بازاریابی ائتلافی (اتحادی)چیست؟

بازاریابی ائتلافی (اتحاد متقابل) اشاره به دو یا چند سازمان دارد که جهت به اشتراک گذاشتن استراتژی بازاریابی، ارتقاء مفاهیم، ​​خدمات و محصولات خود با یکدیگر همکاری می کنند. در واقع، بازاریابی ائتلافی به کسب و کاری دلالت دارد که می تواند سازمان هم هدف با خود را پیدا کند.

بازاریابی ائتلافی، مشابه سرمایه گذاری مشترک است؛ با این تفاوت که همیشه منجر به ایجاد و خلق یک شرکت یا نام تجاری جدید جهت فروش محصول یا خدمات نمی شود.

همچنین به مکانی اطلاق می گردد که گروهی از شرکت های فعال در حوزه تکنولوژی های جدید و نوظهور جهت فروش مفهوم تکنولوژی در آن گرد هم می آیند. یک ائتلاف در اکثر موارد زمینه ای مشترک برای بهره مندی همه ذینفعان خواهد داشت. مشارکت کنندگان (ذینفعان) مشتاق و طرفدار، گروهی از افراد هستند که سازمان با آن ها تعامل و وابستگی متقابل دارد.

تاریخچه بازاریابی ائتلافی

بازاریابی ائتلافی به منظور کنترل هزینه بازاریابی سازمان ها به وجود آمده است. برخلاف بازاریابی همزمان که بر مبنای یک بازی و مسابقه طرح ریزی شده است، بازاریابی ائتلافی مبتنی بر دیدگاهی استراتژیک است که عملیات بازاریابی سازمان را از طریق منابع داخلی و خارجی تحت نظارت و بررسی قرار می دهد. منابع خارجی می تواند شامل این موارد باشد: روابط اجتماعی و عمومی سازمان، منابع زیست محیطی، کارپرداز و محیط سیاسی.

بازاریابی ائتلافی در ارائه راهکار به سازمان در زمان تولید، تبلیغات و طرح ریزی استراتژی قیمت گذاری نقشی اساسی ایفا می کند تا سازمان به وسیله آن بتواند محصولات و خدمات خود را ارتقاء و ترویج دهد. ائتلاف و پیوند اقتصادی، ائتلاف قیمت و ائتلاف خدمات، از ابتدایی ترین گونه های بازاریابی ائتلافی هستند.

انواع بازاریابی ائتلافی

این فرم از ائتلاف زمانی پدید می آید که دو یا چند سازمان با هم همکاری می کنند تا خدمات نقطه به نقطه به مشتری ارائه دهند. مانند زمانی که شرکت های تعمیر خودرو جهت ارائه خدمات به مشتریان با یکدیگر همکاری می کنند.

این ائتلاف، محلی است که سازمان صنعت گردشگری، منابع بازاریابی را با کسب و کار خود ادغام می کند تا موقعیت یا مقصد خود را به گردشگران معرفی کند. صنعت گردشگری در اقیانوس آرام جنوبی می تواند مثال خوبی باشد، که در آن سازمان فردی، منابع بازاریابی و شرکتی ضعیفی برای ترویج صنعت اکوتوریسم دارد.

این نوع از ائتلاف برای تبلیغ دستگاه ها یا مفاهیم جدید تکنولوژی و همچنین برای اتحاد قدرت های بازاریابی و مهارتی با یکدیگر به کار می رود. این اتحاد برای رقابت با تکنولوژی های جایگزین، از شکست دوری می کند و اطمینان حاصل می کند که دارای فرصتی برای تحقیق و توسعه تکنولوژی است.

این ائتلاف زمانی مفید است که سازمان به سرمایه گذاری عظیمی از منابع و ایجاد کانال های جدید توزیع احتیاج دارد. به عنوان مثال، سازمانی که در یک بازار بین المللی تاسیس می شود، به منظور ورود به بازار خارجی جدید، نیازمند ائتلاف با شرکت های محلی است.

این شکل از ائتلاف به سازمان کمک می کند تا بتواند در داخل کشور و با داشتن منابع و قدرت بازاریابی بیشتر، گسترش یابد. به عنوان مثال، اتحاد بین پپسی و استارباکس، یک شبکه توزیع بزرگتر برای نوشیدنی ایجاد کرد و به هر دو سازمان کمک کرد تا بدون همکاری مستقیم، به سود و بازدهی برسند. مثال دیگر، اتحاد بین شرکت های ژاپنی سونی و اریکسون می باشد تا تلفن های همراه خود را با یکدیگر بفروشند.

چرا استفاده از بازاریابی ائتلافی توصیه می شود؟

  1. با ترکیب منابع بازاریابی و هدف قرار دادن مشتریان یکدیگر، دسترسی به مشتریان مختلف را امکان پذیر می سازد.
  2. دستیابی به متخصصان دانش و روش های بازاریابی را تسهیل می کند.
  3. با تسهیم منابع، هزینه ها را کاهش می دهد.
  4. مسئولیت و ایده های گوناگون را به اشتراک می گذارد.  
  5. راه رسیدن به بازار جدید را هموار می کند مانند:  ورود به بازاری جدید در کشوری دیگر.

ائتلاف اقتصادی بازاریابی چیست؟

ائتلاف اقتصادی بازاریابی، اتحادی است که در تلاش است تا بازاریابی بکر موجود در مناطق دیگر را (منابع اینترنتی، منابع سازمانی، منابع فردی و در نهایت، بازاریابی ائتلافی) گرد آوری و سازماندهی کند.

ائتلاف اقتصادی بازاریابی، در قالب ترکیب صنعت یا روش بازاریابی منطقه ای و با منابع و مزایای منطقه ای پدید می آید؛ و شامل دانش بازاریابی، نمونه های بازاریابی، روش های بازاریابی و ایده های  بازاریابی است.

ائتلاف بازاریابی، پیامد ائتلاف اقتصادی بازاریابی است که به انطباق بهتر با تغییرات محیطی بازار و افزایش توان بازاریابی کمک می کند.

مثالی از بازاریابی ائتلافی

ائتلاف های مقصد محور، نمونه ای از بازاریابی ائتلافی هستند که در آن هتل ها، رستوران ها و جاذبه های گردشگری گرد هم می آیند تا برای محل و مقصد خود بازار و سرمایه به دست آورند. ذینفعان از این امر واقف هستند که تائیر حاصله از بازاریابی اشتراکی مقصد و سهیم شدن در منابع یکدیگر، بسیار قوی تر خواهد بود و با این روش می توانند از دیگر رقبای موجود در آن منطقه پیشی گیرند.

منبع : seo-guide.blogfa.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *