در اين مقاله کاربردي، مي خواهيم شما را با جديد ترين نکات مهم سئو سايت در سال ۲۰۲۰ آشنا کنيم.

ما براي بررسي مهم نکات سئو سايت، ابتدا به بررسي نکات کليدي سئو داخلي سايت خواهيم پرداخت. مشخصا براي کسب رتبه اول در گوگل، بهترين و ابتدايي ترين راه،  بهينه سازي صفحات داخلي سايت مي باشد.

به همين دليل در اين فيلم آموزشي، قصد داريم ابتدا شما را با نکات مهم در سئو داخلي سايت آشنا کنيم.

ما در اين ويدئو آموزشي، تلاش کرده ايم تا شما را با ۱۱ ترفند کليدي سئو داخلي سايت آشنا کنيم. رعايت اين نکات سئو و انجام اين تکنيک ها، به شما کمک خواهد کرد به راحتي در صفحه اول گوگل، جايگاه کسب کنيد.

در اين مقاله نسبتا کوتاه سعي مي کنيم تا مهم ترين نکات سئو داخلي سايت را براي شما بازگو نماييم.

تاثير سئو داخلي در طولاني مدت ديده مي شود و هر از چند يک بار بايد با استانداردهاي روز هماهنگ شود.

آيا فرصت کافي براي کنترل اين موارد را نداريد يا نمي دانيد از کجا شروع کنيد؟

نگران نباشيد! ما در کنار شما هستيم و در طول مسير راهنمايتان خواهيم کرد و البته مي توانيد هر بخشي که با مشکل مواجه شديد را به ما بسپاريد.

فيلم آموزش ۱۱ نکته مهم در سئو داخلي سايت در سال ۲۰۲۰

در اين قسمت شما مي توانيد فيلم نکات کليدي سئو سايت را مشاهده کنيد:

سر فصل هاي مقاله مهم ترين نکات سئو داخلي سايت

مقدمه: نکات سئو چيست؟

امروزه اکثر افراد به دنبال جذب کاربرها و مشتري هاي بالقوه براي سايتشان هستند. براي اين کار در همان ابتداي کار، به سراغ بک لينک سازي و سفارش رپورتاژ مي روند.

اما اين کار هر چقدر هم در مدت زمان خاصي کاربران را جذب کند باعث ماندگاري آنها نمي شود. نکات سئو داخلي سايت، در واقع پر اهميت ترين مسائلي است که به ما کمک مي کند تا هم کاربران جذب شوند و هم گوگل ما را به رتبه هاي بالاتر در صفحه اول خود برساند.

با نکات ضروري سئو داخلي سايت، چقدر آشنا هستيد؟

اگر بخواهيد در جذب ترافيک ارگانيک موفق باشيد به چند عنصر مهم احتياج پيدا خواهيد کرد:

در اين مقاله سعي مي کنيم تا يازده نکته کليدي و اساسي سئو داخلي on-page seo را براي شما بيان کنيم.

با دانستن اين نکات مانند يه فرد متخصص در سئو و بهينه سازي عمل خواهيد کرد؛ چرا که متخصصان سئو هوشمند هميشه مي دانند که بهينه سازي سئو داخلي در اولويت است.

پس با ادامه  مقاله جديدترين تکنيک هاي سئو داخلي سايت، با ما همراه شويد.

سئو داخلي چيست؟

سئو داخلي يا همان on-Page SEO ، به روند بهينه سازي صحفه هاي وب سايت براي بهبود رتبه در موتورهاي جستجو و جذب ترافيک ارگانيک گفته مي شود.
پس، علاوه بر توليد محتوا که به آن بسيار اهميت مي دهيد، بايد به ساختار وب سايت خودتان نيز توجه کنيد.

عموما سئو داخلي سايت شامل موارد مختلفي مي شود. اين مواردي طور مثال شامل: بهينه سازي عنوان هاي صفحات؛ تگ هاي html ؛ بهينه سازي يا optimize کردن توضيحات متاي صفحات مختلف سايت؛ هدينگ هاي مختلف يک صفحه؛ بهينه سازي تصاوير و موارد مشابه آن مي باشد.

نگران نباشيد، تک تک آنها را براي شما توضيح خواهيم داد و اگر در مرحله اي با مشکل مواجه شديد مي توانيد از ما راهنماي و مشاوره بگيريد.

حتي با گشتي در سايت ما مي توانيد به آموزش سئو و دوره هاي سئو دسترسي پيدا کنيد.

نکته: اين آموزش، يکي از سري آموزش هاي سئو سايت در وبمستر وردپرس مي باشد. براي ديدن همه مقالات اين سري، مي توانيد از لينک زير استفاده کنيد.

سئو داخلي on-Page و اهميت آن

قصد و هدف اصلي ما از بهينه سازي وب سايتمان و محتواي درون آن، اين است که موتورهاي جستجو بتوانند بهتر وب سايت شما را درک کنند.

از اين طريق هم متوجه مي شوند که آيا وب سايت شما به سوال هاي جستجوگر و کاربران ارتباطي دارد يا خير.

گوگل يک روز هم منتظر ما نمي ماند. الگوريتم هاي گوگل، هر روز پيچيده تر مي شوند تا:

اگر شما هم قصد پيشرفت و ديده شدن در موتورهاي جستجو را داشته باشيد بايد مطمئن شويد که وب سايت و محتوايش با عناصر سازنده ي وب سايت همگي به خوبي مطابق با آخرين نکات سئو، بهينه سازي شده باشند.

به نظر شما کدام منطقي تر است؟

۱. توجه به E-A-T

اولين و مهم ترين نکته سئو در داخل سايت، توجه شما به مساله اي است که به آن به اصطلاح E-A-T گفته مي شود.

اين سه حرف مخفف سه کلمه Expertise, Authoritativeness and Trustworthiness هستند. معني آنها به ترتيب : تخصص، اعتبار و قابل اعتماد بودن است.

در سرچ گوگل در تعريف E-A-T آمده است:

گوگل از اين سه پارامتر که شامل Expertise و Authority و Trust مي باشد، براي اندازه گرفتن اين استفاده مي کند که يک سايت يا يک نام برند،  به چه اندازه و مقدار، مورد اطمينان مي باشد.

گوگل مي خواهد به کاربران خود، بهترين تجربه جستجوي ممکن را، ارائه کند، به همين دليل همواره مي خواهد تا سايت هايي را در نتايج خود، بالاتر نمايش دهد که کاملا مورد اطمينان باشند.

گوگل از شما انتظار دارد وب سايت شما تخصصي باشد؛ ساختاري با اقتدار داشته باشد؛ و با انتشار محتواي با کيفيت نشان دهيد که قابل اعتماد هستيد.

هر چقدر اين موارد را بهتر رعايت کنيد، موتورهاي جستجو پاداش بهتري به شما خواهند داد و آن هم رتبه بندي خوب است! در مقابل هر چقدر محتوا و ساختار يک وب سايت بي کيفيت باشد، کمتر در ديدرس کاربران قرار مي گيرد.

از ديد گوگل، اين پارامتر، يکي از نکات مهم در سئو سايت مي باشد که براي رتبه بندي سايت ها، از آن استفاده مي کند.

۲. تگ عنوان (Title Tag)

تگ  عنوان يا همان تگ title ، يکي از  تگ هاي HTML هست که در  تگ head قرار مي گيرد. هنگامي که وب سايتي را باز مي کنيد، در قسمت بالاي مرورگر يا تب ها اين عنوان نمايش داده مي شود.

خيلي ها فکر مي کنند که تگ عنوان  به خودي خود تاثير آن چناني در جذب ترافيک ارگانيک ندارد. همين امر باعث مي شود تا افراد آن را ناديده بگيرند.

نکته مهم در مورد تگ عنوان اين است که استفاده نادرست و نبودن آن، تاثير منفي مي گذارد. عنوان هاي نامناسب و نا مرتبط با موضوع صفحه، تاثير منفي و البته قابل توجه اي بر سئو سايت مي گذارد.

در واقع بهينه سازي يا همان optimize کردن تگ title، يکي از تکنيک هاي حرفه اي سئو داخلي محسوب مي شود.

آشنايي با تگ هاي HTML:

در صورتي که با htm و همين طور تگ هاي مختلف آن آشنا نيستيد، مي توانيد از سري «آموزش html» در سايت وبمستر وردپرس استفاده کنيد تا به ساختار تگ ها در html مسلط شويد.

۳. اهميت توضيحات متا (meta description)

از بدو تولد مفهوم سئو، توضيحات متا يکي از عنصرهاي مهم بهينه سازي بوده و هست.

همين طور که در شکل زير مشاهده مي کنيد، توضيحات متا يا Meta Description در در يکي از تگ هاي متا قرار مي گيرند و توضيحاتي درباره صفحه به ما و موتورها جستجو مي دهند.
البته گوگل اشاره کرده است که توضيحات متا در گرفتن رتبه بندي به سايت ها کمکي نمي کند، اما شواهد نشان داده اند که به طور غير مستقيم تاثيرات مهمي مي گذارند.
براي مثال، اسم وب سايت خود را در گوگل جستجو کنيد و توضيحات متا مرتبط با صفحات سايت خود را، در آن مشاهده کنيد. يکي از عواملي که مي تواند باعث بالا رفتن نرخ کليک در صفحه SERP براي سايت شما گردد، توضيحات متا مي باشد.

يکي از مواردي که بسيار رايج است، عوض کردن توضيحات متا توسط گوگل، در صفحه SERP مي باشد. طبق تحقيقي که سايت ahref انجام داده است، حدود ۶۰ درصد موارد، meta description صفحات توسط گوگل بازنويسي مي شوند.

بنابراين هيچگاه تضمين نمي شود که توضيحات متا شما، دقيقا هماني باشد که گوگل، به کاربران خود نمايش مي دهد. بنابراين براي بهتر ديده شدن در نتايج، يکيديگر از تکنيک هاي سئو داخلي سايت، مرتبط با سئو کردن يا بهينه سازي توضيحات متا مي باشد.

۴. اهميت عنوان هاي جذاب براي محتوا

دوست داريد محتواي وب سايت شما در موتورهاي جستجو بهتر ديده شوند؟ پس بايد هم براي تگ عنوان صفحات خود و هم براي متن محتواي داخل صفحات خود، عنوان هاي جذاب بنويسيد.

شايد انتخاب يک عنوان مسئله اي خيلي ابتداي به نظر برسد، اما نوشتن يک عنوان جذاب مي تواند در مرحله اول، مي تواند به نرخ کليک و جلب نظر مثبت کاربران، براي جلب شدن به محتواي شما، کمک کند.

به هر حال برخورد اول خيلي مهم است!

از طرف ديگر، هنگامي که کاربران وارد صفحات سايت شما مي شوند، به سرعت به بالا و پايين کردن در صفحه مي پردازند تا ببينيد آيا کليت مطلب، مطابق جستجوي آن ها مي باشد يا خير.

در اين مرحله است که اگر از عناوين يا هدينگ هاي جذاب در متن خود استفاده کرده باشيد، کاربر به بيشتر ماندن در آن صفحه و خواندن کامل محتواي شما، جذب خواهد شد.

همين امر، تاثير بسيار زيادي در کسب جايگاه در گوگل، براي صفحات سايت شما خواهد داشت. پس در استراتژي سئو داخلي خود، انتخاب Headlines هاي مناسب و جذاب را فراموش نکنيد.

عنواني که مي گذاريد بايد علاقه کاربر را مورد هدف قرار بگيرد و او را وسوسه کند تا براي خواندن ادامه محتوا بر روي لينک آن کليک کند. عنوان هاي جذاب، از مهم ترين نکات سئو داخلي سايت شما مي باشد.

۵. اهميت تگ هاي هدينگ در داخل محتوا

يکي ديگر از نکات مهم در سئو داخلي سايت، اهميت سر تيتر هايي است که ما در محتواي خود استفاده مي کنيم. به اين سر تيتر ها در داخل محتوا، هدينگ گفته مي شود. در واقع اسم اين مورد، از تگ هاي هدينگ در html گرفته شده است.

در نظر داشته باشيد، تگ هاي Heading با بخش Head متفاوت هستند؛ پس اين دو را با هم اشتباه نگيريد.

اگر با تگ head در HTML و کاربرد آن آشنا نيستيد؛ همين طور اگر با تگ هاي فرمت دهي متن در HTML مثل تگ هاي heading آشنايي نداريد، مي توانيد از مقاله هاي زير استفاده کنيد:

همه تگ هاي هدينگ از H1 گرفته تا H6، به شما کمک مي کنند تا عنوان و زير عنوان هاي هر بخش از محتواي شما مشخص شوند. يکي از نکات مهم در سئو داخلي سايت شما، استفاده درست از اين تگ ها است.

سال هاست که اهميت تگ H1 و ارزشمند بودن آن جهت شناسايي مفهوم اصلي صفحه، بر همگان آشکار شده است. اما علاوه بر اپتيمايز کردن تگ H1 در صفحه، نياز هست تا کليه تگ هاي هدينگ ديگر شامل تگ هاي H2 و H3 و H4 و H5 و H6 نيز، مورد بهينه سازي قرار بگيرند.

تکنيک هاي بسيار زيادي براي بهينه سازي تگ هاي هدينگ مرتبط با هر محتوا وجود دارد. ما در مقاله هاي آينده و فيلم هاي آموزشي بعدي مرتبط با ترفندهاي کليدي سئو سايت، اين موارد را با جزئيات آن، تشريح خواهيم کرد.

۶. اهميت بالاي نويسندگي سئو يا SEO Writing

از ديگر نکات ضروري در سئو داخلي سايت، اهميت زياد SEO writing يا همان نويسندگي سئو مي باشد.

تعاريف مختلفي در مورد نويسندگي سئو يا همان SEO writing  وجود دارد. من فکر مي کنم که تعريف ساده زير، از سايت Backlinko، مي تواند ساده ترين تعريف براي اين موضوع باشد:

SEO writing ( که به عنوان نوشتن براي سئو شناخته مي شود) فرآيند برنامه ريزي، ساختن و بهينه سازي محتوا با در نظر گرفتن هدف اصلي براي کسب جايگاه در موتورهاي جستجو مي باشد.

در سال ۲۰۱۹ اين مسئله در سئو داخلي سايت، بهتر است که به اين صورت  معني گردد:

«نويسندگي سئو به معناي آن است که هنگام نوشتن محتوا هم موتورهاي جستجو را در نظر داشته باشيم و هم کاربران را که قرار است از مطالب محتوا استفاده کنند.»

در پشت نويسندگي سئو استراتژي محکمي وجود دارد. يعني چيزي بيشتر از پيدا کردن کلمات کليدي و پر کردن شکاف ها با آن کلمات.

و تنها نوشتن محتوا به خاطر اينکه چيزي بايد نوشته شود هم کافي نخواهد بود.

پس به خاطر داشته باشيد : محتوا علاوه بر اينکه بايد کيفيت بالا داشته و با هدف کاربر مرتبط باشد؛ بايد بتواند براي موتورهاي جستجو هم، قابل فهم بوده و کيفيت بالايي داشته باشد.

هميشه در نظر داشته باشيد، براي صعود به جايگاه هاي بالاتر در رنکينگ گوگل، فقط اين کافي نيست که محتواي با کيفيت داشته باشيد، بلکه نياز داريد تا محتواي صفحه خود را براي موتور هاي جستجو  نيز، مورد بهينه سازي و اپتيمايز کردن قرار دهيد.

۷. همنوع خواري کلمه هاي کليدي يا keyword cannibalization

يکي از مهم ترين نکات سئو سايت، توجه به مساله keyword cannibalization  مي باشد. براي درک اين موضوع، ابتدا بايد با تعريف همنوع خواري کلمات کليدي، آشنا گرديد.

همنوع خواري در سئو سايت، به اين معني مي باشد که چندين صفحه يک سايت، براي يک کلمه کليدي، جايگاه گرفته باشند يا صفحه نادرستي به عنوان نتيجه جستجو، در نتايج ظاهر گردد.

به عنوان مثال، به جاي جايگاه گرفتن دسته بندي شما در هنگام جستجوي دسته بندي شما، يک صفحه محصول در نتايج براي سرچ دسته بندي، در نتايج نمايش داده شود.

تصور رايج غلط، اين است که هر چقدر از کلمه کليدي در صفحه‌هاي بيشتري استفاده کنيد، رتبه‌بندي بهتري براي آن کلمه کليدي مي‌گيرد.
اين تصور کامل اشتباه بوده و مصداق کامل keyword cannibalization مي باشد.

هدف قرار دادن يک اصطلاح خاص يا کلمه کليدي در چند صفحه و بخش هاي مختلف باعث به وجود آمدن هم نوع خواري کلمه کليدي يا keyword cannibalization مي شود.

بنابراين يکي ديگر از نکات کليدي سئو سايت، انتخاب کلمات کليدي مناسب و هدف گذاري درست کلمات کليدي در سايت مي باشد که از آن به عنوان keyword targeting ياد مي شود.

در صورتي که با فرآيند انتخاب کلمات کليدي سئو در سايت، آشنايي نداريد، مي توانيد از مقاله زير (که يکي از جامع ترين مقالات در حوزه سئو مي باشد) استفاده کنيد.

وقتي چندين صفحه شما با يک کلمه کليدي مشابه رتبه بگيرند، انگار با خودتان در رقابت هستيد. پس همين حالا اين مورد را در ليست سئو داخلي خودتان قرار دهيد و زودتر برطرفش کنيد.

پس سعي کنيد هيچگاه با keyword cannibalization رتبه خود را در گوگل نابود نکنيد.

۸. بازرسي پي در پي سئو سايت (SEO Audit)

از ديگر موارد مهم که مي بايد در نکات سئو سايت رعايت گردد، مبحثي با نام SEO Audit مي باشد. تعاريف بسيار کمي از SEO audit در وب فارسي موجود مي باشد. اما به طور کل مي توان تعريف زير را در مورد آن داشت.

تعريف هاي مختلفي در سطح وب براي اين منظور در نظر گرفته شده است. به نظر مي رسد، تعريف زير در مورد SEO Audit، تعريف ساده و جامعي در اين مورد باشد:

بازرسي مجدد در سئو يا همان SEO Audit به فرآيند تحليل و بازبيني سئو سايت در بازه هاي زماني مختلف گفته مي شود که مجددا بررسي مي کند که آيا تغييرات داده شده در داخل يا بيرون از سايت شما، مطابق با استانداردهاي به روز سئو  يا Best practice هاي اين حوزه مي باشد.

در صورتي که قصد داريد تجارت اينترنتي جدي و استواري داشته باشيد، پس حتما مرتبا بايد اين کار (يعني فرآيند بازرسي مجدد سئو سايت خود را)  انجام بدهيد.
حسابرسي يا مميزي سئو يک روش استاندارد هست. شما بايد در بازهاي زماني مشخص يا حتي هر روز به موارد چک ليست سئو خودتان سر بزنيد و محتوا و ساختارهاي قديمي سايتتان را چک کنيد.

مميزي سئو يا همان SEO Audit ،  چه چيزهاي را معلوم مي کند؟

عملا شما مي توانيد با فرآيند هاي مستمر SEO Audit به مشکلات سئو سايت خود پي ببريد و در بهبود و اصلاح آن ها، بکوشيد. اين موارد مي تواند شامل مشخص شدن موارد زير باشد:

با اجراي seo audit سئو داخلي محتواي قديمي خود را هم مي توانيد مجددا کنترل و بررسي کنيد.

۹. بهينه سازي تصاوير در سايت

با اضافه کردن چند تصوير مي توانيم منظور محتواي خودمان را بهتر به مخاطب برسانيم. علاوه بر اين با استفاده از تصاوير متنوع و مرتبط با موضوع صفحه،  صفحه هاي وب سايتمان را جذاب ترکنيم.

اما در نظر داشته باشيد که همه تصاوير يکسان ساخته و ايجاد نمي شوند. حتي برخي از آنها ممکن است سرعت سايت شما را کم کنند.

اگر اين تصاوير به درستي بهينه سازي نشوند، سرمايه سئوي با ارزشي را از دست مي دهيد.

تصاوير را همان هنگامي که در حال نوشتن محتوا هستيد تعيين کنيد. ضمنا فراموش نکنيد که برايشان عنوان و متن alt  را هم بنويسيد.

۱۰. درگير کردن مخاطبان يا User Engagement

بک لينک ها و سئو خارجي کمک مي کنند تا کاربران مختلفي با وب سايت ما آشنا شوند. اما حفظ کردن و نگهداري اين کاربران در چيست؟

بايد سعي کنيد محتوايي ارائه دهيد که در نتيجه به واکنش مخاطب بي انجامد.  محتواي شما بايد باعث گردد تا کاربر شما، حتي  مجددا به سايت شما برگشته و دوباره محتوا را مطالعه کند. اين يعني محتوايي که نوشته ايد مفهوم و معناي خود را به کاربر هدف رسانده است.

البته انجام اين کار چالش بزرگي هست، اما امکان پذير است.

عناصر مهم در جذب کاربران يا user engagement  چيست؟

سه تا از مهم ترين و ضروري ترين عناصر در جذب کاربران موارد زير مي باشند:

۱۱. اهميت Core Web Vital

بهينه سازي کيفيت براي تجربه کاربري بهتر قطعا کليد مهمي براي موفقيت طولاني مدت وب سايت شما است. چه صاحب کسب و کار باشيد، چه بازارياب و يا توسعه دهنده وب، Web Vitals ايجاد شده تا موقعيت هاي خوب و تاثير گذار را پيدا کنيد.

همان طور که قبلا هم گفتيم، گوگل هر روز در حال تغييرات هست و حالا ابتکاري جالب زده است که Web Vitals نام دارد.

گوگل چند مدل ابزار مختلف ارائه داده تا ما بتوانيم وب سايتمان را بسنجيم و گزارشي از عملکردش دريافت کنيم.

هدف اصلي وب ويتال ها ساده سازي هست و کمک مي کند تا وب سايت ها بر معيارهاي مهم تمرکز کنند.

وب ويتال داراي يک زير بخش به نام Core Web Vitals هست که کل صفحه هاي وب را در بر مي گيرد و همه صاحبان سايت بايد از آن استفاده کنند. اين مورد يکي از نکات سئو داخلي در سال ۲۰۲۰ که مورد توجه اکثر سئو کاران قرار گرفته است.

هر عنصر Core Web Vitals نشان مي دهد که چقدر اجزاي وب سايت ما با آنچه که کاربران انتظار دارند متفاوت است.

در حال حاضر سه عنصر اصلي توسط وب ويتال هاي هسته اي مورد اندازه گيري قرار مي گيرند:

اين موارد  معيارهاي زير را در بردارند:

سرعت بالا آمدن و بارگيري وب سايت را اندازه مي گيرد. براي يک تجربه کاربري خوب LCP بايد ۲.۵ ثانيه باشد.

تعامل و واکنش به درخواست کاربر توسط صفحه وب، بايد FID کمتر از ۱۰۰ ميلي ثانيه داشته باشد.

ثبات و پايداري بصري و ظاهر وب سايت را اندازه مي گيرد. يک تجربه کاربري خوب CLS کمتر از ۰.۱ دارد.

نتيجه گيري براي جديد ترين نکات مهم سئو داخلي

در اين مقاله، ما سعي کرديم تا مهم ترين نکات در سئو سايت را بيان نماييم.

در ابتدا به بررسي اولين و مهم ترين نکته در سئو سايت يعني E-A-T پرداختيم.  سپس در مورد تگ title و همين طور تگ meta description صحبت کرديم.

در بخش بعد، در مورد عنوان هاي جذاب و همين طور تگ هاي هدينگ و  مسائل مرتبط با آن پرداختيم.

در ادامه در مورد موضوعاتي چون SEO writing  و  Cannibalization و SEO Audit صحبت نموديم.

در انتها نيز به بررسي بهينه سازي تصاوير و درگير کردن مخاطبان و سپس فاکتور جديد گوگل با نام Core Web Vital پرداختيم.

ممکن است شما با موارد بيشتري در اين حوزه آشنا باشيد، که ما فراموش کرده ايم تا آن ها را در اين مقاله قرار دهيم.

اگر شما از اين موارد آگاه هستيد، حتما در بخش نظرات عنوان کنيد تا آن را به مقاله “مهم ترين نکات سئو سايت” اضافه کنيم. در ضمن اگر اين مقاله را مفيد ديديد، حتما آن را به دوستان خود معرفي کرده يا در شبکه هاي اجتماعي به اشتراک بگذاريد.

منبع : wpwebmaster.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *