با یک مقدمه کوتاه شروع می‌کنیم. دنیای امروز ما پر شده از محصولات مشابه با برندهای مختلف. این تنوع شخصیت برندها (آرکی تایپ) در ارائه محصولات در اغلب مواقع باعث سردرگمی شما در خرید یک محصول می‌شود و زمانی که در نهایت در بین ازدحام برندهای مختلف یک برند را شناسایی می‌کنید که از نظر کیفیت در درجه‌ی مطلوبی قرار دارد، در پوست خود نخواهید گنجید. جالب اینکه پس از خرید و لمس کیفیت واقعی محصول خریداری شده، اقدام به تعریف و تمجید از آن در محافل مختلف همچون خانواده و دوستان می‌کنید. در این حالت باید به شما درجه‌ی خوشرنگ مبشر آن برند و محصول را اعتا کرد. اما این اتفاق چگونه رقم می‌خورد؟ و چگونه شما از مشتری تبدیل به مبشر آن برند می‌شوید؟

در بازاریابی بشارتی وقتی یک مشتری نسبت به یک محصول، خدمات یا برند اعتقاد و اعتماد قوی پیدا می‌کند، یک نیروی درونی آن را به موعظه کردن و تعریف و تمجید از آن برند ترغیب می‌کند. در این حالت مشتری شما تبدیل به یک بشارت دهنده یا مبشر شده است.

بازاریابی بشارتی چگونه عمل می‌کند

تا اینجای کار متوجه شدید که چه اتفاق جالبی در امر معرفی محصولات، خدمات و برند شما افتاده است. اما نکته جالب روش بازاریابی بشارتی به نحوه‌ی انجام فرآیند است. بسیار واضح است که اگر شما در یک دوراهی قرار بگیرید، مشورت کردن و شنیدن پیشنهاد از دوستان و آشنایان را ملاک انتخاب خود قرار می‌دهید. حال فرض کنید در یک دوراهی خرید یک محصول قرار گرفته‌اید که برندهای مختلف اقدام به ارائه نمونه‌هایی از آن کرده‌اند. در این میان شنیدن پیشنهاد و مزایای برندها از طریق بازاریاب‌های خود شرکت‌های فروشنده شما را بیشتر ترغیب به خرید می‌کند یا شنیدن راهنمایی از دوستان و آشنایان نزدیک و دلسوز شما؟ در حالت دوم به دلیل آنکه صداقت در حرف اطرافیانتان را به خوبی درک و باور می‌کنید و از آنجایی که مشورت و پیشنهاد آن‌ها تنها برای صلاح شماست و هیچ‌گونه نفع مالی از طریق شرکت‌ها و برندها نصیب آن‌ها نمی‌شود، بیشتر مورد قبول شما واقع خواهد شد. بله درست متوجه شدید، در بازاریابی بشارتی هیچ‌گونه هزینه‌ای برای تبلیغات نخواهید پرداخت و از نظر بودجه نیز از تمام مدل های بازاریابی بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر است. در بازاریابی بشارتی، مشتریان خشنود شما که تبدیل به مبشران شما شده‌اند، اقدام به تبلیغ رایگان و تمجید و تعریف از برند، محصولات و خدمات شما می‌کنند. اما هرگز فراموش نکنید برای دریافت موج مثبت از بازاریابی بشارتی باید همواره و مدام در حال ارائه نوآوری‌های مورد نیاز مشتریان و بهبود کیفیت خدمات، محصولات و سرویس‌های خود به مشتریان باشید تا علاقه و اشتیاق مخاطبان و مشتریان شما برای خرید و همچنین انجام بازاریابی بشارتی شما بیشتر و بیشتر شود.

تاریخچه بازاریابی بشارتی

اصلا نیازی نیست به دوران قرون جنگ های صلیبی سفر کنید. خوشبختانه شما در زمانی زندگی می‌کنید که بازاریابی بشارتی متولد شده است. اگر بدانید که بازاریابی بشارتی را کدام برند بوجود آورده است ایستاده به افتخار آن دست خواهید زد. برندی که تنها شنیدن نام آن تحسین همه‌گان را برخواهد انگیخت. بازاریابی بشارتی توسط یکی از مدیران اسبق شرکت اپل به نام گای کاوازاکی به دنیا معرفی شده است. بله شرکت مطرح اپل. برای همین است که هرجا در مورد خرید گوشی تلفن همراه صحبت می‌شود، همه بر روی کیفیت بالای گوشی‌های اپل هم عقیده هستند. گای کاوازاکی در کتاب خود به نام هنر آغاز کردن و چگونگی به جنون کشاندن رقبا، عامل تبدیل شدن مشتریان به مبشران برند را انگیزه‌ی آن‌ها برای تبدیل  دنیا و زندگی افراد به دنیا و زندگی بهترعنوان کرده است. به همین علت است که اگر یک محصول یا برند از کیفیت بالایی برخوردار باشد و به زبان ساده‌تر برای بهتر ساختن زندگی افراد تهیه شده باشد، از استقبال مردمی بیشتری برخوردار است. البته نه استقبال از روی ناچاری، بلکه استقبال قلبی و واقعی برای مصرف محصولات آن برند.

مزایای داشتن بازاریابی بشارتی چیست؟

احتمالا تا همینجای مطالعه این صفحه متوجه شده‌اید که بازاریابی بشارتی چه ویژگی‌های ممتازی دارد. به ویژه با معرفی برند اپل به عنوان بنیان‌گذار این نوع بازاریابی. اما نه. ویژگی‌های این بازاریابی فراتر از آن چیزی‌ست که در ذهن شما در حال فوران کردن است. با هم مروری کامل بر تمامی ویژگی‌های این نوع بازاریابی خواهیم انداخت:

مشتری بیشتر در قبال خرج کرد کمتر

در اغلب موارد بهترین بازاریاب‌های برند شما، همین مبشران محصولات شما در بازاریابی بشارتی هستند. از دلایل این موضوع می‌توان موارد زیر را به راحتی درک کرد:

اما برای استخدام رایگان و ۲۴ ساعته بشارت‌دهندگان محصولات و خدمات، باید کیفیت محصولات خود را پیوسته ارتقا دهید. در این حالت در بازاریابی بشارتی و به کمک مبشران برند خود، به راحتی قورت دادن حلوا، مشتریان بالقوه‌ی شما تبدیل به مشتریان بالفعل می‌شوند. البته هرگز فراموش نکنید که همین مشتریان جدید شما با دریافت کیفیت بالای محصولات و خدمات شما، خود تبدیل به نسل جدیدی از مبشران شرکت شما خواهند شد.

مبشران رایگان و ۲۴ ساعته در بازاریابی بشارتی

از نکات بسیار قابل توجه در بازاریابی بشارتی، حضور ۲۴ ساعته و البته رایگان بشارت‌دهندگان برند شماست. مبشران محصولات شما در هر ساعت از روز و در هر موقعیت که نیاز باشد اقدام به مشاوره، ارائه توصیه و راهنمایی به دیگر افراد می‌کنند. همین موضوع ۲ مزیت بالا را برای شرکت شما به ارمغان خواهد آورد:

  1. کاهش حجم ارتباطات در تیم پشتیبانی شرکت شما برای ارائه مشاوره محصولات و خدمات
  2. تشکیل یک شبکه فعال از هواخواهان برند و محصولات شما بصورت کاملا رایگان

با گسترش و افزایش تعدد مبشران برندتان، می‌توانید با تشکیل گردهمایی‌ها و انواع و اقسام اجتماعات شکل و شمایلی قابل توجه و مناسب به سازمان مبشران خود دهید. به عنوان مثال تشکیل باشگاه مشتریان خود یکی از گزینه‌های کارآمد برای سازماندهی بشارت‌دهندگان محصولات و خدمات است. البته همیشه به یاد داشته باشید هرچند که مبشران در وهله‌ی اول بصورت رایگان اقدام تبلیغ محصولات شما می‌کنند اما حمایت کردن از آن همچون اختصاص تخفیف برای خرید آن‌ها یا انواع جوایز متنوع برای خرید، می‌تواند تعصب آن‌ها را بیشتر از قبل تقویت کرد.

نبود نقطه پایان در بازاریابی بشارتی

اگر تا به حال اقدام به راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی کرده‌اید می‌دانید که باید یک نقطه شروع و یک نقطه‌ی پایان برای آن در نظر بگیرید. اما در تبلیغات بازاریابی بشارتی اگر چه شاید بتوانید نقطه‌ی شروعی را برای آن پیدا کنید، اما اگر در فعالیت برندسازی خود به خوبی عمل کرده باشید هرگز نقطه‌ی پایانی برای آن وجود نخواهد داشت. در بازاریابی بشارتی هر مشتری تبدیل به مبشر می‌شود و مشتریان جدیدی را معرفی خواهد کرد. مشتریان جدید نیز پس از خرید و اطمینان حاصل کردن از گفته‌های مبشر قبلی، خود تبدیل به مبشر جدیدی برای برند شما خواهند شد. بصورت خلاصه تر بازاریابی بشارتی بصورت یک زنجیره‌ی بی انتها ادامه خواهد داشت. البته مادامی که شما تلاش خود را برای ارتقای کیفیت محصولات و خدمات و همچنین ارائه‌ی نوآوری‌های جدید ادامه دهید.

بی طرفانه بودن تبلیغات بازاریابی بشارتی

شاید این تیتر کمی تعجب شما را برانگیخته باشد و بگویید که مبشران بی طرفانه قضاوت نخواهند کرد بلکه روی برند خاصی اشتیاق بالاتری از خود نشان خواهند داد. اما صحبت ما اصول و قواعد تبلیغات اینگونه افراد است. بشارت دهندگان یک برند در تبلیغ محصولات و خدمات شما برگ برنده‌ی شما هستند. شاید بتوان گفت آس‌ترین برگ در دست شما. از آنجایی که این افراد از شرکت یا سازمان شما حقوقی دریافت نمی‌کنند، روش های تبلیغاتی جذب مشتری که آن‌ها برای برند شما انجام می‌دهند صادقانه‌تر خواهد بود. چرا که اطرافیان این افراد به خوبی متوجه بی‌طرفی و عدم وابستگی آن‌ها به برند‌ شما خواهند بود. از این رو تبلیغاتی که توسط مبشران صورت می‌پذیرد بسیار موفق‌تر و موثر‌تر واقع می‌شود.

دسترسی به یک بانک اطلاعاتی جامع از انتقادات و پیشنهادات

تجربه ثابت کرده است که بهترین پیشنهادات و مفیدترین انتقادات از سوی افرادی ارائه می شود که خیرخواه شما باشند. و در عرصه‌ی برندسازی چه کسی بهتر از مبشران برند شما؟ بسیاری از برندهای مطرح و بزرگ دنیا با حضور و محبوبیت در شبکه‌های اجتماعی به دنبال دریافت پیشنهادات و انتقادات بشارت دهندگان برند خود هستند. اما حضور در شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام و همانند آن، یک فعالیت دو سربرد است. چرا که با برقراری تعامل با مبشران، آن‌ها از تمامی زوایا و گوشه‌های فعالیت برند شما آگاه خواهند شد و در جذب مخاطبان هدف کمک دوچندانی به شما خواهند کرد.

چگونه بازاریابی بشارتی را تشکیل دهیم؟

کمی صبر کنید. قبل از اینکه به دنبال شروع بازاریابی بشارتی باشید، باید بدانید که این بازاریابی بصورت طبیعی تشکیل می‌شود و شروع به فعالیت می‌کند. حتی در بسیاری از مواقع در برخی از برندهای بدون هیچگونه برنامه‌ریزی قبلی این بازاریابی وارد صحنه می‌شود. اما در مسیر شروع و فعالیت مبشران برند، راهکارها و فرآیندهایی وجود دارد که می‌تواند باعث سرعت بخشیدن و بهبود آن‌ها شود. در اینجا باهم نگاهی به برخی از این راهکارها می‌اندازیم:

خدمات پس از فروش، نقطه‌ی عطف بازاریابی بشارتی

تعامل با مشتریان از بهترین ترفندها برای تبدیل مشتریان به مبشران برند است. همواره به یاد داشته باشید که برندی در عرصه‌ی برندسازی به موفقیت خواهد رسید که به بازخورد مشتریان در استفاده از خدمات و محصولات خود گوش دهد. با این حرکت شما با یک تیر دو نشانه را خواهید زد. یک آنکه از نقاط ضعف و قوت محصولات و خدمات خود نسبت به رقبا آشنا خواهید شد و دوم آنکه به مشتریان خود نشان خواهید داد که برای آن‌ها اهمیت بالایی قائل هستید. قدم برداشتن در راستای حل مشکلات مشتریان و اهمیت دادن به آن‌ها باعث می‌شود که مشتریان شما احساس بسیار بهتر و قوی‌‌تری نسبت به برند شما پیدا کنند. این احساسات همان نیروی محرکه‌ای‌ست که مشتریان شما را به مبشران برند تبدیل خواهد کرد.

از کارکنان و کارمندان خود غافل نشوید

شاید بیراه نیست اگر بگوییم رضایت کارمندان و کارکنان مهم‌ترین اولویت در هر بیزنس و تجاری است. چرا که کارمندان شما همان افرادی هستند که بصورت مستقیم با مشتریان شما در ارتباط هستند. در صورت عدم رضایت کارمندان از وضعیت مدیریت یا موارد دیگر، ارتباط آن‌ها با مشتریان دچار مشکل خواهد شد. در مورد بازاریابی بشارتی نیز، اگر مشتریان با برخورد سرد کارکنان شما مواجه شوند دچار دلزدگی خواهند شد و رضایت خود را از برند شما از دست خواهند داد. بنابراین این دسته از مشتریان هرگز تبدیل به مبشران شما نخواهند شد.

آسان‌سازی، کلید باز کردن قفل بازاریابی بشارتی

ما در حال حاضر در دنیای مدرن ارتباطات زندگی می‌کنیم. دنیای راحت و سهلی که زندگی بشر را آسان نموده است. به همین منظور هرگونه پیچیدگی در امر خرید و فروش محصولات، ارتباط با پشتیبانی، تعامل با مشتریان و مبشران و … باعث دلزدگی افراد در استقبال از برند شما می‌شود. در بازاریابی بشارتی نیز این موضوع صادق است. باید در همه حال زمینه اشتراک گذاری تولید محتوای سایت خود را برای مبشران آسان‌سازی کنید. به عنوان مثال داشتن یک وبسایت با سئو بالا که کاربر در استفاده از آن دچار سردرگمی نشود می‌تواند خشنودی مبشران شما را به همراه داشته باشد. خرید آسان و بدون دغدغه، اشتراک گذاری آسان محتوا در شبکه‌های اجتماعی، ارتباط سریع و مطمئن با پشتیبانی و… از جمله مواردی است که باید برای مخاطبان شما به ساده‌ترین و راحت‌ترین حالت ممکن انجام شود.

صداقت اصل اساسی بازاریابی بشارتی

هیچ بار کجی به مقصد نخواهد رسید. در صورتی که از اصل صداقت برای معرفی محصول و برند خود استفاده نکنید، شکست شما در بازاریابی بشارتی حتمی خواهد بود. وقتی مخاطب شما پس از خرید از شما احساس فریب‌خوردگی کند علاوه بر آنکه دیگر به سراغ شما نخواهد آمد، از تبلیغ شما نیز بطور کلی منصرف خواهد شد. برای همین موضوع است که در اصول تبلیغ نویسی شرکت‌های بزرگ دقت و ظرافت خاصی دیده می‌شود. چرا که آن‌ها بر روی بازاریابی بشارتی برای فروش محصولات خود بسیار حساب می‌کنند و قصد ندارند با یک کوتاهی و یا سهل‌انگاری در معرفی محصولات و خدمات، این موقعیت عالی را از دست بدهند.

حل مشکل مشتریان ناراضی

در مقابل اهمیت دادن به مشتریان و بازخورد آن‌ها، عدم توجه به مشکلات مشتریان در حوزه‌ی بازاریابی بشارتی باعث می‌شود که هرآنچه رشته‌اید، پنپه شود. افراد ناراضی به مقابله با مبشران برند شما بر خواهند آمد. نارضایتی آن‌ها باعث کند شدن بازاریابی بشارتی شما یا حتی از بین رفتن آن می‌شود. چرا که در تحقیقات ثابت شده است که تبلیغات منفی بسیار سریع‌تر از تبلیغات مثبت بر روی یک برند و فعالیت برندسازی آن تاثیر می‌گذارد. اما نباید نگران بود. چرا که از همین مشتریان ناراضی می‌توان متعصب‌ترین مبشران را ساخت. کافی‌ست که در سریع‌ترین زمان ممکن به برطرف کردن مشکلات و نارضایتی این دسته از مشتریان اقدام کنید و تدابیری را در نظر بگیرید که این مشکلات دیگر برای این دسته از مشتریان رخ ندهد. همین موضوع باعث می‌شود که این افراد ناراضی با دریافت خدمات شما تبدیل به مبشرانی پر اشتیاق شوند و به تعریف و تمجید خدمات و محصولات شما بپردازند.

تعامل با مشتریان در شبکه‌های اجتماعی

یکی از نکات مهم در برندسازی فراهم کردن یک بستر مناسب برای تعامل پیوسته با مخاطبان و مشتریان است. حضور در شبکه‌های اجتماعی بدون ایجاد مزاحمت برای مخاطبان و مشتریان، می‌تواند همان فاکتوری باشد که مشتریان شما را به مبشران تبدیل خواهد کرد. در این زمینه گوش دادن به شکایات مشتریان، انتقادات و پینشهادات آن‌ها می‌تواند سکوی پرتاب شما برای پیشرفت در بازاریابی بشارتی باشد. البته از همه این موارد به کنار، طرح سوالات خاص و البته مورد نیاز از جانب شما و شرکت کردن مخاطبان و مبشران در پاسخگویی به آن، می تواند میزان تعامل و صمیمیت مبشران با شما را افزایش دهد. این طرح سوالات باعث می‌شود تا افراد بیشتری از طریق مبشران شما وارد صحنه شوند و اقدام به پاسخگویی و شرکت در تعاملات کنند. افرادی که در آینده‌ی نزدیک تبدیل به مشتری و سپس به مبشران جدید شما خواهند شد.

رقبا را از گود خارج کنید

نیاز آنچنانی به توضیح نیست. شما تنها زمانی می‌توانید در بازاریابی بشارتی موفق شوید که برند شما یا محصولات و خدمات شما حرفی برای گفتن داشته باشند. باید کیفیت محصولات شما آنچنان فاصله‌ای از سایر رقبا گرفته باشد که مخاطبان شما به خودی خود تبدیل به مبشران برند شما شوند. اما گاهی پیش می‌آید که مدیران شرکت‌ها یا صاحبان برندها در سردرگمی آن بسر می‌برند که چگونه باید کیفیت محصولات را ارتقا داد؟ چگونه می‌توان رقبا را شکست داد؟ از ابتدای همین مقاله تا همینجا چندین بار صحبت استفاده از پیشنهادات و انتقادات مشتریان و حتی مبشران برند را کردیم. بهترین جایی که می‌توانید متوجه ایرادات خود شوید فقط نقطه نظرات مبشران و مشتریان است. آن‌ها چون برای محصولات و خدمات شما هزینه می‌کنند، با دقت و وسواس بیشتری آن‌ها را وارسی می‌کنند. بنابراین انتقادات و پیشنهادات آن‌ها همان چیزی‌ست که شما در مراحل ارتقای کیفیت محصولات خود کم دارید.

جمع بندی بازاریابی بشارتی

روش های سنتی بازاریابی از قبیل بازاریابی عصبی و بازاریابی چریکی همگی مبتنی بر هزینه و خرج کردن مقداری از سرمایه‌ی شرکت بوده است. اما با ورود بازاریابی بشارتی تمامی برند‌ها به تکاپو افتاده که چگونه از این قابلیت شگفت‌انگیز و رایگان بازاریابی برای فروش محصولات خود استفاده کنند. مبشران بصورت کاملا رایگان و از روی شوق و علاقه‌ای که از برند، محصولات و خدمات شما دریافت می‌کنند اقدام به تبلیغ برند شما می‌کنند. برای جمع‌بندی باید نگاهی به آمار و ارقام بازاریابی بشارتی انداخت:

علاوه بر این موارد با توجه به مزایای این نوع بازاریابی باید گفت که در فعالیت برندسازی، برندی به موفقیت دست پیدا خواهد کرد که اصول کمپین تبلیغات خود را بر پایه‌ی بازاریابی بشارتی بنا کرده باشد. وگرنه بسیار برندها بوده‌اند که با هزینه‌های بسیار به شهرت رسیده‌اند اما پس از مدتی در گردونه‌ی رقابت با سایر برندها، از صفحه‌ی روزگار محو شده‌اند

منبع : binahayateam.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *