بازاریابی C2B مدل سنتی بازاریابی را دگرگون کرده است. در رویکرد تجاری C2B کسانی که معمولاً کاربران نهایی هستند، محصولات و خدماتی را تولید و ایجاد می‌کنند که توسط مشاغل و سازمان‌هایی که خودشان از آن‌‌ها خرید می‌کنند، مصرف می‌شود! معمولاً افراد انتظار دارند تعداد زیادی وب‌‌سایت تجارت الکترونیک برای ارائه کالا و خدمات وجود داشته باشند و از آن‌‌ها خرید کنند، مدل کسب و کار C2B طرز تفکر مردم در مورد تجارت را کاملاً تغییر می‌دهد. در این رویکرد، سازمان پول را به‌‌جای مشتریان بر روی یک کالا، خدمات یا ایده سرمایه‌‌گذاری می‌کند.

نمونه‌های مدل کسب و کار C2B

  1. یک آشپز وبلاگ‌‌نویس که برای تبلیغ محصولات آشپزی خود در وبلاگ به یک شرکت آشپزخانه صورت‌‌حساب می‌دهد.
  2. یک وبلاگ‌‌نویس فناوری که تبلیغات خدمات یک شرکت را در ازای سود به مخاطبان خود نشان می‌دهد.
  3. ارائه‌‌دهندگان خدمات که به‌‌صورت آنلاین با تولیدکنندگان محتوا، مدیران رسانه‌های اجتماعی، برنامه‌‌نویسان یا مدیران برند تجاری همکاری می‌کنند.
  4. عکاسانی که تصاویر خود را در وب‌‌سایت‌های تجارت‌‌ الکترونیک طراحی‌‌شده برای فروش عکس‌‌ها می‌فروشند.
  5. کاربران رسانه‌های اجتماعی که به تکمیل نظرسنجی‌‌ها یا تبلیغ محصولات و خدمات می‌پردازند.
  6. فروشگاه‌های بزرگی که تنها به‌‌صورت آنلاین فعالیت می‌‌کنند، مشتریان را برای تبلیغ محصولات و خدمات خود استخدام می‌نمایند.

مزایا و معایب رویکرد تجاری C2B

هر مدل تجاری مزایا و معایب خاص خود را دارد. در ادامه برخی از مزایای این مدل کسب‌وکار را ذکر می‌‌کنیم:

1.               مزایا

2.               معایب

نمونه‌هایی از بازاریابی C2B

در بازاریابی B2C شرکت‌ها از تمایل مشتریان برای نام‌‌گذاری قیمت‌های خود یا ارائه اطلاعات یا تبلیغات برای شرکت‌‌های خود بهره‌‌مند می‌شوند؛ درحالی‌‌که مصرف‌‌کنندگان از انعطاف‌‌پذیری، پرداخت‌‌های مستقیم یا کالاها و خدمات رایگان یا قیمت‌‌های پایین سود می‌برند. در ادامه نمونه‌های این مدل بازاریابی را بسط داده‌‌ایم:

·                     حراج‌های معکوس

مزایده‌های معکوس به مشتریان امکان انتخاب قیمت پیشنهادی خود هنگام خرید یک محصول یا خدمات را می‌‌دهد.

·                     بازاریابی وابسته

بازاریابی وابسته به کاربران نهایی (اغلب شامل اینفلوئنسرها، وبلاگ‌‌نویسان یا نویسندگان) امکان می‌دهد تا درازای دریافت هزینه به‌منظور تبلیغ کالاهای خاص به سیستم‌های تجاری خود وام دهند؛ به‌‌عنوان‌‌مثال، یک شرکت موادغذایی از یک وبلاگ‌‌نویس غذا درخواست قراردادن دستورالعمل غذایی جدید در وب‌‌سایت خود می‌‌کند. پس از هر پیوندی که وبلاگ‌‌نویس از آن محصول در وب‌‌سایت خود داشته باشد، شرکت بخشی از فروش‌‌های حاصل از دستور‌‌العمل موردنظر را به وبلاگ‌‌نویس می‌‌دهد.

مطالعه بیشتربازاریابی B2B

·                     تبلیغات

تبلیغات به کاربران نهایی امکان دریافت هزینه با کلیک بر روی تبلیغات سایر شرکت‌ها که در وب‌‌سایت آن‌‌ها نمایش داده می‌شود را می‌‌دهد. در ادامه نمونه‌‌هایی از سایت‌‌های دارای این قابلیت را نام می‌‌بریم:‌‌

وب‌‌سایت‌ها:

  1. Google AdSense
  2. CJ Affiliate
  3. Amazon Associates

وب‌‌سایت‌های تجارت الکترونیک:

  1. FacebookAds
  2. InstagramAds

·                     فریلنسر (کار آزاد)

رویکرد تجاری C2B به فریلنسرها نیز کمک شایانی می‌‌کند. در ادامه برخی از سایت‌‌های تعامل بازاریابان C2B با فریلنسرها را ذکر می‌‌کنیم:

وب‌‌سایت:

  1. Fiverr
  2. Shutterstock
  3. Upwork

گسترش مخاطبان

در ادامه برخی از روش‌‌های جذب مشتری در این نوع کسب‌‌وکار را ذکر می‌‌کنیم:

  1. داشتن حساب‌ در رسانه‌های اجتماعی
  2. مطالعه بازار از جمله تقسیم‌‌بندی، مصاحبه کیفی و نظرسنجی کمی
  3. استفاده از کانال‌های بازخورد مشتری مانند ایده‌ها، نظرات، خطوط پشتیبانی و سایت‌های رتبه‌‌بندی
  4. افزایش میزان آگاهی مردم با حضور قوی در نمایشگاه‌های تجاری، تبلیغات در مجلات تجاری، بازاریابی اینترنتی و سایر اقدامات سنتی آگاهی‌‌بخش مردم

نحوه پرداخت

ازآنجایی‌‌که تجارت C2B به کلمات و نظرات مشتریان بستگی دارد؛ برخی از شرکت‌ها برای تبلیغ برند و محصولات خود از طریق رسانه‌های اجتماعی، اقدام به جذب اینفلوئنسر می‌کنند. پرداخت هزینه در این شیوه می‌تواند به‌‌صورت قیمت ثابت، کلیک بر روی تبلیغات یا پرداخت مستقیم به مصرف‌‌کننده باشد.

تفاوت مدل C2B با سایر مدل‌‌ها در چیست؟

شش مدل مختلف از مشاغل تجارت الکترونیک وجود دارد. هر معامله تجاری که در اینترنت اتفاق می‌افتد در یکی از این شش مدل تجارت الکترونیکی قرار می‌گیرد. در ادامه به مقایسه ۵ مدل دیگر با بازاریابی C2B می‌‌پردازیم:

1.               مدل B۲B

بزرگ‌ترین مدل از هر شش مدل تجارت الکترونیکی است. در این مدل خریدار و فروشنده هر دو یک شرکت یا کسب‌‌وکار هستند.

مزایا:

ویژگی‌ها:

2.               مدل B2C

این مدل رایج‌ترین مدل از هر شش مدل تجارت الکترونیکی با بیشترین حضور آنلاین است.

مزایا:

ویژگی‌ها:

3.               مدل C۲C

مدل C2C ساده‌‌ترین مدل از میان شش مدل تجارت الکترونیکی است. در این مدل خریدار و فروشنده همانند مصرف‌‌کننده‌ای هستند که یک معامله را انجام می‌دهند.

مزایا:

ویژگی‌ها:

4.               مدل G2B

مدل G2B بیشترین کارایی را در بین شش مدل تجارت الکترونیکی ارائه می‌دهد و از وب‌‌سایت‌های مرکزی که در آن مشاغل و دولت‌ها امکان انجام معاملات با کارایی بیشتر نسبت به سایر مدل‌‌‌‌ها‌‌ دارند، استفاده می‌‌کند.

مزایا:

ویژگی‌ها:

5.               مدل C2G

مدل C2G بیشترین بازخورد را از بین هر شش مدل تجارت الکترونیکی ارائه می‌دهد. این مدل برای مصرف‌‌کنندگان امکان درخواست و ارائه نظرات در مورد بخش‌های عمومی را فراهم می‌‌کند.

مزایا:

ویژگی‌ها:

با توجه اینکه در رویکرد تجاری C2B بررسی محصول توسط خود مصرف‌کننده انجام می‌‌گیرد، تأثیر بسیاری بر روی افراد می‌‌گذارد. لیست وب‌‌سایت‌های بازاریابی C2B شامل Youtube و TikTok و مواردی از این قبیل است. بسیاری از خوانندگان مطرح مانند جاستین بیبر و هالزی از طریق یوتیوب معروف شده‌‌اند. شما نیز می‌‌توانید توسط این مدل بازاریابی مشهور یا ثروتمند شوید!

منبع : nokarto.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *