ما در مقالات گذشته به شما گفتیم که برای راه اندازی یک بازاریابی کلامی، باید حتما محصول یا خدماتی منحصر به فرد بر پایه نیاز مشتری داشته باشیم و از طرف دیگر پشتیبانی از مشتری را به بهترین نحو انجام دهید. در واقع این دو مورد الزامات هر کسب و کار است ولی اگر ما بخواهیم برای گسترش و رشد بازاریابی کلامی از ابزارهای نوین بازاریابی مثل دیجیتال مارکتینگ استفاده کنیم، باید از کجا شروع کنیم؟

دیجیتال مارکتینگ ابزارهای بسیار زیادی را برای شروع و رشد غیر قابل تصور بازاریابی کلامی در اختیار بیزینس ها قرار می دهد و من در این مقاله قصد دارم سه روش استفاده از دیجیتال مارکتینگ در رشد بازاریابی کلامی که کمتر به آن نگاه شده است را یادآور شوم

1- از مشتری هایتان درخواست نوشتن بازخورد و امتیازدهی کنید

من بسیار زیاد دیدم که وقتی از تبلیغات دهان به دهان صحبت میکنم،کسب و کارها شبیه به معجزه از آن یاد می­کنند و فکر می­کنند تنها اینکه محصول خوبی را برای مشتریان فراهم کنند، خود به خود مشتری ها در مورد آن ها صحبت می­کنند و چرخ بازاریابی دهان به دهان سریع به حرکت می افتد

متاسفانه باید به شما بگویم که هیچ وقت اینطور نیست.

برای به راه افتادن بازاریابی دهان به دهان نیاز به هل شما دارد و یکی از روش­های راه اندازی بازاریابی دهان به دهان با درخواست نوشتن بررسی و امتیاز دهی صورت می­گیرد. درست است که شاید کار کوچک به نظر برسد ولی تاثیرات ارزشمندی را به همراه دارد، چون:

1- 85% مشتریان به بررسی های آنلاین نوشته شده توسط خریداران محصول به همان اندازه پیشنهادات دهان به دهان نزدیکانشان، اعتماد می­کنند

2- مردم قبل از تصمیم به خرید حداقل 7 بررسی نوشته شده توسط مشتریان گذشته را می خوانند.

3- 49% مشتری از محصولاتی خرید میکنند که حداقل 4 ستاره از 5 ستاره را داشته باشند.

با این حساب بازخوردهای آنلاین نوشته شده شبیه به افراد پیشنهاد دهنده مجازی عمل می­کنند و جمع کردن این بازخوردها ارزش بسیار بسیار بالایی دارد.

اگر نمی­دانید به چه صورت از مشتریانتان درخواست بازخورد کنید، می­توانید از روش های زیر کمک بگیرید:

· ارسال ایمیل بعد از خرید و پیشنهاد تخفیف در خرید های آینده به ازای نوشتن بارخورد

· ارسال یک ایمیل خودمانی و پرسیدن موارد مثل اینکه چقدر از خرید محصول لذت می برد و چطور می­توانید محصول را بهبود ببخشید

· بازخورد و پیام گذاشتن را در سایت تا می توانید ساده و دسترس قرار دهید.

2- کاربران را به تولید محتوا تشویق کنید

شما برای دیجیتال مارکتینگ به اتصال اینترنت نیاز دارید و کمی پول که بتوانید شروع کنید

پس مشکل چیست؟

هزاران رقیب شما هم همین امکانات را در اختیار دارند و همین کار را می­کنند و تبلیغات سنتی ممکن است شما را تا مرز ورشکستگی بکشاند حتا قبل از آن که فروشی کرده باشید.

پس چطور بدون صرف هزینه ای در تبلیغات سنتی، مشتری های احتمالی مان را پیدا کنیم و آن ها را متقاعد کنیم که از ما بخرند؟ فقط کافی است این اجازه را به مشتری های خوشحال و وفادارتان بدهید که برای شما بازاریابی کنند!!! مجانی

این ایده است که پشت تولید محتوا توسط کاربران (user generated content) خوابیده است و در حال حاضر به عنوان یک استراتژی مدرن بازاریابی دهان به دهان توسط برند ها اجرا می شود.

به همین دلیل است که بازاریابی شبکه های اجتماعی و بازاریابی افراد تاثیرگذار در این فرایند بسیار مهم هستند و ابزار قدرتمندی برای کسب و کارها فراهم کرده اند.

تولید محتوا توسط کاربران ابزار قدرتمندی هم برای افزایش آگاهی از برند و هم تاثیرگذاری در خرید به حساب می آید. در واقع 85% از کاربران شبکه های اجتماعی اعتقاد دارند به محتوا تولید شده توسط کاربران بیشتر از محتوای برندها و بازاریابی سنتی اعتماد دارند.

اگر اینقدر شما بتوانید به زیبایی محصولات را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید، مطمئن باشید بازاریابی دهان به دهان راه خودش را باز کرده است.

3- از قدرت افراد تاثیرگذار استفاده کنید

بازاریابی افراد تاثیر گذار (Influencer marketing) به شکل فزاینده ای در حال رشد است و قدرت خارق العاده از خود نشان داده است و شما با نگاه به شبکه های اجتماعی می­توانید تاثیرات این نوع بازاریابی را ببینید. مردم اینفلوئنسرهایشان را (به هر دلیلی) دوست دارند و به محصولات که آن ها پیشنهاد می­کنند اعتماد دارند.

فقط باید در دنیای آشفته این روزهای شبکه های اجتماعی دقت کنید و اینفلوئنسرهای مناسب برند و محصول خودتان را انتخاب کنید. شاید در آینده پارامترهای انتخاب اینفلوئنسر مناسب را در پست آوردم.

در نهایت باید به شما بگویم که بازاریابی دهان به دهان چیزی نیست که یک شبه ساخته شود و سریع کسب و کار شما را متحول کند. شما باید زیرساخت های برنامه بازاریابی کلامی تان را بر روی بیزینس مدل کسب و کارتان سوار کنید و بعد از آن خواهید دید که چطور کسب و کارتان به صورت طبیعی رشد خواهد کرد.

منبع: virgool.io 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *