، و هر نوع فعاليت ديگر آن ها را جمع آوري و به شما ارائه دهد.

براي يادگيري و آموزش گوگل آناليتيکس مي توانيد مقاله آموزش کار با گوگل آناليتيکس را بخوانيد.

عملکرد Google Analytics  هيچ گونه مشکل و يا بار اضافي ترافيکي را در وب سايت شما به وجود نمي آورد و همچنين احتياجي به نصب فايل هاي اضافي در فضاي ميزباني خود نداريد.

برخي از ابزارهاي مرورگر مانند ابزار Ad Block  و  يا No Script مرورگر Firefox مانع کارکردن کد هاي GATC براي رديابي برخي از بازديدکنندگان مي گردد. ( براي غير فعال کردن ادبلاکر مقاله چگونه اد بلاکر را غير فعال کنيم را بخوانيد) همچنين برخي از نرم افزارهاي خصوصي سازي شبکه مانند Tor آدرس IP بازديدکننده را به يک آدرس غيرواقعي تغيير مي دهد و اين امر باعث بروز اشتباه در آمار هاي جغرافيايي ثبت شده توسط اموزش اناليتيکس مي گردد.

علاوه بر محدوديت هاي فوق نيز در برخي موارد ممکن است برخي از بازديدکنندگان از مرورگري استفاده کنند که از Javascript  پشتيباني نکند و يا به صورت دستي آن را غيرفعال کرده باشند که اين موضوع نيز باعث عدم ثبت شدن اطلاعات آن ها توسط ابزار گوگل google Analyticsمي گردد. اما تمامي محدوديت هاي فوق باز هم مانع نمي شود که از چنين ابزار فوق العاده اي براي تحليل وب سايت خود استفاده نکنيد، زيرا با وجود درصد اشتباهات در محاسبه و تحليل بازديدکنندگان،همچنان ابزار تحليلي اناليز گوگل  ابزاري قدرتمند و هوشمند مي باشد. اميدواريم با خواندن اين مقاله با مفهوم Google Analytics چيست و ابزارهاي گوگل آشنا شده باشيد.

گزارش‌هاي مهم در گوگل آناليتيکس

گزارش Real Time

گزارشي که وضعيت هم اکنون سايت را نشان مي‌دهد اينکه در هميمن لحظه چه تعداد کاربر در سايت به صورت آنلاين حضور دارند، کدام بخش‌ها و صفحه‌هاي سايت را مشاهده مي کند و چه اقداماتي درروند اين مشاهدات انجام مي دهند.

گزارش Audience

گزارشي از وضعيت مشاهده کنندگان سايت است که از کدام مکان‌هاي جغرافيايي سايت را مشاهده مي‌کنند و چه محدوده سني و جنسيتي دارند و حتي با چه ابزاري مانند موبايل، لب تاپ، تبلت و… در حال مشاهده سايت هستند.


گزارش Acquisition

چک کردن اينکه کدام بخش‌هاي تبلغايت مفيد بوده اند و منجر به جذب کاربران بيشتري شده است. به طور مثال اگر از طريق شبکه‌هاي اجماعي وارد شده اند پس ادامه روال تبليغات در اين بخش ها پيشنهاد مي شود.


گزارش Behavior

همانطوريکه از نام آن مشخص است گزارش رفتار است. تحليل رفار کاربر در مشاهده بخش‌هاي مختلف سايت را انجام مي‌دهد. بازديدکنندگان با کليک بر روي قسمت‌هاي متفاوت سايت چه محتوايي،تصاوير، ويديو و اطلاعاتي را ديده‌اند، چقدر در سايت توقف داشته‌اند و حتي برروي کدام دکمه ها کليک داشته‌اند.

گزارش Conversion

در اين گزارش، ميزان رسيدن به اهداف يا Goalهايي که در گوگل آناليتيکس تعريف کرده‌ايد نشان داده مي‌شود. آيا به ميزان فروش دلخواه خود رسيده ايد؟ نرخ تبديل کاربران به مشتري چقدر بوده است؟ کدام کانال تبليغاتي بيشترين تاثير را در جذب مشتري و فروش موثر بوده است. آيا هزينه تبليغات در اين بخش مفيد بوده است؟ آيا درست است که به تبلغات در اين کانل ها ادامه دهيد؟

از ديگر انواع گزارشات قابل ارائه توسط Google Analytics مي توان به رديابي بازديدکنندگاني که از تلفن همراه براي مشاهده وب سايت شما استفاده نموده اند، ثبت اطلاعات مربوطه که بازديدکنندگان شما چه مقدار از تکنولوژي هايي مانند تکنولوژي ajax و Flash و … استفاده کردند و همچنين جزئيات فعاليت بازديدکنندگان اشاره نمود. شما همچنين قادرخواهيد بود تا گزارش جديدي با فرمت تازه اي را تنظيم و سفارش سازيد.

به شما پيشنهاد مي شود براي کسب اطلاعات بيشتر در حوزه تکنولوژي ajax چيست مقاله ما را مطالعه نماييد.

علاوه برگزارشهاي فوق يکي از برترين قابليت هاي اين ابزار، ارائه گزارش کاملا تصويري از تعداد بازديد هاي وب سايت شما به تفکيک فايل مي باشد. تمامي اطلاعات فوق به راحتي و با انجام چندين مرحله ساده در يک محيط کاربري گرافيکي و قابل درک قابل جمع آوري مي باشند.

در صورتيکه وب سايت وردپرسي داريد مي توانيد از مقاله ” افزونه گوگل آناليتيکس براي وردپرس ” استفاده نماييد و براي سايت هاي غير وردپرسي از مقاله فعال سازي Google Analytics استفاده کنيد.

پارامترهاي مهم در آناليتيکس چيست؟

در آناليتيکس سه پارامتر مهم وجود دارند که براي تحليل وضعيت سايت به بررسي آنها پرداخته مي‌شود اين پارامترهاي مهم براي اندازه گيري شاخص‎هاي مهم سايت استفاده مي‌شوند و در نتيجه خروجي گزارشات به دست مي‌آيد:

ميانگين مدت زمان سپري شده در صفحه: هر کاربرچه ميران زمان خود را در سايت صرف کرده است؟ پس از اين پارامتر مي‌توان به جذابيت مطالب سايت براي بازديدکنندگان دست يافت.

ارجاع کاربران: از چه بخش هايي کاربران وارد سايت شده اند؟ سئوي ارگانيک، تبليغ در گوگل، بنرهاي تبلغاتي سايت‌هاي ديگر، شبکه‌هاي اجتماعي و…

علاقه‌مندي‌ها: شناخت مشتريان و رسيدن به علاقه‌مندي‌هاي آنها هم يکي ديگر از اين پارارمترهاي جمع آوري اطلاعات است. بررسي اينکه هر دسته از کاربران به چه مطالبي علاقه دارند و کدام محصول و خدمات شما برايشان جذاب‌تر است. براي بازاريابي و ادامه روند تبليغاتي خود اين شاخص بسيار کاربردي بوده و تحليل خوبي از تمايلات و علاقه‌هاي کاربران نشان مي‌دهد که مي‌توان در ادامه روند توليد محصول و يا ارائه خدمات از آنها استفاده کرد.

پيشنهاد مي شود مقاله utm چيست را بخوانيد.

مفاهيم مهم ابزار گوگل آناليتيکس

جهت استفاده از بخش‌هاي مهم اين ابزار گزارش گيري در گوگل، مي بايست مفاهيم ابزارهاي آناليز آنرا به خوبي بشناسيد. اينکه هر کدام از گزينه‌هاي منوهاي مختلف اين ابزار چه کاربردي دارند و در نتيجه چه مقاديري را نشان مي‌دهند. دو مورد از مهمترين ابزار آنDimensions و Metric هستند.

Dimensions:

نوار منوي سمت چپ آناليتيکس است که ويژگي غيرعددي تحليل گزارشات را نشان مي‌دهد. مانند نام شهرها، Resolution، مدل موبايل، نوع مرورگر و…

Metrics:

در مقابل ابزار اولي که توضيح داده شده Metrics مقادير عددي گزارشات است. برخي از مهمترين رکوردهاي آن تعداد کاربران، سشن‌هاي آنها، نرخ پرش و خروج از سايت، حضور در هر صفحه، پرداخت سفارش و رسيدن به Goal است. که در گزارشات آناليتيکس اين مقادير به صورت عددي بوده و خروجي‌هاي هر قسمت را نشان مي‌دهد.

منبع : iranhost.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *