بازاريابي‌هاي ما انسان‌ها از همان ابتداي شکل گيري تمدن‌هاي بشريت و با پيشرفته شدن دنياي مدرن و گذر از انقلاب‌هاي صنعتي، در دو نوع کلي تقسيم‌بندي مي‌شدند. اين تقسيم‌بندي بعد از هزاران سال همچنان مثل شکل اوليه خود باقي مانده است اما در اين دوران‌ها تغييراتي در مسير توسعه برداشته است. اولين نوع و رايج‌ترين آن، نوع بازاريابي‌هايي است که در يک طرف آن يک تجارت يا کسب‌وکار و در طرف ديگر يک يا چند مشتري حقيقي ساده وجود دارند. اين راه کسب درآمد با نام بازاريابي تجارت به مصرف‌کننده (Business to Consumer يا Business to Customer) خوانده مي‌شود و با نام اختصاري بازاريابي B2C (بازاريابي مصرفي) شناخته مي‌شود.

نوع دوم، بازاريابي موسوم به بازاريابي تجارت به تجارت (Business to Business Marketing) است و در آن هر دو طرف معامله تاجر يا کسب‌وکارهاي حقوقي هستند. ما در مقاله‌اي ديگر از وب‌سايت مديروب به معرفي کامل اين نوع بازاريابي پرداخته‌ايم و به شما پيشنهاد مي‌کنيم حتماً  آن را مطالعه کنيد. اما در اين مقاله قرار است نگاهي کلي به بازاريابي تجارت به مصرف‌کننده که آن را به صورت B2C مي‌خوانيم داشته باشيم. پس اگر مخاطبين و مشتريان شما مشتريان و مصرف‌کنندگان عادي و يا حتي خاص هستند، بهتر است مطالعه اين مقاله را از دست ندهيد!

بازاريابي B2C چيست و چرا توجه به آن اهميت بسياري دارد؟

اين نوع بازاريابي به اين خاطر چنين نامي دارد که طرف اول آن (تأمين‌کننده کالا يا سرويس) يک شرکت تجاري و يا حتي يک کسب‌وکار کوچک است و طرف دوم آن (خريدار يا مشتري) يک مصرف‌کننده عادي است. چنين چيزي به صورت روزانه ميليون‌ها بار در حال اتفاق افتادن در سراسر دنيا است. هر نوع خريد و فروش معمول و رايجي که يک سوي آن يک مشتري يا يک شهروند ساده باشد در اين نوع تجارت دخيل است. چنين مبحثي به ظاهر بسيار ساده و بدون پيچيدگي است و هر انساني تا کنون هزاران بار با اين نوع بازاريابي برخورد داشته است. درواقع به خاطر اينکه در حالت عادي چنين خريد و فروش‌هايي بخشي از زندگي روزمره مارا تشکيل مي‌دهند، بنابراين پيچيدگي خاصي در اين موضوع (ظاهراً) وجود ندارد. اما هرموقع بحث از “بازاريابي” باشد، مطمئن باشيد که در پشت آن مباحث زيادي وجود دارد.

به همين خاطر است که يک خريد و فروش ساده تفاوت بسيار زيادي با يک بازاريابي تجارت به مصرف‌کننده دارد! درحقيقت در نوع اول فقط يک خريد و فروش ساده انجام مي‌شود اما در نوع دوم يا نوع حرفه‌اي آن، تحقيق و پژوهش صورت گرفته و به صورت اصولي اقدام به فروش مي‌شود. همين ديدگاه به ظاهر ساده باعث شده تا خيلي از تجارت‌هاي مبتني بر کالا يا سرويس نتوانند درک صحيحي از يک بازاريابي تمام عيار داشته باشند و به دنبال آن فروش کم و ضرر و زيان زيادي متحمل کسب‌وکار اين افراد مي‌شود. زماني مي‌توان يک کسب‌وکار را يک تجارت فعال در بحث بازاريابي B2C دانست که آن کسب‌وکار از استراتژي‌ها، تاکتيک‌ها و راه و روش‌هاي اصولي پيروري کرده باشد. در غير اين صورت چه تفاوتي بين يک شرکت بزرگ تجاري با هزاران کارمند و يک مغازه کوچک وجود خواهد داشت؟ چرا که هر دو مورد از لحاظ تئوري و پيش‌فرض در حال فروش به مشتري يا همان مصرف‌کنندگان معمولي هستند.

درحقيقت اين کمپين‌ها و استراتژي‌هاي بازاريابي B2C هستند که يک کسب‌وکار را به سمت موفقيت سوق مي‌دهند؛ نه داشتن عناويني همچون فروشنده و تاجر و مواردي از اين قبيل. با توجه به اين نکات بايد اذعان داشت که براي کسب موفقيت در زمينه فروش محصولات مشتري محور، بايد از اصول و قواعدي پيروي کنيد که به شما در انجام درست کارها کمک مي‌کنند. اين اصول و قواعد و استانداردها در مجموعه‌اي کامل با عنوان “بازاريابي تجارت به مشتري يا همان B2C” خلاصه مي‌شوند. اگرچه زماني که اسم فروش محصولات به مشتريان در ميان باشد، ذهن همه ما به سمت فروشگاه‌هاي بزرگ و زنجيره‌اي و يا رستوران‌ها و بوتيک‌هاي لباس فروشي و يا حتي اتوگالري‌ها و کمپاني‌هاي سازنده خودرو و … معطوف مي‌شود، اما بهتر است بدانيد که به يمن وجود اينترنت، حالا حجم عظيم و باورنکردني از معاملات B2C به صورت آنلاين انجام مي‌شود.

طبق آمار جالبي که از سمت سازمان تجارت‌هاي جهاني در آمريکا منتشر شده است، فروش اينترنتي محصولات و سرويس‌هاي کمپاني‌ها در سال 2013 در آمريکا چيزي بالغ بر 1.5 ميليارد دلار برآورد شد. اين مقدار تا سال 2018 به بيش از 2.35 ميليارد دلار رسيده است و همچنان با سرعت بسيار زيادي در حال افزايش است. اين حجم زياد و تصاعدي نشان مي‌دهد که مسئله بازگشت سرمايه (ROI) در اين نوع از تجارت B2C نيز به مقدار قابل توجهي در حال افزايش است. در کل بايد گفت که مبحث بازاريابي تجارت به مشتري مهم‌ترين اصل بازاريابي‌هاي امروزي است و اغلب کمپاني‌ها در تلاش هستند تا راهي براي جلب توجه بيشتر مصرف‌کنندگان پيدا کنند. با اين حال، نوع اينترنتي و آنلاين B2C از حالت عادي نيز بسيار مؤثرتر است.

مواردي که در ادامه به آن‌ها اشاره مي‌کنيم راه و روش‌هايي هستند که ثابت مي‌کنند يک تجارت آنلاين B2C به چه دلايلي برتري‌هاي زيادي نسبت به بازاريابي‌هاي سنتي و قديمي دارد:
 

• پياده‌سازي کمپين‌هاي آنلاين B2C به افزايش بازديد وب‌سايت شما کمک مي‌کند:

قابليت‌هايي که يک وب‌مستر و صاحب يک فروشگاه آنلاين دارد را يک فروشنده سنتي و مغازه‌دار معمولي ندارد و نخواهد داشت. به همين دليل، اولين قدم شما براي راه‌اندازي يک تجارت آنلاين اين است که ميدانيد در حالت عادي، بازديدکنندگان زيادي از طريق کمپين‌هاي B2C براي شما وجود خواهند داشت. همچنين در بحث خريد و فروش‌هاي اينترنتي، کاربران و مشتريان وفاداري وجود دارند که در علم بازاريابي اينترنتي آن‌ها را با عنوان “مشتريان آينده‌نگر يا Prospective Customers” مي‌شناسند. اين مشتريان به نوبه خود مي‌توانند تبليغ بزرگ و يک سکوي پرتاب خوب براي فعاليت تجاري شما در بستر اينترنت باشند.

• کمپين‌هاي B2C جذب مشترکين و تبديل آن‌ها به مشتريان ثابت را آسان‌تر مي‌کنند:

استراتژي‌هاي تجارت B2C شامل راه‌ و روش‌هاي متعددي است که به شما در جذب هرچه بيشتر کاربران عادي کمک مي‌کند. بديهي‌ست هرچه تعداد اين افراد بيشتر شود، شانس شما براي جذب مشتريان ثابت و به دنبال آن افزايش فروش نيز بيشتر مي‌شود.

• معاملات تجاري آنلاين فرصت‌هاي زيادي براي تعامل نزديک‌تر با مشتريان فراهم مي‌کند:

شما با کمک استراتژي‌هاي بازاريابي آنلاين نه تنها مي‌توانيد فرصتي مناسب براي کاربران و مشتريان خود فراهم کنيد تا از نظرات، پيشنهادات و انتقادات آن‌ها بهره‌مند شويد، بلکه مي‌توانيد از همين طريق، مشتريان هدفمند خود را نيز پيدا کنيد و در مدت زمان خيلي کمتري سوددهي خيلي بيشتري داشته باشيد.

• بازاريابي B2C در بستر اينترنت به شما کمک مي‌کند تا در رتبه‌بندي‌هاي موتورهاي جستجو نيز موقعيت و جايگاه مناسبي داشته باشيد:

مسائلي از قبيل سئو ، بازاريابي محتوا و کار بر روي کلمات کليدي هدفمند، برخي از مهم‌ترين روش‌هاي کم هزينه و در عين حال بسيار کاربردي براي معرفي برند شما به دنيا است. برخلاف تجارت‌هاي سنتي که معرفي شدن شما در آن‌ها بسيار سخت و پيچيده است، در بازاريابي آنلاين مي‌توانيد به راحتي و با انجام چند استراتژي مناسب، خود را در معرض ديد هزاران کاربر مستعد تبديل شدن به مشتري قرار دهيد.

• استفاده صحيح از بازاريابي B2C به در افزايش شهرت نام برند و افزايش نرخ تبديل کمک زيادي خواهد کرد:

ما بارها و بارها اين مورد را ذکر کرده‌ايم. استراتژي‌هاي مناسب و به موقع، مي‌توانند در افزايش شهرت و اعتبار نام برند شما تأثير باورنکردني داشته باشند. همچنين اين اعتبار باعث مي‌شود تا  نرخ تبديل کاربر به مشتري (Conversion Rate) نيز به مقدار خيره‌کننده‌اي افزايش داشته باشد.

• معرفي، فروش و مديريت محصولات و سرويس‌ها در اين نوع تجارت بسيار حرفه‌اي و مفهومي است:

استفاده از بازاريابي آنلاين در تجارت B2C نه تنها به افزايش فروش شما کمک مي‌کند، بلکه به معرفي محصولات به طوري که کاربران را مجذوب کرده و اعتماد آن‌ها را جلب کند نيز منجر مي‌شود. چرا که هر کاربري قبل از اينکه اقدام به خريد يک محصول يا سرويس کند، مي‌خواهد شرايط، ويژگي‌ها و اطلاعات کافي از آن محصول داشته باشد. اينترنت به شما اين امکان را مي‌دهد تا در بهترين شکل ممکن، اين اطلاعات را به صورت متني، تصويري و يا انواع ديگر محتوا به مخاطبين ارائه دهيد. همچنين اتوماسيون‌هاي حرفه‌اي موجود در فروشگاه‌هاي اينترنتي باعث مي‌شوند تا به صورت لحظه‌اي از آمار و ارقام فروش و سوددهي‌ها مطلع شويد.

از چه راه‌هايي مي‌توان بازاريابي B2C را به خوبي پياده‌سازي کرد؟

شما به عنوان يک کسب‌وکار زماني به موفقيت مي‌رسيد که راه و روش‌هاي جذب مخاطبين را فرا گرفته باشيد و بتوانيد آن‌ها در قالب يک مجموعه تکنيک‌هاي بازاريابي پياده‌سازي کنيد. به همين منظور، روش‌ها و آموزش‌هاي مخصوصي براي شما طراحي شده است که مي‌توانيد با کمک آن‌ها مخاطبين هدفمند خود را پيدا کرده و به صورت مؤثر آنان را به استفاده از محصولات يا سرويس‌هاي خود ترغيب کنيد. اين روش‌ها و تکنيک‌هاي بازاريابي با عنوان کانال‌هاي بازاريابي B2C شناخته مي‌شوند. ما در ادامه مهم‌ترين اين موارد را به صورت يک فهرست براي شما بازگو مي‌کنيم :
 

1. بازاريابي با محتوا (Content Marketing)

همانطور که بارها و بارها به اين مسئله اشاره شد، بايد گفت که مؤثرترين روش در بازاريابي‌هاي اينترنتي بازاريابي با محتوا مي‌باشد. شما با ارائه محتواي باکيفيت هر مدل مخاطبي را به سايت خود جذب مي‌کنيد. مهم نيست فعاليت شما در چه زمينه‌اي است. مهم ارائه اطلاعات مفيد در قالب محتواي متني، صوتي، تصويري و يا ويدئويي است. محتوا اولين دليل براي انتخاب شما از بين ديگر رقبا براي کاربران است. با کمک بازاريابي محتوا مي‌توان در کنار کسب بازديد و جذب مخاطبين بيشتر، به معتبر کردن برند هم کمک کرد. اگر تا الآن اقدام به بهره‌مندي از اين نوع بازاريابي نکرده‌ايد، در اسرع وقت به سراغ آن رفته و با استراتژي‌هاي مربوط به آن به کسب‌وکار خود رونق بدهيد.

2. بازاريابي با ايميل (Email Marketing)

ايميل مارکتينگ از اولين راه و روش‌هاي بازاريابي اينترنتي بوده است و همچنان نيز جزو برترين اين روش‌ها مي‌باشد. نزديک به سه دهه از حضور ايميل‌ها در دنياي ديجيتالي امروزي مي‌گذرد و اين سيستم از همان ابتدا نقش مهمي در بازاريابي‌هاي ديجيتالي داشته است. درواقع اگر بگوئيم ايميل جزو اولين بنيان‌گذاران بازاريابي‌هاي اينترنتي بوده است اغراق نکرده‌ايم. هزاران کمپاني معتبر از اين شيوه به عنوان يکي از اصلي‌ترين راه‌هاي ارتباط با مخاطب استفاده کرده‌اند و تا کنون اخباري مبني بر تأثير نداشتن ايميل مارکتينگ منتشر نشده است.

البته زياده‌روي و بي‌دقتي در پياده‌سازي صحيح اين نوع بازاريابي تا کنون گريبان‌گير خيلي از تجارت‌ها شده است اما اين به معني بد بودن اين سيستم نيست. آمار و ارقامي که طي دو دهه اخير از سمت شرکت‌هاي تجاري که با بازاريابي با ايميل تجارت خود را رونق بخشيده‌اند منتشر شده است، نشان مي‌دهد که اگر بتوان به خوبي از استراتژي‌هاي آن استفاده کرد، اين بازاريابي اهميت و تأثير بسزايي دارد. Email Marketing بخش‌ها و استراتژي‌هاي متعددي دارد. ما در مديروب مقالات زيادي در اين رابطه منتشر کرده‌ايم که مطالعه آن‌ها را به شدت پيشنهاد مي‌کنيم.

3. بازاريابي با موبايل (Mobile Marketing)

شايد باور کردن اين موضوع که اين روزها بيش از نيمي از خريدهاي اينترنتي توسط موبايل‌ها انجام مي‌شود دشوار باشد اما اين مسئله حقيقت دارد! چنين چيزي يعني اگر تجارت شما براي موبايل‌ها بهينه‌سازي نشده باشد شما در بهترين حالت حداقل 50% بازديدهاي واقعي را از دست مي‌دهيد. احتمالاً همين نکته به اندازه کافي قانع‌کننده است و نيازي نيست که به دلايل بيشتري براي داشتن اهميت موبايل‌هاي امروزي و بحث بازاريابي با موبايل براي کسب‌وکارهاي موفق اشاره کنيم. لازم نيست حتماً يک اپليکيشن موبايلي يا يک فروشگاه موبايلي طراحي کنيد؛ همين که سايت شما به اندازه کافي با سيستم موبايل‌ها سازگار باشد اولين قدم مهم شما براي رسيدن به موفقيت در اين مسير است.

اما موبايل مارکتينگ به بخش‌هاي گسترده ديگري هم تقسيم مي‌شود که شما بايد به آن‌ها توجه کافي داشته باشيد. اين بخش‌ها شامل مواردي همچون بازاريابي با پيام‌هاي کوتاه (SMS Marketing) و توجه به بازاريابي‌هاي مختص رسانه‌هاي اجتماعي در موبايل‌ها است. اما همانطور که گفته شد، مهم‌ترين و اولين قدم شما بايد بهينه‌سازي سايت شما براي موبايل‌ها و داشتن يک سايت کاملاً واکنش‌گرا است. ما در مقاله‌اي جامع و تکميلي، به مبحث موبايل مارکتينگ پرداخته‌ايم و در آن راه و روش‌هاي توسعه بخشيدن به کسب‌وکارها از طريق موبايل‌ها را آموزش داده‌ايم.

4. بازاريابي با شبکه‌هاي اجتماعي (Social Media Marketing)

شبکه‌ها و رسانه‌هاي اجتماعي از جمله پر رفت و آمدترين جاهايي هستند که کاربران اينترنتي امروزي در آن‌ها حضور دارند. ميلياردها کاربر از سراسر دنيا در اين شبکه‌ها فعاليت مي‌کنند و همين موضوع باعث شده تا شبکه‌هاي اجتماعي به بستري بي‌نظير براي تجارت‌ها به منظور ايجاد پل ارتباطي مناسب با مشتريان و تبليغ محصولات و سرويس‌هايشان تبديل شوند. بحث اشتراک‌گذاري محتوا در شبکه‌هاي اجتماعي داغ است و بهتر است بدانيد حجم زيادي از اين محتواي به اشتراک‌گذاري شده توسط کاربران، عملاً تبليغات شرکت‌ها و کسب‌وکارهاي گوناگون است.

حضور اين تعداد بي‌شمار از مخاطبين در اين شبکه‌ها باعث شده تا شما بتوانيد در بين آن‌ها مشتريان هدفمند را پيدا کرده و از آن‌ها مشتريان وفادار بسازيد. بنابراين بايد تمرکز زيادي روي بحث شبکه‌هاي اجتماعي داشته باشيد تا بتوانيد از پتانسيل به شدت بالاي اين رسانه‌ها به نفع خودتان استفاده کنيد. ما در مقالات ديگري از مديروب به معرفي راهکارهاي کارآمد براي کسب موفقيت در اين شبکه‌ها اشاره کرده‌ايم.

5. بازاريابي با قابليت وب‌پوش (Web Push Marketing)

چند وقتيست که با پيشرفته‌تر شدن مرورگرهاي اينترنتي، قابليتي با عنوان پوش نوتيفيکيشن (Push Notifications) نيز در دسترس کاربران قرار گرفته است. اين قابليت درواقع يک سيستم اطلاع‌رساني سريع است که مي‌توان آن را روي وب‌سايت‌ها راه‌اندازي کرد تا در مواقع نياز، اعلانات دلخواه شما از اين طريق براي کاربراني که به سايت شما اجازه دريافت اين اعلانات را داده باشند ارسال شود. اين روش بعد از ابداع شدن به سرعت براي کاربردهاي تجاري مورد استفاده قرار گرفت و خيلي سريع به راهي بسيار جذاب و نوين براي مطلع کردن کاربران و مخاطبين تبديل شد.

شما هم مي‌توانيد از طريق اين قابليت، اقدام به ارسال پيام و اطلاعات ترغيب‌کننده براي کاربران و مخاطبين سايت خود کنيد. نتايج نشان مي‌دهند استفاده از پوش نوتيفيکيشن‌ها مي‌تواند تا حداقل 30% افزايش بازديد و حداقل 20% افزايش فروش را به دنبال داشته باشد. اما درست مثل بحث ايميل مارکتينگ و SMS  مارکتينگ، زياده‌روي در اين مورد مي‌تواند نتيجه عکس بدهد. اين قابليت خوشبختانه هم در مرورگرهاي دسکتاپي و هم در مرورگرهاي موبايلي قابل استفاده است. نکته جالب اينجاست که اين اطلاعات حتي در صورت بسته بودن مرورگر براي کاربران، باز هم ارسال مي‌شود.

در سيستم‌هاي خانگي (ويندوز) اين اعلانات به صورت يک نوتيفيکيشن در سمت راست پائين (محل اطلاع‌رساني‌هاي ويندوز) نمايش داده مي‌شود. در موبايل‌هاي هوشمند نيز اين اعلانات به صورت نوتيفيکيشن‌هاي معمول براي کاربر نمايان مي‌شود. براي مثال ديجي‌کالا و مجموعه اپليکيشن‌هاي اسنپ به خوبي از اين قابليت براي جلب توجه مشتريان خود استفاده کرده‌اند و تخفيفات و پيشنهادات لحظه‌اي خود را از اين طريق براي کاربران ارسال مي‌کنند.

6. تبليغات کليکي (PPC)

همزمان با فعاليت در روش‌هاي گفته شده، مي‌توانيد شرايط کسب‌وکار اينترنتي خود را با استفاده از تبليغات اينترنتي به ويژه تبليغات کليکي موسوم به PPC بيش از پيش رونق دهيد. گوگل به عنوان دارنده بزرگترين سيستم و شبکه تبليغاتي آنلاين، اين کار را براي شما آسوده مي‌کند. شما مي‌توانيد با سفارش تبليغ خود روي کلمات کليدي دلخواه، در نتايج جستجوهاي گوگل براي کلمات جستجو شده مرتبط با کلمه کليدي انتخابي شما، در صفحات اول قرار گرفته و از همين طريق صدها و هزاران کليک و بازديد دريافت کنيد.

اين حجم از بازديد شانس شما را براي جذب مخاطبين معمولي به مشتري بسيار افزايش مي‌دهد. تبليغات کليکي بيشتر براي کسب‌وکارهايي استفاده مي‌شود که بنا به هر دليلي قادر به استفاده از بازاريابي‌هاي ديگر نيستند و مايلند تا از اين طريق مخاطبين خود را پيدا کنند. اما اگر شما از تبليغات PPC در کنار ديگر بازاريابي‌ها استفاده کنيد، پيشرف چشم گير کسب‌وکار خود را خواهيد ديد.

7. راه‌اندازي کمپين‌هاي سئو

سايت شما براي ديده شدن در اينترنت به سئو نياز دارد. سئو يا بهينه‌سازي موتورهاي جستجو گسترده‌ترين مبحث در بازاريابي اينترنتي است و صدها بخش و استراتژي مختلف دارد. فرآيندها و کمپين‌هاي سئو مي‌توانند آهسته و پيوسته باشند و يا سريع و ريسکي! سعي کنيد از روش‌هايي که براي رساندن سايت شما در زمان کم به نتايج اول صفحات جستجو استفاده مي‌شوند پرهيز کنيد. اين راه و روش‌ها در مباحثي با عنوان سئوي کلاه رنگي شناخته مي‌شوند. بهتر است به خوبي با اين مسئله آشنا شويد چرا که در صورت نداشتن اطلاعات کافي در اين مورد، ممکن است سايت شما توسط موتورهاي جستجو جريمه شود.

8. برندسازي و کسب اعتبار

به عنوان آخرين نکته از اين فهرست، بايد به مسئله برندينگ اشاره کرد. مسئله‌اي که کمتر تجارتي درک صحيحي از آن دارد. برندسازي به صورت تمام و کمال منوط به نوع رفتار شما در قبال مشتريان است. اگر بتوانيد به خوبي يک پل ارتباطي صميمانه و تنگاتنگ با مخاطبين خود برقرار کنيد، قدم اصلي براي معتبر کردن برند خود را به درستي برداشته ايد. به همين منظور مي‌توانيد از بازاريابي‌هاي مرتبط مثل بازاريابي با نظرات مشتريان بهره‌مند شويد. روش‌هاي زيادي براي افزايش بازديد و رفت و آمد بازديدکنندگان از سايت شما وجود دارد اما وقتي اين روش‌ها هدفمند نباشند، پس اين حجم از بازديدهاي بي‌هدف چه سودي براي شما خواهد داشت؟ در اين شرايط تنها راه شما ايجاد يک رابطه قابل اعتماد براي کاربران است. با کمک استراتژي‌هاي مربوط به برندينگ مي‌توانيد اعتماد مشتريان را به دست بياوريد و از همين طريق مشتريان ثابت و وفادار داشته باشيد.

بازاريابي نوع مشتري به تجارت (C2B) به چه صورت است؟

اگرچه در حالت عادي و به ظاهر همه معاملات تجاري از طرف يک تجارت به يک مصرف‌کننده صورت مي‌گيرد، اما جالب است بدانيد که نوعي تجارت برعکس با عنوان بازاريابي مشتري به تجارت (Customer to Business) نيز وجود دارد که طي آن، مصرف‌کننده با ايجاد يک فرصت ارزشمند، تجارت مخاطب خود را به مشتري تبديل مي‌کند! به عنوان مثال تجارت‌هاي زيادي هستند که از مشتريان حرفه‌اي و کاربلد خود مي‌خواهند تا براي محصولاتشان نقد و بررسي تهيه کنند. سپس آن مشتري از ديدگاه يک مصرف‌کننده (ديدگاهي که اغلب تجارت‌ها نمي‌توانند به راحتي از طريق آن اقدام به توليد و ارائه محصولات کنند) شروع به بررسي و مطالعه يک محصول يا سرويس از يک کسب‌وکار مي‌کند.

در وهله اول چنين اقدامي باعث مي‌شود تا مديران آن کسب‌وکار با ديدگاه تکامل يافته يک مشتري روبه‌رو شوند و از همين طريق اشکالات، اشتباهات و توصيه‌هاي مفيدي که مصرف‌کنندگان به دنبالش هستند را متوجه شده و سپس بتوانند آن‌ها را در محصولات و سرويس‌هاي بعدي خود اعمال کنند. در قدم بعدي، اين نقد و بررسي‌ها به خود مشتريان و مصرف‌کنندگان ديگر نيز که اطلاعات کافي از محصولات آن تجارت ندارند کمک مي‌کند تا با علم بيشتري به خريد بپردازند. اين اطلاعات در اغلب اوقات آنقدر کافي هستند که مشتريان ديگر نيز با مطالعه آن بيش از پيش براي خريد آن محصول يا سرويس ترغيب شوند.

مثال بارز اين مورد را مي‌توان در شرکت‌هاي نرم‌افزاري و بازي‌سازي ديد. بسياري از اين شرکت‌ها با ايجاد بستري مناسب براي دريافت نقد و بررسي‌هاي کاربران و در ازاي پرداخت نقدي يا ديگر هداياي مشابه، از متخصصين و کاربلدهاي آن حوزه دعوت مي‌کنند تا به معرفي و بررسي محصولاتشان بپردازند. اگرچه اغلب اين نوع نقد و بررسي‌ها عمومي و بدون پرداخت هزينه نگارش مي‌شوند، اما منظور ما نقد و بررسي‌هاي جامع و کاملي است که توسط افراد متبه توليد مي‌شوند. نوع ديگر اين نوع بازاريابي براي نقد و بررسي کنندگان گدجت‌هاي ديجيتالي است.

امروزه خيلي از متخصصين فعال در حوزه IT در ازاي دريافت هزينه از سوي کمپاني‌ها، اقدام به نقد و بررسي محصولات آن‌ها (و البته با سياست‌هاي حمايتي) مي‌کنند و از جايي که کاربران دنيا به اين افراد متخصص اعتماد دارند، از طريق بررسي‌هاي آن‌ها به مشتريان آن محصولات تبديل مي‌شوند. چنين نوع تجارتي با اينفلوئنسر مارکتينگ شباهت زيادي دارد. تجارت C2B همچنين در نوع ديگري نيز وجود دارد و در آن، تجارت‌هاي مختلف ايده‌هاي خاص مصرف‌کنندگان را قبل از اينکه کمپاني ديگري آن ايده را انحصاري يا اجرايي کند، از آن‌ها خريداري مي‌کنند.

نتيجه‌گيري

بازاريابي B2C در بستر اينترنت رابطه تنگاتنگي با نکات گفته شده دارد. در حقيقت رعايت نکردن راه و روش‌هاي ذکر شده باعث مي‌شود تا شما کوچک‌ترين پيشرفتي در بحث اين نوع بازاريابي نداشته باشيد. موفقيت يا شکست در بازاريابي تجارت به مصرف‌کننده کاملاً به نوع تعاملات يک تجارت با مشتريان بستگي دارد. بنابراين تحت هر شرايطي فراموش نکنيد که تمام تلاش شما بايد جلب اعتماد کاربران باشد. اعتماد و اعتبار دو فاکتور اصلي هستند که براي کاربران بسيار با اهميت مي‌باشند. بنابراين بايد با نکاتي که در اين مقاله به آن‌ها اشاره شد سعي کنيد تا نام تجاري خود را معتبر کنيد و سپس از اين اعتبار براي جلب مشتريان جديد و ثابت کردن مشتريان قديمي استفاده کنيد.

منبع : modireweb.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *