مي‌گويند که در حال حاضر، پورتر (مايکل يوگن پورتر / Michael Eugene Porter) در ميان تمام دانشگاهيان حوزه‌ي اقتصاد و کسب و کار، بيش از همه اشاره و ارجاع قرار گرفته است

اشاره‌ها و ارجاعات را معمولاً بر اساس مقالات منتشر شده در نشريات معتبر تحقيقاتي مي‌سنجند. اما ويژگي مايکل پورتر اين است که خارج از مقالات و ژورنال‌هاي آکادميک و در فضاي عمومي مديريت نيز، حضوري گسترده و انکارنا‌پذير دارد.

وقتي از کاهش هزينه براي رقابت بهتر با رقبا حرف مي‌زنيم؛ هنگامي‌که از وجه تمايز محصول خود مي‌گوييم، زماني که تصميم مي‌گيريم به سراغ يک کنج بازار يا نيچ‌ مارکت (Niche-market) برويم؛ موقعي که اصطلاح زنجيره ارزش را به‌کار مي‌بريم؛ و نيز هنگامي که از رقابت و مزيت رقابتي مي‌گوييم، به سراغ استراتژي پورتر و ادبيات پورتري رفته‌ايم (+).

البته همه‌ي اين اصطلاحات، نخستين بار توسط مايکل پورتر به‌کار نرفته‌اند؛ اما بي‌ترديد او بزرگترين‌ نقش را در توسعه و ترويج آن‌ها دارد.

به همين علت اغراق نيست اگر بگوييم هر جا جلسه‌اي با موضوع استراتژي و مديريت استراتژيک برگزار شود، پورتر و ادبيات او هم حضور دارد.

مرور کوتاهي به زندگي‌نامه مايکل پورتر

پورتر متولد سال ۱۹۴۷ است و در حال حاضر، هشتمين دهه‌ي زندگي خود را مي‌گذراند.

او کارشناسي خود را در رشته‌ي مکانيک و هوا-فضا (دانشگاه پرينستون) گذرانده و در مقطع ارشد و دکترا، به ترتيب در رشته‌ MBA (مدرسه کسب و کار هاروارد) و اقتصاد (دانشگاه هاروارد) تحصيل کرده است.

پورتر در سال ۲۰۰۰ به مقامِ استاد تمام دانشگاه هاروارد (Harvard University Professor) رسيد که بالاترين مقام دانشگاهي هاروارد محسوب مي‌شود و بر اين اساس، از آن سال،‌ او ديگر به يک دانشکده‌ يا مدرسه‌ي خاص در هاروارد محدود نيست و مي‌تواند به اراده‌ي خود در هر دانشکده‌اي در اين دانشگاه تدريس کند. جايگاهي که تنها ۱٪ از اساتيد هاروارد از آن بهره‌مند هستند (+).

پورتر که هميشه به ورزش علاقه داشته، در يکي از مصاحبه‌هاي خود توضيح داد که به علت علاقه‌ي زياد به ورزش، رقابت هميشه در ذهن او جايگاهي خاص داشته و نهايتاً باعث شده که مفهوم استراتژي رقابتي را وارد دنياي تئوري‌هاي مديريت و کسب و کار کند (+).

او مقالات و کتاب‌هاي فراواني تأليف کرده که در ميان آن‌ها، کتاب استراتژي رقابتي و نيز مزيت رقابتي ملل، شهرت بيشتري دارند.

مايکل پورتر و استراتژي

پورتر از جمله تأثير‌گذارترين افراد در فراگير کردن مفهوم رقابت و استراتژي‌هاي رقابتي در مديريت کسب و کار محسوب مي‌شود.

همان‌طور که در ابتداي اين مطلب اشاره کرديم، او مفاهيم متعددي را حوزه استراتژي مورد بررسي قرار داده و تدوين و ترويج کرده است که برخي از مهم‌ترين آنها به شرح زير است:

مصاحبه با پورتر درباره‌ي اشتباهات رايج در استراتژي

منبع: motamem.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *