بازاریابی نفوذی (Influence Marketing) که به آن بازاریابی نفوذ گرا هم میگویند .

یک روش بازاریابی بر مبنای اثر گذاری بر روی افراد با نفوذ در بازار هدف است.اما این نفوذ چگونه انجام میشود؟ در این روش ما به صورت کاملا حرفه ای (نه مانند توضیحاتی که برای مردم عادی میدهیم. زیرا این ها افراد عادی نیستند و درست به اندازه ما درباره محصولات از این قبیل اطلاعات دارند) به توضیح و معرفی محصول خود برای افراد پرچم دار این بازار میپردازیم و همه مزایای آن را نشریح می کنیم.

هنگامی که این افراد محصول ما را پسندیدند و تایید کردند،آنها را متقاعد میکنیم که این محصول را حمایت کنند.زیرا این افراد صاحب نفوذ زیادی در این بازار هدف میباشند و متقاعد کردن آنها به معنی متقاعد کردن حجم زیادی از بازار است.

فرض کنید محصولی که مد نظر ماست یک کفش طبی مخصوص است که با فناوری های جدید ساخته شده.تولید کننده های رده بالا کفش ،افرادی هستند که ما باید آنها را جذب کنیم.این افراد میتوانند حامیان بسیار خوبی برای محصول ما باشند زیرا کار های زیادی از دستشان بر می آید و میتوانند محصول ما را به تولید کننده های جزء و واسطه ها معرفی کنند.از این طریق محصول ما حمایت ویژه ای دارد چیزی که دیگر رقبا آن را ندارند.البته نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که رقبای شما برای اینکه این فرصت را از چنگ شما در بیاورند هر کاری میکنند حتی اگر شده حامیان شما را با قیمت بالا تری بخرند پس در انتخاب افراد معتمد و مورد اطمینان دقت کنید.

اسم این نوع بازاریابی نفوذی است.یعنی علاوه بر این که میتوانند راه را برای شما هموار کنند،میتوانند نقش یک نفوذی را هم داشته باشند.چون در بازار کار هستند و شاهد فعالیت رقبای شما در بازاری که انتخاب کرده اید.اگر اعتماد آنها را جلب کنید رقبای شما همیشه عقب میمانند زیرا به لطف افراد صاحب نفوذ شما همیشه از فعالیت های رقبای خود آگاه هستید و در یک گام جلوتر قرار دارید.پس دیدید که نفوذ روی افراد مهم بازار چه تاثیراتی میتواند بر روی فروش محصول شما داشته باشد.این روش یکی از روش های بازاریابی غیر مستقیم محصوب میشود زیرا شما به صورت مستقیم با مشتری های خود در ارتباط نیستید.

چرا از بازاریابی نفوذی استفاده کنیم؟

شبکه های مجازی میتواند بخش بزرگی از استراتژی بازاریابی شما باشند. در واقع شبکه های مجازی یک بازاریابی دهان به دهان مدرن اند. و مشتریان روز به روز اعتماد بیشتری به آن میکنند. بر طبق تحقیقات Hupspot . ۷۱ درصد مشتریان وقتی محصولی از طریق شبکه های مجازی معرفی میشود احتمال خرید کردنشان بیشتر است. ۹۲ در صد وقتی تصمیم به خرید میگیرن به تاثیرگذاران یک برند اعتماد میکنند. روشهای تبیلغات سنتی دیگر نفوذی مثل سابق ندارند جاییکه پای تاثیرگذاران شبکه های مجازی در میان است.

مخاطب بازاریابی شما چه کسانی هستند؟

ممکنه شما یک نظر محکم داشته باشید در مورد اینکه مخاطبان واقعی محصول شما چه کسانی هستند اما عجله نکنید الان زمانیست که باید عمیقتر به موضوع نگاه کنید. کسی که مخاطب شما بیشتر با او در ارتباط است را پیدا کنید. به اشتراک گذاری ها و ریتوییت ها را چک کنید و نگاه کنید چه کسی بیشتر پست های شما را به اشتراک میگذارد. بازاریابی نفوذی مخصوصا در جذب جمعیت جوان تاثیرگذارتر است.بنابراین به این نکته توجه ویژه داشته باشید اگر این قشر جامعه برایتان مهمتر هستند نسبت به بقیه.

برای پیشرفت در بازاریابی نفوذی به چه افراد یا تاثیرگذارانی نیاز داریم؟

به طور کلی، زمانی که درباره نفوذگران (تاثیرگذاران) صحبت می کنیم، آنها را به ۳ سطح بر اساس دستاوردهای بالقوه خود تقسیم می کنیم. برای سهولت، همه آنها در اینجا یکسان رتبه بندی شده اند مانند:

۱. افراد مشهور:

اینها بزرگترین نقش را دارند و احتمالا یک برند برای خودشان به حساب می آیند. بازیگران سینما و تلویزیون، ورزشکاران،ستاره های موسیقی و مدیران شبکه های اجتمعای با بیش از یک میلیون فالوعر.

۲. تولید کننده های محتوی:

اینا تاثیرگذاران سطح کلان شما هستند. روزنامه نگاران، بلاگرها، کارشناسان مشاغل مختلف و سایر تولید کننده های محتوی بین ۱۰ هزار تا یک میلیون فالوئر در این دسته قرار میگیرند.

۳. افراد عادی با فالوئرهای بالا:

این دسته جز سطح پایین ترین دسته های تاثیرگذاران هستند. ولی تعداد این دسته به نسبت دو دسته قبلی بیشتر است. با ۵۰۰ تا ۱۰۰۰۰ فالوئر میتوانند بعنوان کارمند شرکت و کسب و کار شما و یا حتی مشتریان صوتی شما باشند. شما میتوانید مشتریانه روزانه خود را دز این دسته جای دهید و آنان را تشویق کنید که برای شما تولید محتوی کنند.

چگونه به تاثیر گذاران دست پیدا کنیم؟

۱. خواندن بلاگ ها:

اولین قدم برای جستجوی آنلاین، جستجوی موضوع کسب و کار شماست.کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کارتان، صنعت و محصولا ت مربوطه را جستجو کنید. همینطور کلمه «بلاگ» برای پیدا کردن بلاگ هایی که احتمال کلیک کردن آنها بیشتر است. سپس شروع به خواندن کنید. دنبال پوسترهای موثر بگردید همینطور کسانیکه به انها لینک داده اند.بعد مدتی شما باید متوجه شوید چه کسی ایجاد کنند و چه کسی توزیع کننده است.

۲. هشتگ ها رو دنبال کنید:

شما همچنین می توانید همین کار را با #hashtags انجام دهید. جستجو برای هر کسی که احساس می کنید ممکن است مناسب باشد، برای یافتن افراد شایع که درباره آنها در توییتر، Pinterest و Instagram صحبت می کنند.

۳. رقابت ها را بررسی کنید:

چشم از رقبایتان برندارید و عملکرد آنها را زیر نظر بگیرید گرچه شما قصد کپی کردن از آنها را ندارید.چک کنید چه کسی درگیر با برند آنها در شبکه های مجازی میباشد . وبلاگ و مقاله ای که به ان لینک داده اند را بررسی کنید.اگر اخیرا کمپین های نفوذی داشته اند چک کنید با کدام صنایع کار میکنند. شما می توانید یا برای افراد در یک منطقه مشابه جستجو کنید یا برای کسی که در صنعت مخالف قرار دارد، تا به یک بازار هدف دیگر برسید.

۴. ارتباط ساختن از طریق لینکداین:

لینکداین برای ارتباط ساختن است. پس ارتباط بسازید. تنها یک کلید واژه یا یک عبارت مرتبط جستجو کنید شما باید تعداد زیادی از افرادی که با بازار کسب و کار شما مرتبط هستند را پیدا کنید

۵. شبکه مجازی مربوط به خودتان را بررسی کنید:

چه کسی بیشترین درگیری (تعامل) با شما و محصولتان را دارد، صرفا یک پست را نگاه نکنید ببینید چه کسی از طریق چندین شبکه اجتماعی با شما در تعامل است. به دنبال لایک ها و بازنشر ها منفعل و بی حس و حال نباشید. افرادی را پیدا کنید که بصورت اکتیو شما را دنبال میکنند و با شما در تعامل هستند.

منبع : tedsa.ir  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *