بازاریابی وفاداری (loyalty marketing) یعنی تاثیر بر مشتریان جاری کسب و کار. بازاریابی وفاداری یکی از روش های هست که می توانید مشتریان را به مشتریان وفادار تبدیل کنید البته منظور از مشتری جاری به معنای مشتری موجود یا بالقوه نیست، بلکه به معنای مشتری است که همین الان در محل کسب و کار مشغول خرید یا بازدید است. چه در دنیای واقعی و چه در دنیای مجازی.

بازاریابی ترفند هایی دارید که شاید مهم ترین این ترفند ها وفادار کردن مشتری به محصول بازاریابی شده است. می شود این چنین گفت این درجه ای بسیار بالا برای موفقیت یک بازاریاب محسوب می شود.

بازاریابی وفاداری:

بازاریابی وفاداری (loyalty marketing) راهبرد خود را برای برگشت مشتریان حال حاضر کسب و کار قرار می‌دهند. بازاریابی وفاداری با انتخاب مشتریان حال حاضر به عنوان جامعه هدف خود، برگشت این مشتریان را هدف یک مرحله مهم برای موفقیت خود در این حرفه قرار می‌دهد.

هدف از بازاریابی وفاداری ایجاد نوعی اعتماد در بین مشتریان دائمی، با دادن پاداش به مشتری و در مقابل انجام تجارت به صورت دائمی با یک شرکت می باشد. به این دلیل از مشتریان حال حاضر در بازاریابی وفاداری استفاده می کنند که ارزان تر و دسترسی به آنها راحت تر است.

به همین علت در این نوع بازاریابی با انتخاب یک برنامه وفاداری مناسب می توان با کمترین هزینه، بیشترین اثربخشی را به دست آورد. از مهم ترین کسانی که در مورد بازاریابی وفاداری سخن گفته می شود به تعریف ریچارد اولیور (1999) از وفاداری مشتری است:

تعهدی قوی از سوی مشتری برای خرید مجدد یک محصول یا خدمات برتر در آینده، حتی با وجود تبلیغات رقبا

اشاره کرد.

به عبارت دیگر احتمال بازگشت یک مشتری جاری تحت تاثیر بازاریابی وفاداری، بسیار بیشتر از احتمال ورود یک مشتری بالفعل یا بالقوه به کسب و کار در اثر سایر روش های بازاریابی است.

بازاریابی وفاداری قدرت و تمرکز خود را بر روی تاثیر هر چه بیشتر روی مخاطب می گذارد. سخت است تا به این درجه از موفقیت در بازاریابی رسید ولی در صورت موفقیت در این روش شما موفقیتتان را برای  طولانی مدت می توانید، تضمین می کند.

در بازاریابی وفاداری نباید چنین برداشت کرد که هیچ استراتژی برای بازگشت مشتریان قبلی و یا جذب مشتریان جدید وجود ندارد. بدین علت که در بازاریابی وفاداری با تعریف پیشنهاد ها و هدایای شگفت انگیز برای مشتریان وفادار، نه تنها جذب مشتریان جدید بسیار راحت تر ازاتفاق می‌افتد، بلکه مشتریان وفادار حاصل از این نوع بازاریابی به عنوان ترویج دهنده و مبلغ کسب و کار نقش بسیار پررنگی را در بازاریابی دهان به دهان بازی می کنند.

۱. به مشتریان خود هدیه دهید:

یکی از راه های خیلی موثر در وفادار کردن مشتری این است که به آنها امکان استفاده از محصولات و خدمات را به صورت محدود را ارائه دهید. مطمئن باشید که با این کار حتی مشتریان قدیم شما نیز باز می گردند و به خرید محصولتان تشویق می شوند.

۲. محصولات آزمایشی ارائه دهید و مشتریان خود را ارزیابی کنید:

اگر سرویس اشتراک محصول شما قیمت بالایی دارد و یا نرخ خدمات و محصولتان زیاد است، می توانید برای مدتی، محصول و یا خدمات خود را به صورت آزمایشی در اختیار مشتریان قرار دهید. این کار موجب آشنایی مشتریان با محصول شما خواهد شد.

۳. باشگاه مشتریان وی آی پی راه اندازی کنید:

شما با راه اندازی یک باشگاه مشتریان، به آنها حس خوبی القا می کنید طوری که انگار عضوی از مجموعه شما هستند. البته دقت کنید که نباید در ازای عضویت در باشگاه، از مشتریان هزینه ای دریافت کنید و شرایط استفاده از مزایای آن نیز نباید سخت و پیچیده باشد، سعی کنید برای اعضای باشگاه امتیازات ویژه و تخفیفات فوق العاده ای در نظر بگیرید.

۴. اشانتیون ارائه دهید:

یکی از راه های موثر برای تشویق مشتریان به خرید این می تواند باشد که به مشتری در ازای خرید یک محصول، یک نمونه از دیگر محصولاتتان را هدیه دهید و یا تخفیف قابل توجهی برای او در نظر بگیرید.

۵. کارت وفاداری صادر کنید:

بسیاری از کسب و کار ها از کارت وفاداری به منظور پیگیری مشتری و اهدای پاداش به او استفاده می کنند. در این حالت اگر مشتری خرید بیشتری انجام داد، امتیاز بیشتری دریافت کند و می تواند با ارائه کارت خود از تخفیف ویژه وفاداری برخوردار شود.

۶. نظرسنجی از مشتریان را در برنامه خود قرار دهید:

نظرسنجی از مشتریان یک راهکار عالی برای دانستن نظر مشتریان در مورد محصولتان است. بازاریاب با این روش می تواند متوجه شود که مشتریان چه انتظاراتی دارند و در جهت رفع این انتظارات در تلاش باشند. روش های مختلفی برای طرح نظرسنجی وجود دارد که شما می توانید از طریق آنها یکی را انتخاب کنید.

۷. امکان رایگان بروزرسانی ایجاد کنید:

اگر کار شما در زمینه نرم افزار است، می توانید با به روزرسانی های منظمی که برای نرم افزارتان تدارک  می ببینید و به طور رایگان در اختیار مشتریان قرار می دهید مشتری را جذب کنید.

۸. تبریک سالروز تولد و یا سالگرد ازدواج را فراموش نکنید:

نرم افزارهای ارتباط با مشتریان به راحتی می توانند بانکی از اطلاعات مشتریانتان تهیه کنند تا شما بتوانید در سالروز تولد و یا سالگرد ازدواج آنها را غافلگیر کنید. این غافلگیری می تواند به سادگی ارسال یک پیام زیبا و یا یک هدیه کوچک باشد. با این راهکار شما می توانید مطمئن باشید در ذهن مشتری ماندگار خواهید شد.

۹از مشتریان وفادار خود در شبکه های اجتماعی قدر دانی کنید:

شبکه های اجتماعی روشی عالی برای تشویق تعامل مشتریان از طریق محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC) برای شما فراهم می کنند.

10. به شریک تجاری فکر کنید:

بازاریابی وفاداری می تواند فراتر از زمینه کسب و کار شما باشد. شما می توانید از طریق همکاری با فروشگاه ها و کسب و کارهای محلی امتیازات ویژه ای برای مشتریان خود و دیگر کسب و کارها ایجاد کنید. بدین حالت که شما نه تنها موفق شده اید نظر مشتریان خود را جلب کنید بلکه مشتریان آن کسب و کار را نیز جذب می کنید.

11. بازی سازی کنید:

بازی سازی (Gamification) یک راهکار عالی برای تعامل بیشتر با مشتریان است. شما با این روش می توانید از مشتری خود بخواهید لینک اشتراک اختصاصی خود را در فضای مجازی منتشر کنند تا امتیاز دریافت کنند و بتوانند از امکانات بیشتری برخوردار شوند.

چه کسانی از بازاریابی وفاداری استفاده می کنند؟

صنایع گردشگری یکی از توسعه دهندگان اصلی برنامه های وفاداری مشتری هستند و همواره در تلاش برای ارائه‌ این برنامه ها به مشتریان خود هستند. شرکت های هواپیمایی برنامه های FFP را ارائه‌ می‌دهند. هتل ها با همین راهکار برنامه هایی برای مشتریان دائمی خود را دارند.

مشتریان به واسطه پروازها و اقامت در هتل ها امتیاز کسب می کنند و می توانند با استفاده از این امتیازات در آینده از تخفیف هایی برخوردار شوند.

موسسات مالی ارائه دهنده کارت اعتباری یکی از دیگر از استفاده ‌کننده ‌های اصلی برنامه‌ های وفاداری هستند. به عنوان مثال با دادن امتیاز، جایزه های نقدی و دیگر پاداش ها در زمانی که شما خرید خود را با استفاده از آن کارت انجام  بدهید.

آن ها اغلب با دیگر کسب و کارها (نظیر صنایع گردشگری) شریک هستند و اغلب تخفیف های خاصی را برای خرید در مکان های خاص ارائه می ‌کنند.

علاوه بر موسسات مالی و گردشگری برنامه های بازاریابی وفاداری مشتریان در میان فروشگاه های مواد غذایی نیز رایج هستند. حدود نیمی از این فروشگاه ها برای پاداش دادن به مشتریان وفادار خود، از نوعی کارت عضویت مخصوص خود استفاده می ‌کنند. رستوران ها نیز از این روش استفاده می ‌کنند.

چرا گفته می شود مشتری های وفادار نبض کسب و کار هستند؟

بیش فروش و فروش مکمل:

این دو تكنیک فروش برای بیزینس به طور قطع بسیار مهم و سودآور است و فروش مكمل در گسترش بیزینس و خدمات نقش اساسی دارد. اما وفاداری مشتریان چه كمكی به این موضوع می كند؟

بر اساس آمار رسمی و معتبر سایت Marketing Metrics احتمال بیش فروش و فروش مکمل برای مشتریان وفادار شما 60 تا 70 درصد است. در حالی که همین آمار برای مشتریان جدید بین 5 الی 20 درصد هست. اما چرا این اتفاق پیش می آید؟

در حقیقت باید بدانید مشتریان وفادارتان از قبل به شما اعتماد دارند و راحت تر پیشنهادات شما را قبول می‌كنند و تمایل خود را برای خرید نشان می دهند. به همین علت شما می توانید از این فرصت به نفع خود استفاده کنید و بهره بیشتری ببرید كه علاوه بر محصولات و یا خدمات اصلی خود، چیزهای دیگری نیز به آنها بفروشید این نکته ضروری است با استفاده از این راهکار شما بدون هزینه كردن برای ایجاد بازار جدید، تبلیغات، بازاریابی و جذب مشتری جدید، می توانند حجم فروش و درآمد خود را افزایش دهند.

كاهش هزینه های ماركتینگ از دیگر فواید مشتریان وفادار است چرا که تبلیغات دهان به دهان (word of mouth marketing) یکی از بهترین انواع تبلیغات است برای اطاعات بیشتر از استراتژی دهان به دهان می توانید به مقاله انواع استراتژی بازاریابی مراجعه کنید و برای تمام تجارت ها اثر خیلی مثبتی دارد و می تواند بازخورد خیلی خوبی داشته باشد.

زیرا ما به كسانی كه می شناسیم به آنها اعتماد داریم و وقتی آنها چیزی به ما پیشنهاد می‌كنند، خیلی راحت تر قبول می كنیم. تبلیغات دهان به دهان همواره یكی از مهمترین ابزار های ماركتینگ است. که این ابزار، آگاهی (Awareness) در مورد برند را بسیار بالا می برد.

ضمن اینكه مشتریان را با برند درگیر كرده و مشتری احتمالی ایجاد می‌كند. در عصر دیجیتال امروز، بستر لازم برای این ابزار بیشتر از قبل آماده است. در تبلیغات دهان به دهان این مشتری وفادار است که نقش حیاتی را برای شما بازی می کنند، زیرا كه آنها  هستند كه برای برند شما ذوق و اشتیاق دارند و به آن علاقه نشان می دهند.

به همین دلیل در مورد آن صحبت می‌كنند و تجربه هایشان را برای همه و حتی در فضای مجازی به اشتراک می گذارند. می توانید  برای پی بردن به قدرت و اثربخشی تبلیغات دهان به دهان نگاهی به رشد شركت های بازاریابی شبكه ای بیاندازید.

مورد دیگر که می تواند نشان دهنده اثر مثبت مشتریان وفادار در روند کسب و کار باشد می توان از كاهش هزینه خدمات نام برد. مشتریان وفادار بسیار از نظر هزینه خدمات به‌ صرفه هستند. چرا که آنها با محصولات و خدمات شما آشنایی دارند و این باعث می شود مشكلات و مسائل خود را به راحتی حل كنند، چه خودشان و چه از طریق سیستم های خودکاری که شما برای خدماتتان دارید؛ مثلا سوالات رایج و این می تواند در روند کار و همچنین صرف هزینه و بهره وری بیشتر خیلی تاثیر گذار باشد.

منبع : mbainfinity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *